6 نکته کلیدی درباره اُمیکرون

افراد زیر۳۰ سال و مخصوصاً کودکان بیشتر درمعرض خطر هستند

6 نکته کلیدی درباره اُمیکرون

1- سرایت اُمیکرون بسیار بسیار بیشتر از سویه‌های قبلی است. در دو تا سه هفته اخیر اُمیکرون در کشورهای دنیا  تک تک گزارش می‌شد وهمه‌گیر نشده بود اما در دو هفته اخیر حداقل در آمریکا از یک درصد به ۷۵ درصد رسیده است، در حالی که در زمان سویه دلتا در عرض هفت هفته از یک درصد به ۵۵ درصد رسیده بود.

2- افراد زیر۳۰ سال بیشتر در معرض اُمیکرون هستند مخصوصاً کودکان زیر ۱۲ سال زیرا واکسن دریافت نکرده‌اند. به این موارد باید در تصمیم گیری‌ها توجه شود.

3- سازمان بهداشت جهانی اخیراً اعلام کرد که هر سه روز تعداد سرایت و مبتلایان دو برابر می‌شود که فاجعه بزرگی است. فعلاً نود کشور دنیا دچار کرونای اُمیکرون هستند اما آمار اصلی بیشتر است.

4- خصلت عفونت‌زایی اُمیکرون پنج تا هشت برابر گونه دلتاست. یکی از ویژگی‌های ویروس‌ها بازتولیدی است؛ یعنی یک فرد مبتلا چند نفر را مبتلا می‌کند. این رقم برای ویروس دلتا عدد هشت بوده. برای اُمیکرون اعلام شده که بین پنج تا هشت برابر بیشتر از دلتا خصلت عفونت‌زایی دارد؛ یعنی چیزی حدود ۴۰ برابر دلتا. در نتیجه یک نفر مبتلا به اُمیکرون می‌تواند ۴۰ نفر را مبتلا کند. همین خصلت باعث شد اُمیکرون به شدت در دنیا گسترش پیدا کند.

5- در سویه‌های قبلی مانند دلتا و آلفا از زمان ورود به ایران حدود ۱۰۰ روز طول کشید تا این سویه به سویه کرونای غالب در کشور تبدیل شود، اما باتوجه به سرایت‌پذیری بالای اُمیکرون تا تبدیل شدن به سویه غالب ۲۰ روز طول خواهد کشید.

6- علائم کرونای اُمیکرون کاملاً شبیه سرماخوردگی است؛ با گلو درد و خارش گلو شروع شده و بدن درد هم در پی آن ممکن است ایجاد شود. در مقاله‌ای در بریتانیا در مورد بررسی علائم اُمیکرون گلودرد، خارش گلو، تعریق شبانه و بدن درد زیاد اعلام شده است.