آسیا، موفق‌ترین قاره جام جهانی!

آسیا، موفق‌ترین قاره جام جهانی!

قاره آسیا در جام جهانی، 3 تیم موفق به صعود از دور گروهی شدند تا نمایندگان این قاره عملکرد خوبی بر جای بگذارند.

بعد از پایان دور گروهی رقابت‌های جام جهانی رسانه‌های مختلف به ارزیابی 32 تیم حاضر در مسابقات پرداختند و تحلیل‌های متعددی مطرح شده است. در این بین عملکرد تیم‌های آسیایی باعث تمجید بسیاری از کارشناسان در تمام جهان شده است. اگر قطر با 3 شکست و ایران و عربستان با دو شکست و یک پیروزی جام را ترک کردند، اما ژاپن، کره جنوبی و استرالیا نگاه‌ها را به خود خیره کردند و باعث شدند نیمی از سهمیه‌های آسیا جواز حضور در دور دوم را کسب کنند.

در این بین ژاپن با دو برد مقابل اسپانیا و آلمان، دو تیم قدرتمند فوتبال دنیا، بهترین نمایش را در بین تیم‌های آسیایی داشت. کره‌ای‌ها نیز مقابل پرتغال به برد رسیدند و صعود کردند و شگفتی‌ساز شدند. استرالیا نیز از گروهی به دور بعدی رسید که در آن فرانسه،‌ دانمارک و لهستان حضور داشتند.

البته که موفقیت تیم‌های اروپایی در صعود از نظر آماری بهتر از آسیاست، اما پیشرفتی که تیم‌های قاره کهن نسبت به دوره قبلی در رسیدن به دور دوم داشتند و پیروزی‌هایی که حتی ایران و عربستان مقابل ولز و آرژانتین کسب کردند، باعث شده تا بسیاری از تحلیلگران عملکرد آسیا را در جام جهانی 2022 موفق توصیف کنند.

قاره اروپا در این دوره از جام جهانی 13 سهمیه داشت که 8 تیم موفق به صعود شدند. جالب اینکه از قاره آفریقا فقط دو تیم سنگال و مراکش به دور دوم راه پیدا کردند، از آمریکای جنوبی دو قدرت بزرگ یعنی آرژانتین و  برزیل راهی یک‌هشتم نهایی شدند و کونکاکاف هم با داشتن آمریکا در این مرحله فقط یک سهمیه را به خود اختصاص داده است.

از نگاهی دیگر در جمع 16 تیم برتر مسابقات جام جهانی 8 تیم از اروپا، 3 تیم از آسیا، دو تیم از آفریقا، دو تیم از آمریکای جنوبی و یک تیم از کونکاکاف حضور یافتند تا یک‌بار دیگر موفقیت نمایندگان آسیا بیشتر به چشم بیاید. شاید اگر ایران و عربستان هم دچار بدشانسی نمی‌شدند و جواز حضور در دور دوم را کسب می‌کردند اتفاق ویژه‌تری برای قاره کهن رخ می‌داد. با این حال کره، ژاپن و استرالیا به نوعی آبروی آسیا را خریدند و ثابت کردند سطح فوتبال در این قاره بالاتر آمده است.

بی‌شک از این پس روی تیم‌های آسیایی حساب ویژه‌تری در فوتبال جهان باز می‌کنند و می‌توان امیدوار بود که این قاره حتی در بین برترین‌ها نیز نماینده داشته باشد.