نامگذاری خیابانی در شیراز به نام فرزانهِ زیست شناسی ایران

نامگذاری خیابانی در شیراز به نام فرزانهِ زیست شناسی ایران

رئیس کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شورای شهر شیراز گفت: به منظور گرامیداشت مقام دانشمند مرحومه، دکتر پروانه فرزانه، چهره برجسته علمی درحوزه زیست شناسی ایران، خیابانی در شیراز به نام وی نامگذاری شد.

افسانه خواست خدایی نامگذاری شهدا، شخصیت‌های برجسته مذهبی، علمی، فرهنگی، ورزشی، تاریخی.. را به عنوان خط مشی کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی عنوان کرد.

او افزود: این بانوی دانشمند شیرازی، بنیانگذار و مدیر بانک سلول‌های انسانی و جانوری، مدرس و عضو هیئت علمی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و متخصصِ علوم سلولی و ایمنی‌شناسی بود که توانست با تلاش بی وقفه، بانک سلول‌های جانوری و انسانی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران را با بیش از هزارو چهارصد رده سلولی تاسیس کند.

به گفته عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز، این بانک، مجموعه‌ای از توانمندی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در حوزه علوم سلولی، زیست‌فناوری و پزشکی برای تأمین نیاز مراکز علمی، دانشگاهی، صنعتی و کمک به حفظ گونه‌های کمیاب کشور فراهم آورده است.

 خواست خدایی خاطرنشان کرد: با موافقت اعضای شورا، نام این بانوی فرهیخته شیرازی بر قسمت منفصل خیابان شهید نصیرزاده حدفاصل خیابان سهراب سپهری و خیابان جانبازان نقش بست

رئیس کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شورای شهر شیراز ادامه داد: با تصویب شورا، از این پس فرهنگسرا، نمازخانه و زمین ورزشی مجاور بوستان آفتاب واقع در شهرک سعدی به نام مجموعه فرهنگی، مذهبی و ورزشی کاظمیه شناخته می‌شود.
 
خواست خدایی، نامگذاری کوچه بی نام شماره ۵ خیابان فضل آباد به نام شهید حیدرعلی مولاشفیع، کوچه بی نام شماره ۱۶ خیابان شهید زائری به نام شهید احمد اکرمی ابرقویی و کوچه بی نام شماره ٣۵ بلوار سرداران به نام شهید آقا نظر رنجبر را از دیگر مصوبات این کمیسیون برشمرد.

دکتر «پروانه فرزانه» بنیانگذار و مدیر فقید بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران (وابسته به جهاددانشگاهی)، یکی از ستارگان درخشان آسمان علمی ایران است که ۲۹ تیر سال ۱۳۹۹ به دیدار حق شتافت.