از مدیریت حمل و نقل عمومی تا جمع شدن دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز

از مدیریت حمل و نقل عمومی تا جمع شدن دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز، ضمن اشاره به اقدامات اجرایی شده و در دستور کار برای مدیریت ناوگان حمل و نقل مسافر درونشهری در خصوص رفع مشکلات کمربندی و علت توقف فعالیت شرکت ارائه دهنده خدمات دوچرخه‌های اشتراکی به خبرنگاران پاسخ داد.

هادی شه‌دوست شیرازی دوشنبه ۱۲ تیر در یک کنفرانس خبری در پاسخ به اینکه واگذاری کمربندی شیراز به شهرداری، منجر به رفع مشکلات ترافیکی این مسیر خواهد شد، ضمن بیان اینکه، تغییر نام و متولی، مشکلات را رفع نکرده و حوادث ترافیکی را کم نمی‌کند، گفت: قرار بود با انجام اقداماتی در قالب برنامه‌های کوتاه وبلندمدت مسائل مدیریت و رفع شود.

او با بیان اینکه برای برنامه‌های کوتاه مدت مورد نظر در کمربندی شیراز، 70 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شد، گفت: برای تبدیل کمربندی به یک شریان شهری، اولین کار ممنوعیت تردد خودروهای سنگین است حال آنکه شیراز محور جایگزین و کمربندی دوم ندارد.

معاون شهرداری شیراز با اشاره به اجرایی شدن آزمایشی مدیریت سیستم ناوگان اتوبوس و نصب بی ام اس روی 500 دستگاه اتوبوس درونشهری، گفت: با این اقدام، پرداخت کرایه الکترونیکی شده و سرعت حرکت هم رصد می‌شود و در فاز دوم، ضمن نصب دوربین درون اتوبوس‌ها، اپلیکیشنی نیز برای اطلاع رسانی زمان تردد اتوبوس به مسافران، راه اندازی می‌شود.

او که امیدوار است فاز دوم طرح مدیریت ناوگان اتوبوسرانی شیراز هفته دولت امسال اجرایی شود، در مورد طرح مدیریت ناوگان تاکسیرانی این کلانشهر خاطرنشان کرد که فعلا سرمایه‌گذار به مانع بانکی برخورد کرده و شهرداری به دنبال کمک به رفع مشکل است.

شه‌دوست، با یادآوری اینکه "شهر پاک" برند شیراز است، یکی از طرح‌های مد نظر شهرداری را اجرای محدوده انتشار آلودگی، LEZ، اعلام و اضافه کرد: با نصب 22 دوربین نظارتی جدید در محدوده ترافیکی مد نظر، این طرح اجرایی و طی آن خودروهای فاقد معاینه فنی شناسایی و جریمه می‌شوند.

معاون شهرداری شیراز مدعی شد که این کلانشهر در نوسازی ناوگان اتوبوسرانی درونشهری، رتبه دوم کشور را دارد و در خصوص آخرین وضعیت اضافه شدن 75 دستگاه اتوبوس خریداری شده با مشارکت 80 درصدی دولت و 20 درصدی شهرداری گفت: همزمان که در انتظار تحویل این اتوبوس‌ها هستیم، دستور خرید 80 دستگاه اتوبوس جدید را نیز گرفته‌ایم و قرار است از محل اوراق مشارکت 50 اتوبوس را بازسازی کنیم.

او با بیان اینکه تنها یک سال دیگر از عمر مفید اتوبوس‌های گازسوز فعال در شیراز باقی مانده است، علت وارد نشدن اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل و نقل درونشهری شیراز را تغییر مدل قرارداد اعلام و اضافه کرد: برای اولین بار مدل جدیدی از قرارداد با عنوان خرید خدمت مطرح شده که بر طبق آن مالکیت اتوبوس با شهرداری بوده و در ازای ارائه خدمت، هزینه پرداخت خواهد شد.

