در نشست شورای اداری هرمزگان با حضور رئیس جمهور چه گذشت؟

۱۷میلیارد دلار از قاچاق‌ها توسط گردن کلفت‌ها و فقط ۳میلیارد دلار توسط افراد خرد انجام می‌شود

در نشست شورای اداری هرمزگان با حضور رئیس جمهور چه گذشت؟

نشست شورای اداری استان هرمزگان با حضور آیت الله رئیسی، ‌نماینده ولی فقیه در هرمزگان، استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

استاندار هرمزگان در این نشست با بیان اینکه هرمزگان به  عنوان استان  پایلوت کشت شور ورزی و کشاورزی با استفاده از آب دریا انتخاب شود، اظهار داشت:  اقتصاد مردم این خطه بر اساس دریا  و شغل بیشترشان هم صیادی بوده است و اکنون حدود ۱۲ هزار نفر به عنوان صیاد غیرمجاز معرفی می شوند و نیاز است تا با تفویض اختیارات ویژه به استان این مشکل برای همیشه حل شود.

مهدی دوستی با اشاره به اینکه در حوزه پرورش میگو نیز نیاز به تامین زیر ساخت های لازم از جمله برق هستیم تا بهره وری و میزان تولید افزایش یابد، افزود: به علت مشکل قانونی امکان صدور مجوز بیشتر برای صید در آبهای دور وجود ندارد و  نیاز به اصلاح قانون در این زمینه است. وی گفت: همچنین ۵ هزار استخر کشاورزی داریم  که امکان پرورش  ماهیان تیلاپیا وجود دارد و سبب هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان  سرمایه گذاری در روستاها می شود اما مشکل قانونی در صدور مجوز  باعث شده تا امکان این سرمایه گذاری بزرگ فراهم نشود.

دوستی با اشاره به اینکه با توجه به بیکاری و حوادث متعدد سیل و زلزله و این تغییر ژنتیک در ماهیان اتفاق افتاده و امکان پرورش در استخرها فراهم شده است، خاطرنشان کرد: مساله بعدی لایروبی خور هاست، اکنون به علت نبود لایروبی بخش زیادی از خورها مسدود شده که  باعث ایجاد فشار  به معیشت صیادان شده است.

وی ادامه داد: مساله بعدی تزانزیت است. بندر و زیرساخت های موجود استان هرمزگان وقتی ارزش دارد که سهمشان از حمل و نقل دریایی را افزایش دهیم که  اکنون  نیاز است تا به واگذاری و اجاره  اراضی پس کرانه به سرمایه گذاران بصورت ویژه توجه شود.

دوستی با بیان اینکه برخی گمرکات هم در استان فعال نیست و نیاز است تا همه گمرکات فعال و خدمات ۲۴ ساعته فعال شود. برای مثال با زیرساخت های فعلی  امکان افزایش سهم تزانزیتی خودرو از بندرلنگه  به سه برابر میزان موجود وجود دارد، عنوان کرد: در خصوص رویه های ته لنجی سازوکاری مشخص ایجاد شود و بخشی از واردات کلان بصورت خرد به مرزنشینان واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه در هرمزگان امکان راه اندازی پایانه های تخصصی صادارت در حوزه شیلات و کشاورزی فراهم شود، اضافه کرد: در حوزه گردشگری هم در جزایر هرمزگان و ساحل خمیر و بندرعباس یک اکوسیستم گردشگری تشکیل و به عنوان پیشران گردشگری در کشور دیده شود  و دولت در این زمینه حمایت ویژه ای کند.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه استان از نظر بیکاری در رتبه اول کشور است و با الزام صنایع به فعال کردن حوزه پایین دستی شان  و انتقال گردش مالی شرکت های مالی بزرگ به استان مشکل بیکاری حل شود، ادامه داد: هنرستان های فنی و حرفه ای در استان ضعیف است و زیرساخت های لازم را ندارند و نیاز است هنرستان های زیادی در استان راه اندازی شوند.

