هشدار امور آب به کشاورزان کهگیلویه: در دشت‌ها هندوانه نکارید

170 نفر از متخلفانی که اقدام به کاشت محصولات برنج و هندوانه با نیاز آبی بالا و از طریق چاه داشتند به مراجع قضایی معرفی شدند

هشدار امور آب به کشاورزان کهگیلویه: در دشت‌ها هندوانه نکارید

رئیس امور آب کهگیلویه گفت: کشاورزان که زمین را جهت کشت هندوانه آماده کرده‌اند لازم است ضمن انصراف از انجام این کار هر چه سریعتر نسبت به کشت متعارف و کم آب اقدام کنند .

سید هادی خاضعی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با وجود بارش‌های خوب امسال باید همچنان برنامه‌های مرتبط با حفاظت از منابع آب در شهرستان اجرا شود.

رئیس اداره امور آب کهگیلویه گفت: افت شدید سطح آب زیرزمینی دشت‌های منطقه هنوز جبران نشده و نگرانی وجود دارد.

خاضعی بیان داشت: طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی از جمله برنامه‌های مهمی است که همچنان در اولویت کاری است.

وی، پر و مسلوب نمودن 18 حلقه چاه غیر مجاز ، جمع‌آوری موتور و پلمب 25 دستگاه دیگر و قطع انشعاب 60 چاه غیر مجاز را از جمله اقدامات در این راستا اعلام کرد.

این مسئول گفت: 170 نفر از متخلفانی که اقدام به کاشت محصولات برنج و هندوانه با نیاز آبی بالا و از طریق چاه داشتند به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی تصریح کرد :اصلاح الگوی کشت از موضوعات بسیار مهم دیگری است که امیدواریم دستگاه‌های اجرایی متولی مصوبات را هر چه زودتر پیش ببرند.

خاضعی نصب کنتور هوشمند آب روی چاه‌های کشاورزی را از ضروریات و اولویت‌ها دانست و گفت: با همه کشاورزانی که مبادرت به کشت محصولات آب‌بر اضافه برداشت داشته و آب از چاه‌های کشاورزی به خارج از اراضی چاه منتقل کنند و یا اقدام به نصب موتور پمپ غیرمجاز بر روی رودخانه‌ها داشته باشند برخورد قانونی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: درصورتی که کشاورزان مبادرت به آماده‌سازی زمین جهت کشت هندوانه کرده‌اند لازم است ضمن انصراف از انجام این کار هر چه سریعتر نسبت به کشت متعارف و کم آب اقدام کنند .

خاضعی به همه کشاورزان و مالکان چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری هشدار داد در صورت مشاهده هرگونه تخلف و عدم تمکین به قانون براساس قانون برخورد قاطع خواهد شد.

وی همچنین گفت: انشعاب برق آنها قطع و ضمن پلمب چاه ملزم می‌شوند که کنتور هوشمند حجمی آب نصب کنند.