احتیاط کنید؛ مصرف این مواد غذایی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد  

احتیاط کنید؛ مصرف این مواد غذایی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد    

پیروی از یک سبک زندگی سالم، از جمله خوردن یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی گیاهی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. در حالی که می‌توانید از بیش‌تر مواد غذایی در حد اعتدال لذت ببرید مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

در اینجا برخی از مواد غذایی ذکر می‌شوند که باید برای پیشگیری از ابتلا به سرطان تا حد امکان از آن دوری کنید:

گوشت فرآوری شده

گوشت‌های فرآوری شده توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان بازوی سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۵ میلادی به عنوان اصلی‌ترین عوامل سرطان‌زا طبقه‌ بندی شدند بدان معنی که به عنوان عامل ایجاد سرطان شناخته شده‌اند. گوشت‌های فرآوری شده با دود کردن، پختن، نمک زدن یا افزودن مواد نگهدارنده حفظ می‌شوند. نمونه‌هایی از گوشت‌های فرآوری شده عبارتند از بیکن، ژامبون، هات داگ، سالامی و سوسیس. روش‌های نگهداری از این گوشت‌ها نیترات‌ها را شامل می‌شود که مواد شیمیایی‌ای هستند که باعث سرطان روده و معده می‌شوند. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان بهتر است تا حد امکان از مصرف گوشت‌های فرآوری شده پرهیز کنید یا آن را به طور کامل حذف نمایید.

گوشت قرمز

گوشت قرمز با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. اگرچه گوشت قرمز می‌تواند منبع خوبی از آهن، پروتئین و سایر ریزمغذی‌ها باشد، اما اکثر افراد در کشورهای غربی بیش از حد گوشت قرمز مصرف می‌کنند و کانادا یکی از بالاترین نرخ‌های مصرف سرانه در جهان را دارد. مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده با ۱۵ نوع سرطان مرتبط است از جمله: سرطان‌های کولورکتال (روده)، مری، کلیه، کبد و معده. برای کاهش خطر نباید بیش از یک وعده گوشت قرمز در هفته مصرف کنید. اگر گوشت قرمز می‌خورید ممکن است بتوانید با مصرف بیش‌تر میوه ها، سبزیجات و غلات کامل خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید. مطالعه‌ای روی بیش از ۵۰ هزار نفر در آلبرتا نشان داد کسانی که گوشت قرمز همراه با مقادیر زیادی از میوه و سبزیجات را مصرف می‌کردند کم‌تر در معرض خطر ابتلا به چندین سرطان قرار داشتند.

نوشیدنی‌های قندی

اگرچه شکر به خودی خود باعث ایجاد سرطان نمی‌شود نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین از جمله آبمیوه‌های بسته بندی شده با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند. مصرف شکر با چاقی مرتبط است که یک عامل خطر در ۱۳ نوع سرطان است. نوشیدنی‌های قندی با شکر، شربت ذرت یا سایر شیرین کننده‌هایی که کالری دارند شیرین می‌شوند. از برخی از انواع چنین نوشیدنی‌هایی می‌توان به نوشیدنی‌های میوه‌ای و انرژی‌زا اشاره کرد. این نوشیدنی‌ها فاقد ارزش غذایی هستند و شما را سیر نمی‌کنند. این نوشیدنی‌ها با کالری زیادی که دارند منجر به افزایش وزن می‌شوند.

مواد غذایی فوق فرآوری شده

خوردن غذاهای فوق فرآوری شده با افزایش ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان سینه مرتبط هستند. مواد غذایی فوق فرآوری شده حاوی نمک اضافه شده، شکر و چربی اشباع شده هستند و نمونه‌هایی از آن عبارتند از چیپس و چوب شور، نوشیدنی‌های شیرین، سس ها، بستنی، مافین، کیک و انواع کوکی، سیب زمینی سرخ کرده، برگر و سایر فست فودها، پاستا و پیتزای منجمد. اگر مواد غذایی فوق فرآوری شده را می‌خورید مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید تا آن دسته از موادی را بیابید که سدیم، شکر یا چربی اشباع شده اندکی دارند یا این مواد اصلا به آن افزوده نشده‌اند.

کربوهیدرات‌های تصفیه شده

کربوهیدرات‌ها می‌توانند بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم باشند. با این وجود، کربوهیدرات‌های تصفیه شده از فیبر و محتوای مغذی خود حذف شده‌اند و به راحتی قابل هضم هستند و باعث افزایش قند خون می‌شوند. فیبر نقش مهمی در پیشگیری از برخی انواع سرطان دارد. خوردن یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه شده با افزایش قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پروستات و سینه مرتبط است. کربوهیدرات‌های تصفیه شده شامل مواد غذایی‌ای مانند نان ذرت مکزیکی، نان سفید، شیرینی، وافل و پنکیک و برنج سفید هستند. می‌توانید مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده خود را با جایگزینی کربوهیدرات‌های پیچیده کاهش دهید. به جای برنج سفید، برنج قهوه‌ای را انتخاب کنید، غذاهای پخته شده با غلات کامل را انتخاب کنید و به جای غلات صبحانه تصفیه شده جو دوسر بخورید.

مشروبات الکلی

ممکن است شنیده باشید که الکل به ویژه شراب قرمز، برای سلامتی مفید است اما باید توجه داشته باشید که تمام انواع مشروبات الکلی با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند. نوشیدن الکل در ارتباط مستقیم با شش نوع سرطان است از جمله سرطان‌های دهان و گلو، مری، روده بزرگ و رکتوم، کبد و حنجره. سه چهارم کانادایی‌ها گزارش کرده‌اند که در سال گذشته مشروبات الکلی مصرف کردند که آن را به رایج‌ترین ماده مورد استفاده در کانادا تبدیل کرده است. انجمن سرطان کانادا یک مطالعه را تامین مالی کرد که نشان داد محدود کردن مصرف الکل می‌تواند از ۴۴۳۰۰ مورد سرطان تا سال ۲۰۴۲ میلادی جلوگیری کند.

گوشت کبابی و گریل شده

همگان کباب را دوست دارند، اما کباب کردن گوشت ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، زیرا کبابی کردن ماده غذایی پروتئین و قند موجود در آن را تبدیل به کربن می‌کند. کبابی کردن گوشت، ماهی و مرغ باعث تشکیل آمین‌های هتروسیکلیک (HCAs) می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد سرطان شود. برای جلوگیری از خطرات ناشی از کباب کردن گوشت آن را با حرارت غیر مستقیم در دمای پایین‌تر بپزید. کباب کردن میوه‌ها و سبزیجات را در نظر بگیرید، زیرا در صورت کباب شدن نیز آمین‌های هتروسیکلیک را تشکیل نمی‌دهند.