دوستی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای رسیدن به رشد ۶.۵ درصدی در استان فراهم شده است، افزود: ۱۳۲ طرح در استان شناسایی و برای توسعه استان برنامه ریزی شده است.

در پایان استاندار از رئیس جمهور خواست تا امکان تردد خودروهای منطقه آزاد قشم به سرزمین اصلی فراهم شود.

در ادامه نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: شهرهای ساحلی بدترین شرایط را دارند؛ خواهش می‌کنم تغییر نگاه برای گسترش شهرهای ساحلی ایجاد شود و تمرکز صنعت روی شهر بندرعباس به صلاح نیست و صنایع هم باید در ۱۲۰۰ کیلومتر سواحل استان پخش شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده اظهار کرد: اینکه ما امروز با مشکلات فرقه‌ها و آسیب‌های اجتماعی، طلاق و خودکشی روبه‌رو هستیم جای تامل دارد و تقاضایی که داریم این‌ است بخش منابع مالی استانی طرح مهندسی فرهنگی استان به تصویب برسد.

وی افزود: اگر ما با این دست‌فرمان بودجه‌های کشور را تقسیم کنیم هیچ‌گاه نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم هرمزگان باید در نگاه بودجه‌ای تحت عنوان فقیرترین استان نگاه‌ شود و در بحث صنایع دستی، شیلات و شرکت‌های ذیل صنعت باید نگاه ویژه‌ای باشد.

عبادی‌زاده بیان‌کرد: در دنیا دیدید قریب ۷۰ تا ۸۰ درصد شهرهای آباد در دنیا شهرهای ساحلی هستند اما منتهی نگاه سیاستمداران ما گریز از مناطق ساحلی بوده است لذا شهرهای ساحلی بدترین شرایط را دارند؛ خواهش می‌کنم تغییر نگاه برای گسترش شهرهای ساحلی ایجاد شود و تمرکز صنعت روی شهر بندرعباس به صلاح نیست و صنایع هم باید در ۱۲۰۰ کیلومتر سواحل استان پخش شود.

محمد آشوری نماینده هرمزگان در مجلس نیز در این جلسه اظهار کرد: در بدو گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان عدالت پیشرفت و خدمت آمده است محور آن مبارزه با فقر و فساد و تبعیض است و آیت الله رئیسی پرچم دار مبارزه با فساد در قوه قضائیه بودند و انتظار این است در حوزه فقر زدایی و رفع تبعیض پرچم را در دست بگیرید.

وی افزود: آنچه که در استان ما مردم را آزار می‌دهد القای حس تبعیض است و کارنامه جمهوری اسلامی در خدمات رسانی به روستاها و شهرها بوده اما کارهای مانده‌ای که امروز مردم را آزرده کرده است همین حس تبعیض است.

نماینده مرکز استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت‌های مختلف نسبت به بکارگیری نیروی استان در مدیریت عالی چراغشان چشمک‌زن یا قرمز بوده‌است و در دولت سیزدهم هم این چراغ چشمک زن است و خواهش داریم این چراغ را سبز کنید و از نیروهای انسانی هرمزگان و مناطق مرزنشین بیشتر در ساختار قدرت استفاده کنید.

وی تصریح کرد: خواهش و تمنای ما این است در حدود ۱۰ سال اخیر خیلی‌ها ما را بخاطر عدم بکارگیری نیروهای هرمزگانی و انتزاع برخی از روستاهای استان تحقیر کردند، شما این تحقیر را بر نتابید مردم از مسئله انتزاع روستاهای پارسیان آزرده خاطر هستند و خواهش ما این است این پرونده بسته شود و به جای آن پرونده توسعه یکپارچه جنوب کشور باز شود.

منصور آرامی دیگر نماینده استان هرمزگان در جلسه شورای اداری گفت:۱۰ سال است موضوع انتزاع ذهن مردم استان را مشغول کرده است و وقت ما را در مجلس را هم گرفته‌ است و درخواست داریم از دستور کار خارج شود.

