ممنوعیت دوباره واردات واکسن همزمان با گسترش سویه اُومیکرون!

وزارت بهداشت: تولیدات داخلی کفایت می‌کند

ممنوعیت دوباره واردات واکسن همزمان با گسترش سویه اُومیکرون!

بعد از کش و قوس‌های فراوان درباره واردات واکسن کرونا و بعد از مرگ دهها هزار نفر بر اثر نبود واکسن در عرض پنج ماه، بالاخره دولتمردان راضی به ورود واکسن شدند. حالا اما دوباره در بر پاشنه قبلی چرخیده است.

بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو گفته که در حال حاضر هیچ گونه واکسنی به ایران وارد نمی شود و تولیدات داخل برای تامین نیاز های اصلی مانند دُز سوم کافیست.
 کمال حیدری معاون وزیر بهداشت هم با تاکید بر کافی بودن تولید داخلی واکسن کرونا گفته که ستاد ملی مقابله با کرونا در شرایط اقتصادی فعلی واردات واکسن کرونا را ممنوع کرده است.
 این نخستین بار است چنین ممنوعیتی در دولت رئیسی اعلام می‌شود که یکی از مهمترین دستاورد صد روز اول دولت خود را تسریع واردات واکسن و واکسیناسیون دانسته بود.
دارایی مدعی شده: «واکسن سازان ما ظرفیت بالایی دارند، ولی آن چیزی که ما نیاز داریم سطح کمتری از ظرفیت آن‌ها است و ما توصیه کرده‌ایم با حداکثر ظرفیت تولید نکنند و در ماه می‌توانند حداقل تا ۱۵ میلیون دُز واکسن بدهند که نیاز ما را هم پوشش می‌دهد.»
 خبرنگاران از او پرسیده پس‌ چرا واکسن‌های داخلی با کندی مصرف می‌شوند؟ و پاسخ داده:« تولید یک بحث است، اما تأییدیه‌ها، نظارت‌ها و فاز‌های مختلفی است که جنبه بالینی هم دارد و این برای ما بسیار مهم است و نمی‌شود آن‌ها را حذف کرد، اما می‌شود روند بررسی را تسریع کرد و این دقت نظر و بررسی‌های دقیق و موشکافانه کمک می‌کند واکسن ما در عرصه‌های بین المللی هم زودتر پذیرفته شود.»
از این مقام بهداشتی دولت پرسیده شده: «تأییدیه واکسن‌های ایرانی در چه مرحله‌ای است؟ و جواب داده: «برای تأییدیه‌های بین المللی یک‌سری مدارک علمی نیاز است که واکسن‌های داخلی فراخور پیشرفتی که داشته اند مدارک‌شان فرستاده شده.»
حالا که به مدد واکسن‌های وارداتی آمار مرگ و میر و ابتلا روندی کاهشی پیدا کرده، دوباره حرف از ممنوعیت واردات واکسن شده است. این در حالی است که قرار بود تا پایان تابستان ۱۴۰۰ شفافارمد، شرکت تولیدکننده واکسن برکت ۵۰ میلیون دوز این واکسن را به وزارت بهداشت تحویل دهد.

اما بر اساس گزارش‌های رسانه‌‌های ، مجموع واکسن‌های تحویل داده شده از سوی تولیدکننده‌های داخلی به وزارت بهداشت تا اواخر مهرماه سال جاری به ۱۵ میلیون دوز هم نرسیده و بیشترین نیاز کشور با واردات واکسن‌های خارجی تامین می‌شود.

اگر واقعا حرف وزیر بهداشت عملی شده و دوباره واردات واکسن ممنوع شود، مشخص نیست با آغاز زمستان و فصل سرما چه سرنوشتی در انتظار مردم خواهد بود.