هشت هزار مورد حیوان گزیدگی سالانه در خوزستان

هشت هزار مورد حیوان گزیدگی سالانه در خوزستان

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه سالانه حدود هشت هزار مورد حیوان گزیدگی در استان رخ می‌دهد که ۹۵ درصد آنها سگ گزیدگی است گفت: موارد مشکوک به هاری در مراکز درمان پیشگیری هاری، واکسن و سرم این بیماری را دریافت می‌کنند.

دکتر سید محمد علوی بیان کرد: هزینه واکسن و سرم هاری برای هر نفر ۱۰۰ میلیون ریال است.

علوی ادامه داد: بیشترین موارد حیوان گزیدگی در امسال تاکنون در  کلان شهر اهواز و شهرستان‌های اطراف آن ثبت شده و در مجموع نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد افزایش آمار داشته‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص مخاطرات ناشی از وجود سگ‌های بدون صاحب بیان کرد: جراحت و آسیب‌ شدید در نواحی دست و پا و در مواردی کل سر وصورت از جمله این مخاطرات است که گاهی فرد، در همان لحظه اول پیش از رسیدن بیمار به بیمارستان با وضع دلخراشی فوت می‌کند.

وی گفت: آسیب‌ روحی و روانی ناشی از مواجهه با سگ‌های مهاجم به ویژه در کودکان و زنان باردار که در برخی موارد منجر به سقط یا تولد بچه معیوب شده است از دیگر مخاطراتی است که مردم را تهدید می کند.

علوی اضافه کرد: بیماری‌های ویروسی منتقله توسط سگ‌ها شامل عفونت‌ مانند هاری و نورویروس و عفونت باکتریایی از جمله پاستورلا، سالمونلا، بروسلا، یرسینیا انتروکولیتیکا، کمپیلوباکتر، کاپنوسیتوفاگا، بوردتلا برونشیسپتیکا، کوکسیلا بورنتی، لپتوسپیرا، استافیلوکوکوس اینترمدیوس و استافیلوکوکوس مقاوم به متی سیلین، کریپتوسپوریدیوم است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: عفونت‌های انگلی مثل ژیاردیا و لیشمانیای جلدی واحشایی و پارازیت خارجی گال یا جرب سارکوپت اسکیبی، عفونت قارچی، کچلی رینگ ورم پوست و کچلی سر و ریش، عفونت کرمی مانند توکسو کاریا و اکینوکوکوس گرانولوزوس یا کیست هیداتید نیز قابل انتقال است.

وی گفت: هاری به عنوان مهمترین بیماری‌ ویروسی، کشنده است و تا به امروز و در تاریخ پزشکی کسی از این بیماری جان سالم به در نبرده است.

علوی با اشاره به اینکه در بعضی از بیماری‌های عفونی قابل انتقال از طریق ناقلان (حشرات) سگ نقش مخزن بیماری را دارد بیان کرد: لیشمانیا جلدی (سالک) نوع شهری و لیشمانیا احشایی (کالاآزار) نیز از طریق حشرات می‌توانند به انسان منتقل شوند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان توضیح داد: دسته دیگر بیماری‌های قابل انتقال از سگ به انسان از طریق قطرات تنفسی (آئروسل) است که سبب بروز بیماری‌ تب کیو (عامل بیماری کوکسیلا بورنتی) خواهد شد.

وی افزود: در راستای مدیریت این معضل بهداشتی نشست های متعددی در استانداری خوزستان تشکیل شده که درآخرین نشست درتاریخ ۱۳ دی،  شهرداری اهواز ملزم شد حداکثر تا یک ماه آینده محل و سایت نگهداری ازسگ های بدون صاحب را در منطقه صفیره اهواز راه‌اندازی کند.