از درخواست مصونیت قضایی برای تجمع‌کنندگان قانونی تا رفع حصر باغ‌ها

مهمترین رویدادهای جلسه پارلمان شهری شیراز

از درخواست مصونیت قضایی برای تجمع‌کنندگان قانونی تا رفع حصر باغ‌ها
نود و یکمین جلسه شورای شهر شیراز

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در نود و یکمین جلسه این شورا با بیان اینکه مبنای اعتراض مدنی در جامعه ایران نیاز به تجدید نظر دارد، گفت: چه بسا وقت آن فرارسیده تا سازوکارهای منطبق با قانون اساسی از طریق مسئولان عالی رتبه کشور به صورت جدی اجرا شود.

مهدی طاهری افزود: از فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی اینچنین برداشت می شود که بی تردید اعتراض مدنی حق شرعی و قانونی هر یک از آحاد ملت ایران است که در بیانی واضح، جامعه معترض را جامعه ای خودی دانسته و در مقابل افرادی که در پی اغتشاش، تخریب اذهان و اموال عمومی و خصوصی و خدای ناکرده قتل و جرح مردم باشند را غیر خودی و دنباله رو بیگانه نامیدند.

وی با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی که در آن چنین آمده که تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است، اظهار داشت: مسئولین استان فارس و شورای تامین شهرستان شیراز در اقدامی عالمانه و شجاعانه باغ جنت شیراز را به عنوان محل اجتماعات و راهپیمایی های عمومی معترضین این کلانشهر قرار دادند که شورای اسلامی شهر شیراز ضمن تاکید و تایید اصل این اقدام سنجیده به عنوان تصمیمی صحیح که دقیقا منطبق با رویکردهای مصوب شورای ششم نیز بوده است، مسئولین مربوطه باید چند مورد مهم در این رابطه مدنظر قرار دهند.

رئیس شورای شهر شیراز ادامه داد: باغ جنت مکانی عمومی و متعلق به اموال شهرداری شیراز بوده و هرگونه دخل و تصرف در امور آن نیاز به اخذ نظر و مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز دارد که فرماندار شیراز باید این مساله را مدنظر قرار دهد.

وی اضافه کرد: به منظور اطمینان از رعایت مُر قانون اساسی و رفع هر گونه شبه و بروز هر گونه تفسیر غیر مشابه، شورای تامین باید شیوه نامه و مصادیق «مخل مبانی اسلام» در رفتارها، شعارها، بیانیه ها و تابلوهای شرکت کنندگان در اجتماعات را اعلام و قطعی کند.

طاهری عنوان کرد: اثبات «عدم حمل سلاح» و یا هر شیء که تفسیر سلاح بر آن مترتب باشد توسط هر یک از شرکت کنندگان توسط شورای تامین باید معین و رویه عملیاتی آن صورت گیرد و به نظر می رسد این امر در خصوص افرادی که مسئولیت تامین امنیت اجتماعات را بر عهده خواهند داشت نیز صدق می کند.

 رئیس شورای شهر شیراز: تجمع‌کنندگان قانونی از پیگرد مصون باشند

وی تاکید کرد: به عنوان نماینده مردم بر این موضوع اصرار دارم که باید اثبات شود تا کسانی که در این اجتماعات شرکت می کنند اعم از لیدرها و مجتمعین ضروری است تا از هر نوع پیگرد قضایی مصونیت یابند چرا که با اصول آزادی های مدنی منافات پیدا خواهد کرد.

رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه برای هر اجتماع و راهپیمایی، مسئول حقوقی و حقیقی مشخص و متعاقب آن بروز هر نوع خسارت به اموال عمومی باغ جنت شیراز توسط احزاب یا گروه های شرکت کننده معین شود، گفت: امکان رسیدگی های فوریت های پزشکی و امدادی برای تامین ایمنی مردم و محیط باغ جنت برقرار شود.

روزی که اثری از باغات شیراز نباشد

مصطفی کیانی رحیمی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه این‌ جلسه بیان کرد: موضوع حفاظت و حراست از باغات این شهر با توجه به ارزش اکولوژیکی این عرصه ها برای شهر که ارتقای کیفیت محیط زیست و تلطیف فضای شهری را در پی دارد می بایست از اولویت های مهم شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز باشد، باغ های سطح شهر شیراز علاوه بر ارزش های اکولوژیکی دارای ارزش های هویتی و تاریخی نیز بوده و بخشی از هنر و تاریخ و ثروت شهر محسوب می شود.

وی ادامه داد: در سالیان گذشته نه تنها اقدامات موثر و برنامه ریزی شده‌ای برای حفظ باغات شیراز صورت نگرفته بلکه با تغییر ارزش مبادلاتی و معاملاتی زمین و باغ موجب خشکاندن باغات، ساخت و سازهای غیرمجاز و تفکیک و تغییر کاربری غیر قانونی باغ‌ها نیز فراهم شده است و بیم آن می‌رود که در اثر ادامه این روند اثری از باغات در آینده وجود نداشته باشد.

باغ‌ها از حصر درآیند

وی اضافه کرد: آنچه که موجب دغدغه مندی همه دوست داران این میراث گرانبها شده حصار کشیدن گرداگرد باغات و عدم امکان بازدید شهروندان و گردشگران از این مواهب خدادادی بوده که علاوه بر این که موجب شده این میراث ارزشمند از دید عموم پنهان بماند برخی از افراد سودجو هم در نبود چشمان بیدار و نظاره‌گر عمومی زمینه تخریب هرچه بیشتر این عنصر هویتی به شیوه‌های مختلف را فراهم کرده‌اند.

کیانی رحیمی گفت: آیا وقت آن فرا نرسیده که باغات را از حصر و حصار تصنعی نجات داد و با ایجاد طرح های نو و راهگشا زمینه بازدید عموم و گردشگران را فراهم کرد تا علاوه بر استفاده مردم از جلوه های زیبای این مناظر طبیعی منافع مالکین این باغات نیز تامین شود تا به جای خشکاندن و ساخت و ساز غیرمجاز و تفکیک، تخریب و تغییر کاربری های ناموجه و غیرقانونی، بتوان منافع اقتصادی را برای آنان در نظر گرفت تا برای حفظ و کیان این باغات با جان و دل بکوشند.

وی با اشاره به لزوم یکپارچه سازی کلیه باغات خصوصی و در مالکیت شهرداری و تبدیل آن به محور گردشگری از طریق ساز و کارهای سرمایه گذاری و تشکیل اتحادیه و یا شرکت پروژه ی ویژه باغات، افزود: باید برنامه ریزی جدی و طرح های مطالعاتی برای نیل به این منظور هرچه سریعتر از طرف شهرداری تهیه و تدوین شود و اداره باغات را از روش های سنتی به سمت روش های نوین سوق داد.

او تاکید کرد: قطعا غفلت و تعلل بیشتر در این خصوص نه تنها ما را مورد شماتت تاریخ و آیندگان قرار خواهد داد، بلکه زمینه‌ بازخواست و پاسخگویی همه‌ ما دست اندرکاران را در محضر خواست عموم دیر یا زود قرار خواهد داد.