وی افزود: استان هرمزگان به گونه‌ای است که اگر مردم نخواهند کاری کنند یک اتفاقی بیفتد خواهد افتاد فولاد و بنادر و سایر بنگاه‌های اقتصادی را ما اگر نخواهیم هم اینجا ایجاد می‌شود اما متاسفانه در هرمزگان توسعه‌یافتگی در بخش نیروی انسانی فراموش شده است و اگر در این بخش یک کار انجام دهید یقین بدانید برای هرمزگان از صدها پالایشگاه بهتر خواهد شد و استان به توسعه یافتگی خواهد رسید.

آرامی گفت: خواهشم این است؛ توسعه یافتگی استان هرمزگان را در نیروی انسانی ببینید و کمک کنید یک جهشی در این حوزه شکل بگیرد.

احمد مرادی دیگر نماینده استان هرمزگان در مجلس نیز در این جلسه تاکید کرد: بی عدالتی و تبعیض بیشترین موضوعی است که مردم هرمزگان را رنج می‌دهد یکی در بحث نیروهای انسانی که ما در چند موضوع در وزارتخانه ها جزو رتبه‌های اول هستیم؛ در گمرکات، بنادر، شیلات و صنایع رتبه اول هستیم اما در این سازمان‌ها حتی یک هرمزگانی هم نیست؛ توقع مردم این است که اگر وزیر نمی‌توانیم باشیم معاون وزیر حتما می‌توانیم باشیم.

وی افزود: نگاه ما به کشور ملی است اما نگاه کشور به ما استانی است؛ در همین استان با وجود درآمدهای کلان در بهداشت و درمان ۵۰ درصد زیر استاندارد کشوری هستیم و چندین سال است پیگیر هستیم.

نماینده هرمزگان گفت: در حوزه درآمدها جزو  ۵استان برتر کشور هستیم اما در این استان بیش از ۳۰۰ هزار نفر یا تحت پوشش کمیته یا بهزیستی هستند و این آمار فلاکت و بدبختی هرمزگان را بر نمی تابیم و خواهش داریم رسیدگی کنید.

وی تصریح کرد: ۱۷میلیارد دلار از قاچاق‌ها توسط گردن کلفت‌ها و فقط ۳میلیارد دلار توسط افراد خرد انجام می‌شود موضوع ملوانی و مرزنشینی خواهش داریم یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شوند

مرادی اظهار کرد: در سهمیه‌های کنکور با این سهمیه بندی جدید کاری کرده‌اند که دیگر هرمزگانی هیچ وقت نمی‌توانند روی دانشگاه‌های مطرح را ببینند در نهایت هم باید بگویم که مردم هرمزگان زیر بار هیچ نظر عیر کارشناسی و خفت بار نخواهد رفت و خواهش دارم بحث انتزاع پارسیان را برای همیشه پرونده‌اش را ببندید.

احمد جباری نماینده غرب هرمزگان در مجلس نیز در این جلسه گفت: دولت سیزدهم بر مبنای عدالت محوری، فساد ستیزی و رفع تبعیض شکل گرفته است؛ وجود فقر با ظرفیت‌های هرمزگان متناقض است و نمی‌دانیم مردم ما با این ظرفیت ها کجا قرار گرفته‌اند.

وی افزود: شاخص‌های توسعه‌ای ما بسیار معنادار است در استان ما را با کشورهای حاشیه خلیج فارس مقایسه می‌کنند اما در کشور هرمزگان با استان‌های همجوار مقایسه می‌شود.

جباری گفت: در حوزه بهداشت و درمان ما یک استان هستیم و یک دانشگاه علوم پزشکی در حالی که یکی از استان‌های همجوار ما ۲۰ دانشگاه و دانشکده پزشکی و در اکثر بیمارستان‌هایشان همه مسائل تخصصی وجود دارد اما ما برای یک ام آر آی باید به یزد و کرمان برویم.

نماینده غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه که نیاز امروز کشور است وحدت و همدلی است و خواهش می کنم یکبار برای همیشه دستور دهید انتزاع پارسیان از دستور خارج شود و روح و روان مردم آزرده نشود.