مسمومیت ۲۱۲ نفر در فارس با مونواکسید کربن

افزایش 17 درصدی تلفات مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در استان

مسمومیت ۲۱۲ نفر در فارس با مونواکسید کربن

رئیس اورژانس فارس از مسمومیت ۲۱۲ نفر با گاز مونوکسیدکربن از ابتدای امسال تا به امروز در استان خبر داد.

با سردی هوا ترداژدی مرگهای خاموش با گازهای بی رنگ و بی بوی مونوکسید کربن شروع شده است. آمارها نشان میدهد که هر ساله در فصول سرد بسیاری از هموطنانمان بر اثر بیاحتیاطی و بیتوجهی به اصول ایمنی و استفاده نادرست سالانه شاهد از وسایل وسایل گرمایشی دچار معلولیت ذهنی و تعداد زیادی از هموطنان به دلیل مسمومیت با این گاز خطرناک جان خود را از دست میدهند.

اگرچه وسایل گرمازا، گرمابخش محیط زندگی هستند، اما رعایت نکردن اصول ایمنی در کاربرد آنها میتواند بسیار خطرناک باشد. مسمومیت با گاز مونوکسید کربن از اجاق ها، وسایل گازی پُخت و پز، دستگاههای حرارتی و هنگام سوزاندن چوب و زغال تولید میشود، اگر این گاز سمی در یک فضای بسته و بدون تهویه جمع شود، بسیار خطرناک است، این گاز سبکتر از هواست و قابلیت انتشار آن در محیط بسیار زیاد است، به همین دلیل در تمام نقاط به سرعت متراکم شده و، چون هموگلوبین خون تمایل زیادی برای ترکیب با این گاز دارد، بنابراین مانع رسیدن اکسیژن به بافتهای بدن شده و به سرعت موجب مسمومیت میشود.

علائم اولیه ناشی از این گاز تا حدی شبیه به آنفلوآنزا است، با این تفاوت که در آن تب وجود ندارد و اثرات آن شامل خواب آلودگی و خمیازه کشیدن بیش از حد، گیجی، ضعف و بی حالی، امکان بروز سردرد شدید، گاهی تهوع و استفراغ، پرشهای عضلانی و اختلال حرکتی، احساس نبض پر و صدادار در ناحیه شقیقه، افزایش فشار خون، گشاد شدن مردمک چشم و کاهش دید، تیره شدن رنگ پوست، رنگ پریدگی یا صورتی شدن دور لب ها، گاهی سفتی عضلات به خصوص عضلات فَک، قطع تنفس، تشنج، اغما و مرگ است.

محمد جواد مرادیان ، اظهار داشت: از ابتدای امسال تا به امروز 212 مورد مسمومیت با گاز منواکسید کربن در استان به مرکز پیام 115 اورژانس فارس گزارش شده است که از این تعداد 7 نفر در اثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن در استان جان باختند، 98 نفر بهصورت سرپایی در محل درمان و 109 نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند.

رئیس مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی استان فارس از افزایش 17 درصدی تلفات مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در استان خبر داد و تأکید کرد: به محض مشاهده علائم، حتما از تهویه مناسب محیط و سیستم ایمنی وسیله گرمایشی اطمینان حاصل کنید و موارد را به اورژانس 115 اطلاع دهید.