«انتظار» پس از ۴۷ سال در بوشهر به نمایش درآمد

«انتظار» پس از ۴۷ سال در بوشهر به نمایش درآمد

فیلمی که امیر نادری ۴۷ سال پیش در بوشهر ساخته بود، در سینما«داریوش غریب‌زاده» این شهر نمایش داده شد.

فیلم«انتظار» سال ۱۳۵۳ به نویسندگی و کارگردانی امیر نادری و تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بوشهر ساخته شد و در جشنواره‌های جهانی به نمایش درآمد اما تاکنون در ایران نمایش داده نشده بود.

این فیلم برای نخستین بار و با حضور برخی پیشکسوتان سینمای بوشهر درسینما رو باز داریوش غریب زاده انجمن سینمای جوانان بوشهر نمایش داده شد.

مهمان ویژه نمایش این فیلم، بازیگر بوشهری این فیلم حسن حیدری بود که در زمان فیلمبرداری ۱۲سال داشت.

حیدری از خاطرات و تجربه‌هایش از پشت صحنه فیلم و حضور امیر نادری در بوشهر سخن گفت. اینکه در حین شنا در دریا، امیر نادری وی را دیده و برای بازی در فیلمش درخواست کرد. وی با اشاره به دشواری این فیلم و اینکه در اواسط کار اعلام کرد دیگر تمایلی به بازیگری ندارد، از اقدام کارگردان گفت که ساعتی بعد دوچرخه ای را وسط خانه شان در محله شیح سعدون آورد و با شوق بیشتری به همکاری پرداخت.

در ادامه ویدئویی اختصاصی از امیر نادری که برای این نمایش ضبط شده بود، به نمایش درآمد. نادری در این ویدئو از چگونگی ساخت فیلم انتظار گفت و گفت از اینکه فیلمش بعد از سال‌ها به نمایش درآمده است، خوشحال است.

وی از دشواری های فیلمبرداری این فیلم در دهه 50 گفت و اینکه ناگزیر شده تجهیزات را از شیراز بیاورد و برای بازی گرفتن از نابازیگران در بوشهر وقت زیادی گذاشت.

در ادامه مهدی انصاری، مدرس سینما از نحوه پیداکردن حسن حیدری گفت و به بازی خوب و تاثیرگذار این بازیگر در این فیلم بدون دیالوگ اشاره کرد که به گفته وی یکی از بهترین بازیگران نوجوان می باشد.

مجید فخریان منتقد و مدرس سینما هم گفت: درسی که نادری به ما می‌دهد این است که چطور می‌توان حال و هوای اقلیمی و فرهنگی یک منطقه را با فرم و روایت یک فیلم همراه کرد.

انتظار فیلمی ۴۶ دقیقه‌ای درباره بلوغ است.

این فیلم سال ۲۰۰۸ همراه با دو فیلم دیگر نادری، دونده و آب، باد، خاک در مراسم بزرگداشت او درسی‌امین سال برگزاری جشنواره فیلم سه قاره نانت، نمایش داده شد.

همچنین امیر نادری برای این فیلم از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان کن در سال ۱۳۵۳ (۱۹۷۴) جایزه گرفت.

سینمای روباز داریوش غریب زاده انجمن سینمای جوانان بوشهر که آبان امسال افتتاح شده است، روز‌های دوشنبه و چهارشنبه هرهفته در برنامه شب‌های سینما با نمایش فیلم‌های ملی و بین المللی پذیرای علاقه‌مندان به هنر هفتم است.