شه‌دوست شیرازی، این مدل را روشی خوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: تاکنون ۴ مناقصه برگزار شده اما پیشنهادات قابل قبول نبوده است؛ البته امیدواریم تا هفته آینده شرکت طرف قرارداد مشخص و این اتوبوس‌ها هم وارد ناوگان شود.

وی همچنین از تجهیز بیش‌ از ۱۰۰ نقطه دیگر از معابر شهر شیراز به دوربین ثبت تخلف تا پایان سال خبر داد و گفت: در زمینه نظارت هوشمند تا سال ۹۹ حدود ۱۷۰ دوربین نظارتی در خیابان‌های شهر نصب شده بود که این تعداد دوربین تا به امروز به ۲۲۵ دستگاه افزایش یافته است.

شه‌دوست، با اشاره به اینکه تعداد سامانه‌های ثبت تخلف سرعت از ۲۰ به ۵۰ دستگاه افزایش یافته و تا پایان سال ۱۰۰ دستگاه دیگر به آن اضافه می‌شود تا شیراز بعد از تهران در نصب دوربین‌های مداربسته ثبت تخلف رانندگی، دوم شود. از طرفی تاکنون 100 دستگاه چراغ راهنمایی نصب شده و 100 دستگاه هم تا پایان امسال نصب می‌شود.

او در عین حال، تاکید کرد که انجام اقدامات تخصصی وظیفه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری است، حال آنکه فرهنگ ترافیک، سهم بسزایی در ساماندهی این مبحث در کلانشهرها دارد و باید در این بخش هم سرمایه‌گذاری و اقدامات اثرگذار انجام شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه طی 2 ماه اول سال گذشته 34 مورد فوت براثر تصادف درونشهری در شیراز ثبت شده و امسال خوشبختانه این تعداد به 23 نفر کاهش داشته است، بیان کرد: شاهد کاهش 32 درصدی در فوت براثر تصادف درونشهری بوده‌ایم و یکی از دلایل این کاهش، افزایش نظارت و رشد سیستم‌های نظارتی بوده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه تنها 22 پارکینگ این کلانشهر تحت نظارت شهرداری و مابقی تحت نظارت سایر دستگاه‌های متولی است، گفت: امسال سه پارکینگ شهرداری یعنی هدایت، طالقانی و نشاط هوشمند سازی می‌شود؛ بدین معنا که شهروند قبل از خروج از منزل امکان رزرو محل پارک را دارد؛ با این اقدام، صف خودرو نخواهیم داشت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، پیرامون طرح حاشیه‌ساز "سی‌پی" یا پارک حاشیه خیابان، ضمن بیان اینکه تا پایان قرارداد این طرح یکسال دیگر باقیست، عنوان کرد: به نظر من باید پارک حاشیه‌ی خیابان به شکلی ساماندهی شود که افراد بیشتر متمایل به استفاده از پارکینگ‌ها باشند تا توقف در حاشیه خیابان.

شه‌دوست شیرازی در مورد جمع‌آوری دوچرخه‌های اشتراکی نیز گفت: ایراداتی به قرارداد این طرح وارد بود که در حال بررسی و اصلاح آنها هستیم، البته پیشنهاد شرکت ارائه دهنده خدمات نیز، تغییر مدل قرارداد بوده اما درخواست کرده که ودیعه به اشتراک تبدیل شود و این یعنی مردم متضرر خواهند شد زیرا حق اشتراک برای مدت معینی تعیین و پرداخت شده و مسترد نمی‌شود.

معاون شهرداری شیراز با تاکید براینکه ارائه خدمات دوچرخه اشتراکی برای کلانشهرها مزیت محسوب می‌شود اما نباید به هر قیمتی آن را ارائه داد، بیان کرد: در حال بررسی پیشنهادات هستیم و اعتقاد داریم که قرارداد باید بُرد-بُرد باشد و نباید از چارچوب منافع مردم، خارج شد.