آمار نجومی باغ شهرها / معاون استاندار فارس: اراضی تصرف شده دولتی باید پس گرفته شود

آمار نجومی باغ شهرها / معاون استاندار فارس: اراضی تصرف شده دولتی باید پس گرفته شود

گفته می‌شود مساله باغ شهرها با هدر رفت منابع آب، کاهش امنیت غذایی و حتی در بعد فرهنگی با رواج تجمل گرایی، پیوند خورده، اما جالب است بدانید بیش از 150 هزار قطعه باغ شهر در فارس وجود دارد که به گفته مسئولان جز تعدادی اندک، مابقی غیرمجاز هستند!

طبق آمار ارائه شده توسط سازمان جهاد کشاورزی در سال 95، 1043 مورد تغییر کاربری غیر مجاز در استان شناسایی شد که شامل 95 هکتار زمین می‌شد، این تعداد در سال 96 به 1622 مورد و 126 هکتار افزایش یافت. در سال 97 به 2278 مورد تغییر کاربری غیر مجاز و 663 هکتار رسید و در سال 98، 2500 تغییر کاربری غیر مجاز ثبت شد که 581 هکتار را شامل می‌شد.

به این ترتیب با رشد باور نکردنی تغییر کاربری زمین‌های مختلف مرتعی، جنگلی و کشاورزی  از 95 هکتار در سال 95 به 663 و 558 هکتار در سالهای 97 و 98 رسید.

در چنین شرایطی، محمود رضایی کوچی اعلام کرد: بین 120 هزار تا 150 هزار فقره باغ شهری غیرمجاز و حدود 50 هزار چاه غیرمجاز در استان فارس وجود دارد.

معاون استاندار فارس افزود: اساساً استراتژی ما، ساخت باغ شهر نیست، اراضی دولتی تصرف شده هم باید پس گرفته شود حالا باغ شهر ایجاد شده باشد یا نه.

رضایی کوچی تصریح کرد: باغ شهرهایی که در منابع آب شرب مناطق هستند، اراضی تصرفی هستند، زمین‌های دولتی و منابع طبیعی را تصرف کرده و دست به تفکیک زدند، که ضرر مستقیم می‌رسانند، قطعاً باید با آنها برخورد شود.

این مسئول تأکید کرد: خیلی از اینها هم در مراجع قضایی محکوم شدند، که حتماً باید احکام قضایی اجرا شود.

همچنین دادستان کل استان فارس، پیش از این اعلام کرده بود تقریباً 98 درصد باغ شهرهای استان فارس غیرمجاز هستند.

رضایی، معاون استاندار گفت: «از این به بعد با نظارت مستمر اجازه ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی داده نشود و اولویت همه فعالیت‌ها جلوگیری از تصرف اراضی ملی باشد»؛ اتفاقی که در صورت عملی شدن و پیگیری از سوی متولیان، می‌تواند قدم‌های رو به جلویی برای مهار مساله باغ شهرها محسوب شود.