ارتش تایوان از نزدیک شدن ۲۲ هواپیما و چهار کشتی جنگی چینی به جزیره خبر داد

ارتش تایوان از نزدیک شدن ۲۲ هواپیما و چهار کشتی جنگی چینی به جزیره خبر داد

ارتش تایوان اعلام کرد، نزدیک شدن دست کم ۲۲ هواپیما و چهار کشتی جنگی ارتش چین به این جزیره را شناسایی کرده است.

به نقل از پایگاه اینترنتی "ریپابلیک ورلد"،  وزارت دفاع تایوان در توئیتی بیانیه نیروهای مسلح تایوان مبنی بر نزدیک شدن دست کم ۲۲ هواپیما و چهار کشتی جنگی ارتش چین در روز یکشنبه به این جزیره خودمختار را تایید و همچنین اعلام کرد، تعدادی از این هواپیماها از به اصطلاح "خط واسط" در تنگه تایوان عبور کردند.

وزارت دفاع تایوان در توئیتر خود نوشت: ۲۲ هواپیما و چهار کشتی ارتش آزادیبخش خلق چین روز دوم اکتبر ۲۰۲۲ در منطقه پیرامون ما تا ساعت ۱۷۰۰ به وقت محلی تحت شناسایی قرار گرفتند. نیروهای مسلح تایوان وضعیت را رصد کرده و به این فعالیت‌ها با اعزام هواپیما، کشتی‌های نیروی دریایی و سامانه‌های موشکی زمینی پاسخ دادند.

وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای نوشت، مجموعا هشت هواپیما از "خط واسط" تنگه تایوان که به عنوان مرز دریایی غیررسمی میان این جزیره و خاک اصلی در نظر گرفته می‌شود عبور کردند.

این وزارتخانه تایید کرد، این هواپیماها شامل دو جنگنده J-۱۱  و J-۱۶ ، پهپادهای مدل BZK-۰۰۵  و CH-۴ و همینطور هواپیماهای جنگ الکترونیک مدل Y-۸ و Y-۹ بوده‌اند.

در ادامه بیانه وزارت دفاع تایوان آمده است، نیروهای مسلح تایوان کلیت وضعیت را با اعزام گشت‌های هوایی غیرنظامی، صدور هشدارهای رادیویی و به کارگیری سامانه‌های دفاع هوایی-موشکی رصد کرد.

از زمانی که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ماه اوت سال جاری میلادی به تایوان سفر کرد، تنش‌ها بین چین و تایوان تشدید شده است. چین این سفر پلوسی را به شدت محکوم کرد و آن را ژستی در راستای حمایت از جدایی طلبی دانست. پس از این سفر همچنین پکن رزمایش نظامی گسترده‌ای را در نزدیکی مرز این جزیره برگزار کرد. چند  کشور شامل فرانسه، لیتوانی، آمریکا، ژاپن و اخیراً آلمان نیز از زمان سفر پلوسی به تایوان تا کنون هیات‌های خود را به این جزیره فرستاده‌اند که هر کدام ازا ین سفرها هم به نوبه خود باعث دامن زدن به تنش ها در تنگه تایوان شدند.