آزادراه شیراز-اصفهان درگیر وعده هاست/ افتتاح شاید تا پایان سال

آزادراه شیراز-اصفهان درگیر وعده هاست/ افتتاح شاید تا پایان سال

پروژه ملی آزادراه شیراز - اصفهان بازهم درگیر وعده جدید برای زمان افتتاح شده است و به نظر می‌رسد به این زودی‌ها نیز هیچ فازی از پروژه زیر بار ترافیک نرود تا انتظار مردم به یک دهه برسد.

در حالی که قرار بود قطعه یک تا ششم آزادراه شیراز - اصفهان در سال گذشته افتتاح شود نه تنها این پروژه به عنوان بزرگترین پروژه ملی به بهره برداری نرسید بلکه هم اکنون از گوشه و کنار شنیده می‌شود که افتتاح این پروژه به پایان امسال یا حتی سال آینده برسد.

تنها پروژه آزادراهی شیراز مربوط به محور شیراز - اصفهان است که از سال ۸۹ تاکنون در مراحل عملیات اجرایی قرار دارد.

در ابتدا قرار بود این آزادراه، اوایل دهه ۹۰ افتتاح و بهره برداری شود اما پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از کلنگ‌زنی آن، مردم هر روز شاهد وعده و وعیدهای جدید از افتتاح آزادراه هستند.

طرح مطالعاتی این پروژه مربوط به ۴۰ سال پیش است. این پروژه که حدود ۲۲۵ کیلومتر طول دارد، عملیات احداث آن از سال ۸۹ آغازشده و حالا پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از کلنگ زنی آن، هر روز وعده‌های جدیدی برای افتتاح این پروژه می‌دهند.

سال گذشته بود که اعلام شد قطعه یک تا ششم این آزادراه تا پایان هفته دولت به بهره برداری می‌رسد و البته هفته دولت به پایان رسید اما خبری از افتتاح این آزادراه نشد و بار دیگر زمان افتتاح آن آبان تا آذر اعلام شد. نه تنها در آبان و آذرماه این پروژه افتتاح نشد و حالا زمان افتتاح این پروژه را پایان امسال یا حتی به سال آینده موکول کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس پیرامون پروژه آزادراه شیراز- اصفهان بیان کرد: این پروژه یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های ملی است که نزدیک به دو ساعت فاصله شیراز تا اصفهان را کاهش می‌دهد.

محمود رضایی کوچی با اشاره به اینکه این پروژه ۲۲۲ کیلومتری که فاصله شیراز به اصفهان را ۱۴۰ کیلومتر نزدیک‌تر می‌کند، ادامه داد: این آزادراه سالیانه بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال کاهش هزینه ناشی از تلفات و تصادفات جاده‌ای را به‌همراه دارد از این رو از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی بیان کرد: کاهش استهلاک و تردد خودروها، بهره‌گیری از چشم‌انداز بسیار خوب مسیر و استفاده از فناوری‌های جدید، از ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفت فیزیکی این پروژه افزود: بر اساس آخرین پیگیری‌ها تا پایان امسال تا قطعه ششم این آزادراه به بهره برداری می‌رسد.

وی گفت: در حال حاضر این پروژه پیشرفت بسیار خوبی داشته و پیمانکار مشغول خط کشی، نصب علائم ترافیک و ایمنی از قطعه یکم تا ششم است از این رو با توجه به سرعت بالا انتظار می‌رود این پروژه تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

قطعه هفتم و هشتم نیاز به اعتبار دارد

رضایی با اشاره به وضعیت قطعه هفتم نیز توضیح داد: عملیات اجرایی قطعه هفتم که اتصال آن به شیراز و دروازه‌های این شهر است، نیاز به اعتبار دارد که در صورت تأمین اعتبار عملیاتی می‌شود.

وی در ادامه به قطعه هشتم این آزادراه اشاره کرد و ادامه داد: قطعه هشتم ادامه آزادراه شیراز - اصفهان است که مربوط به آزادراه شیراز - بوشهر بوده و نیاز به اعتباری بالغ بر چهار هزار میلیارد دارد.

وی گفت: در رابطه با قطعه هشتم این آزادراه شهرداری شیراز مشارکت خواهد داشت از این رو انتظار می‌رود که سرعت این پروژه بیشتر باشد و در صورت تأمین اعتبار در آینده‌ای نزدیک به بهره برداری برسد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از عدم پیشرفت پروژه آزادراه شیراز - اصفهان گفت: این پروژه در ۸ فاز اجرایی برنامه‌ریزی و عملیاتی شده که تاکنون پیشرفت فیزیکی ۶ فاز اول حدود ۹۰ درصد است که البته با میزان پیشرفت هزینه‌ای تا تکمیل این آزادراه نیز متفاوت است.

علیرضا پاک فطرت با اشاره به اینکه پروژه آزادراه شیراز - اصفهان یک پروژه بزرگ ملی است، ادامه داد: طی این سال‌ها هر استانداری که به فارس آمده بر روی افتتاح این پروژه مانور داده است اما همچنان دیده می‌شود که خبری از افتتاح پروژه آزادراه شیراز - اصفهان نیست از این رو نباید به این وعده‌های واهی امید داشت.

پاک فطرت: به جای شعار، برای پروژه زمان بندی تعریف شود

وی با انتقاد از شعارهای مسئولان برای افتتاح این پروژه بیان کرد: به نظر بنده بهتر است به جای شعار دادن یک زمان بندی مشخص برای این پروژه تعریف کرد نه اینکه هر روز وعده جدیدی برای افتتاح داد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از یک قطعه از این پروژه در سه راهی قلات گفت: این پروژه زمانی که به سه راهی قلات در ورودی شیراز می‌رسد مشخص نیست قرار است به کجا برود و این نشان‌دهنده عدم مطالعه دقیق قبل از انجام پروژه است.

پاک فطرت با اشاره به اینکه این پروژه به نسبت دیگر پروژه‌ها تملک زیادی دارد، تاکید کرد: در این رابطه باید دستگاه‌های ذی ربط تملک زیادی داشته باشند از این رو به اعتبارات زیادی نیاز است بهتر بود قبل از این پیرامون آن مطالعه می‌شد.

وی با انتقاد از اینکه برخی مسئولان از افتتاح این پروژه در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهند، افزود: برخی از قطعه‌ها لایه‌های آخر آسفالت آن باقی مانده است چطور گفته می‌شود که این پروژه به زودی افتتاح می‌شود؟

پاک فطرت ادامه داد: فاز ۷ این پروژه هم حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته که در بخشی از عملیات اجرایی آنکه با سهم ۱۰ درصدی شهرداری مشترک است، نیازمند همکاری بیشتر و اقدامات سریع‌تری در پیشبرد پروژه به منظور تملک اراضی و مستثنیات و همچنین ساخت پل جهت اتصال به محور حسینی الهاشمی است‌.

این آزادراه باید هرچه سریع‌تر به بهره برداری برسد و اسیر وعده‌های واهی نشود. مردم سال هاست منتظر افتتاح پروژه هستند و هر روز تاریخ دیگری برای افتتاح آن اعلام می‌شود تا مردم دیگر امیدی به افتتاح آن نداشته باشند.