۱۱پرونده میراث ناملموس و ملموس از شوشتر ثبت ملی شد

۱۱پرونده میراث ناملموس و ملموس از شوشتر ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شوشتر گفت : سه پرونده میراث ناملموس و هشت پرونده میراث ملموس از شوشتر ثبت ملی شد.

علی محمد چهارمحالی دوشنبه شب بیان کرد: پس از تلاش و پیگیری مستمر سرانجام از هشت پرونده ثبت شده میراث ناملموس استان خوزستان دو پرونده مربوط به شهرستان شوشتر و یک پرونده نیز به صورت مشترک میان شهرستان های شوشتر و دزفول به ثبت رسید.

وی افزود : این پرونده ها شامل مهارت های سنتی ساخت و نواختن نی جفتی شوشتری ، ای واویلا خوانی و سبیل عطشان خوانی در مراسم مقتل خوانی مسجد آل طیب شوشتر و مهارت پخت نان چرب که به صورت مشترک میان دو شهرستان شوشتر و دزفول هستند .

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شوشتر ادامه داد : همچنین از ۱۶ پرونده میراث ملموس استان هشت شامل خانه تاریخی سید عبدالصمد جزایری ، خانه تاریخی قصاب نژاد ، خانه تاریخی مستوفی (ج) به مالکیت آقای شیخ سوینی، خانه تاریخی معتمد زرگر به مالکیت آقای جامعی ، قلعه حسین خان افشار ،تپه تاریخی گوریه ، خانه تاریخی مقدم و ساختمان قدیم شهرداری می باشند که به ثبت رسیدند.

وی گفت : در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر کارشناسان این اداره با تلاش مستمر تعداد زیادی پرونده با موضوعات مختلف جهت ثبت مهیا و ارسال نموده تا در اوایل سال آینده این مهم محقق شود .

شوشتر با بیش از ۱۰۰ بنای آبی تاریخی متعلق به دوران مختلف از شهرهای کهن ایران است و شاهکارهای مهندسی آب در این شهرستان، شوشتر را به عنوان موزه مهندسی آب در جهان تبدیل کرده است. 

آثار باستانی این سازه های آبی ،با عنوان "نظام آبی تاریخی شوشتر" به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید. 

شهرستان شوشتر در شمال خوزستان دارای حدود ۳۵۰ اثر ثبت ملی و ۱۳ سند تاریخی در فهرست میراث فرهنگی است.