آغاز به کار ۱۶ کارآگاه زن در پلیس آگاهی

کشف دروغ مجرمان توسط دستگاه مخصوص

آغاز به کار ۱۶ کارآگاه زن در پلیس آگاهی
طرح سراسری مبارزه با سرقت

 رئیس پلیس آگاهی فراجا از آغاز به کار ۱۶ کارآگاه زن در کشور خبر داد.

سردار محمد قنبری رئیس پلیس آگاهی فراجا در نشست خبری صبح امروز خود با بیان اینکه در حوزه امنیت دو بعد را مورد برسی قرار داده ایم، گفت: یکی بعد ایمنی و دیگری بعد ذهنی است و مجموعه آگاهی اقدامات پسا جرم را انجام می‌دهد و پس از وقوع یک جرم پلیس آگاهی برای کشف جرم وارد میدان می‌شود.

وی ادامه داد: اقدامات پلیس آگاهی در پیشگیری از جرم است و هرچه بتوانیم فاصله کشف تا وقوع جرم را کاهش دهیم موفق خواهیم بود.

قنبری با اشاره به سرقت گفت: دغدغه مردم سرقت است و به دنبال این هستیم تا با به کارگیری تمام توان خود با سرقت مبارزه جدی کنیم و این پدیده را به حداقل کاهش دهیم.

رئیس پلیس آگاهی فراجا ادامه داد: طرح سراسری مبارزه با سرقت بیش از یک هفته است که آغاز شده است و مطالعات فراجا پیرامون محل‌های اختفا و پاتوق‌های احتمالی سارقان است.

وی با اشاره به طرح مبارزه با سرقت گفت: اولویت ما در این طرح ۷ استان بوده است و تیم‌های تخصصی و آموزش دیده کار خود را آغاز کرده‌اند.

قنبری با اشاره به برنامه‌های پلیس آگاهی برای مقابله با سرقت اظهار کرد: اولین اقدام کنترل ویژه و سیستمی سارقان حرفه‌ای است و این سارقان را تحت کنترل اطلاعاتی خود قرار داده‌ایم تا بتوانیم علاوه بر مقابله با ارتکاب جرم به شناسایی سارقان بپردازیم.

رئیس پلیس آگاهی فراجا ادامه داد: از شهروندان می‌خواهیم به اقدامات خود کنترلی توجه بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به حوزه وسایل نقلیه گفت: مقابله با فروش وسایل مسروقه در فضای مجازی از جمله اقدامات است و کمیته‌ای برای افزایش ایمنی خودرو در برابر سرقت ایجاد شده است.

قنبری با اشاره به فعالیت کارآگاه زن در پلیس افزود: کارآگاهان زن را آموزش داده‌ایم و از امروز و در مدت حدود یک سال ۱۶ نفر از بانوان حکم کارآگاهی دریافت کردند.

رئیس پلیس آگاهی فراجا با اشاره به استفاده از تجهیزات نوین و هوشمندسازی برای کشف جرم گفت: برخی از مجرمان توانایی بسیاری در اختفای جرم خود دارند و برهمین اساس دستگاهای پلی گرافی مغزی ساخت داخل برای کشف جرم به کار گرفته شده است و برای کشف دروغ به کار گرفته شده و در موضوعات خاص و حاد اگر مجرمان دروغ بگویند مشخص می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد دوایر روانشناسی جنایی بیان کرد: هدف از ایجاد این دوایر شناسایی انگیزه مجرم برای انجام جرم است و برای مجرمانی که جرایم خشن انجام می‌دهند به کار گرفته می‌شود.

قنبری درباره پرونده‌های معوقه و تحت پیگرد گفت: از ظرفیت کارآگاهان بازنشسته با هدف استفاده از تجارب این افراد و شناسایی مجرمان استفاده می‌شود و فعلاً در حوزه سرقت این موضوع در دست انجام است.

دستگیری ۸ هزار سارق از آغاز طرح مقابله با سرقت

رئیس پلیس آگاهی فراجا با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مدت یک هفته‌ای آغاز طرح مقابله با سرقت در ۷ استان کشور اظهار کرد: از ابتدای طرح تاکنون بیش از ۸ هزار سارق فراری و درحال ارتکاب جرم دستگیر شدند و بیش از ۵۰ درصد این سارقان سابقه دار هستند و قریب ۱۰ هزار سرقت کشف نشده نیز کشف شدند.

وی ادامه داد: تا رفع دغدغه مردم از آرامش خود می‌گذریم و با استفاده از ظرفیت پلیس آگاهی اقدامات خود را انجام می‌دهیم.

قنبری با بیان اینکه طرح‌های متعددی را در سال اجرا می‌کنیم گفت: با دنبال ارائه آمار در طرح خود نیستیم و طرح را تا زمانی که در مردم ایجاد امنیت و در مجرمان ایجاد ناامنی شود ادامه می‌دهیم.

رئیس پلیس آگاهی فراجا ادامه داد: در راستای طرح مبارزه با سرقت و در هفته گذشته همه اموالی را که در زاهدان کشف کرده بودیم در حضور مالباخته‌ها اموال کشف شده را به آنها تحویل دادیم و در طرح مبارزه با سرقت هماهنگی بسیار خوبی میان پلیس و مقامات قضائی وجود دارد.

وی گفت: برای رفع مشکل زمان سرقت خودرو تا زمان اعلام سرقت به پلیس فردی که خودرویش به سرقت رفته است می‌تواند در سامانه پلیس من سرقت را ثبت کند و به دنبال تثبیت سامانه‌ای هستیم که خودرو نتواند از کمند پلیس خارج شود.

۸۸ درصد خودروهای مسروقه کشف می‌شود

قنبری با بیان اینکه ۸۸ درصد خودروهای مسروقه کشف می‌شود اظهار کرد: فردی که می‌خواهد در سامانه پلیس من سرقت را ثبت کند باید شماره تلفن همراه و خودرویش به نام خود باشد زیرا اگر به نام خودش نباشد ممکن است مشکلاتی پیش آید.

 رئیس پلیس آگاهی فراجا با بیان اینکه هیچگاه از وظایف خود کوتاه نمی‌آییم گفت: اقدامات خوبی میان پلیس و دستگاه قضائی صورت گرفته است و عفو سارقان در آینده مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد و کمتر می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات پلیس برای عید نوروز اضافه کرد: تیم‌های ویژه پلیس آگاهی در جغرافیایی که ممکن است در انجام فعالیت‌های سرقت را انجام دهند فعال می‌شوند و استقرار تیم‌های پلیس بستگی به جغرافیای جرم دارد و تمامی نقاطی که ممکن است در آنجا سرقت رخ دهد را شناسایی کرده‌ایم.