اجلاس بررسی کانون‌های گرد و غبار با حضور وزرای ۱۲ کشور در تهران برگزار می‌شود

اجلاس بررسی کانون‌های گرد و غبار با حضور وزرای ۱۲ کشور در تهران برگزار می‌شود

دبیر ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست از برگزاری اجلاس بررسی کانون‌های گرد و غبار در تیرماه با حضور وزرای ۱۲ کشوری که در گسیل گرد و غبار بر ایران تاثیر دارند، خبر داد.

علی محمد طهماسبی بیرگانی با اشاره به پیگیری مساله کانون‌های خارجی گرد و غبار اظهار کرد: رایزنی‌ها در سطح کوتاه مدت و اضطراری به جد در حال پیگیری است؛ به زودی تیمی برای ارزیابی موضوع عازم می‌شود تا با سرعت، اقدامات عملیاتی و اجرایی و انتقال تجربه به کشور همسایه انجام شود.

وی افزود: در خصوص کارهای میان مدت نیز در تیرماه با حضور وزرای ۱۲ کشوری که در بحث گسیل گرد و غبار بر ایران تاثیر دارند، در تهران اجلاسی خواهیم داشت.

دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: در این اجلاس می‌خواهیم برنامه منطقه‌ای در حوزه خلیج فارس و کشورهایی که بیشترین گسیل گرد و غبار را دارند ارائه کرده و با تصویب اقدامات پیشنهادی ایران در طولانی مدت با همکاری مجامع بین‌المللی ذی‌ربط، کار را با گستره و چشم‌انداز روشن ‌تری پیگیری کنیم.

طهماسبی بیرگانی در پاسخ به این سوال که آیا تاثیر انجام اقدامات کوتاه مدت به زودی در خوزستان دیده می‌شود؟ گفت: امیدواریم این گونه باشد؛ البته قضیه، گستره وسیعی دارد زیرا در کشور همسایه غربی حدود ۲۴ میلیون هکتار مناطق غبارخیز وجود دارد که باید این کشور به صورت جدی‌تر در این زمینه ورود کند و مقابله با گرد و غبار را در اولویت قرار دهد.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت کرد، افزود: البته ایران به جد مطالبه‌گری از مجامع دیپلماتیک را مورد پیگیری قرار داده است و در آینده با تصمیمات سطوح بالای کشور، این موضوع با جدیت مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.