آزادی ۳۵ هزار زندانی با استفاده از پابند الکترونیک ، بزودی

آزادی ۳۵ هزار زندانی با استفاده از پابند الکترونیک ، بزودی

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: زندان یعنی محدود کردن، اما نیازی نیست که فرایند حبس حتما در زندان محقق شود بلکه می‌توان این محدودیت را با استفاده از سامانه‌ها و پابند‌های الکترونیک اعمال کرد.

مراسم معارفه حمیدرضا کریمی در سمت «مدیرکل قضایی، اجرای احکام و امور مجلس» سازمان زندان‌ها  با حضور غلامعلی محمدی در محل این سازمان برگزار شد.

در این مراسم غلامعلی محمدی با اشاره به اهمیت حوزه قضایی در دوران تحول و تعالی قضایی گفت: خوشبختانه بنابر ادعای ناظران، سازمان زندان‌ها در مسیر تحول و تعالی حرکت می‌کند، پس لازم است با برنامه‌ریزی و اقدامات، این حرکت را شتاب بیشتری دهیم. امروز به واسطه حضور آقای محسنی اژه‌ای در قوه قضائیه، اعتماد عمومی نسبت به دستگاه قضا در جامعه افزایش یافته است.

۱۱ هزار زندانی را در چندماه اخیر تحت پابند الکترونیک قرار داده‌ایم

رئیس سازمان زندان‌ها بیان کرد؛ کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها امری مهم است و آن را جدی خواهیم گرفت. باید با اسناد بالادستی سراغ توسعه قوانین کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها رفت. خوشبختانه پس از چندماه از آغاز دوره جدید مدیریت بر زندان‌ها، از رقم تقریبی ۴ هزار پابند قبلی، امروز توانسته‌ایم ۱۱ هزار زندانی را تحت این سامانه قرار دهیم.

محمدی اضافه کرد: حدود ۱۲ هزار پابند آماده نیز در اختیار داریم و با مذاکرات صورت گرفته در کمتر از سه ماه دیگر این رقم به مرز ۲۵ هزار پابند خواهد رسید؛ بنابراین بزودی می‌توانیم ۳۵ هزار زندانی واجد شرایط را تحت پوشش بهره‌مندی از پابند الکترونیک قرار دهیم.

نیازی نیست حبس همیشه در محدوده زندان و پشت دیوار‌های بلند باشد

رئیس سازمان زندان‌ها بر تأثیرات سوء حبس درقبال برخی زندانیان اشاره داشت و گفت: حبس از زندانی گرفته تا خانواده و البته بودجه کشور، هزینه زیادی را تحمیل می‌کند؛ بنابراین باید درخصوص زندانیان واجد شرایط و رفع احتیاجات از تکنولوژی از جمله این سامانه‌ها، بهره کافی را ببریم.

وی ادامه داد: باید از تحولات و فناوری‌های روز در نظام کیفری استفاده لازم را داشت. زندان یعنی محدود کردن، اما لزوما نیازی نیست که حبس در زندان و پشت دیوار‌های بلند باشد بلکه می‌توان برای گروهی از محکومان، این محدودیت را با استفاده از سامانه‌ها و پابند‌های الکترونیک بر مددجو اعمال کرد.

محمدی گفت: ما در بکارگیری سامانه‌های الکترونیک خلأ قانونی نداریم، پس با تکنولوژی موجود می‌شود این امکان را بسط و گسترش داد. اینگونه نیز می‌توان برای زندانیانی که مرتکب جرایم خشن و نقض امنیت جامعه نیستند و جامعه و افکار عمومی را هم ناامن نمی‌سازند، پابند‌ها را به کار گرفت.