شهر در تسخیر فلافل!

عرضه کنندگان سیار غذاهای خانگی، شیراز را قرق کرده‌اند

شهر در تسخیر فلافل!

دبیر اتحادیه صنف رستوران داران و سفره خانه های سنتی شیراز گفت: شیراز به عنوان یک مقصد مهم گردشگری در کشور به جولانگاه عرضه کنندگان سیارغذاهای خانگی تبدیل شده که در شان این شهر نیست. سعید فانی اظهار داشت: متأسفانه این در شرایطی است که در این مورد هیچ نظارت و برخورد جدی توسط هیچ ارگانی انجام نمی‌گیرد.

وی افزود: در برخورد با این معضل بزرگ فقط هر از چندگاهی توسط سد معبر شهرداری اقداماتی انجام می‌شود ولی متأسفانه این نهاد نیز به دلیل محدودیت نیروی انسانی و امکانات لازم توان برخورد با آن را ندارد. دبیر اتحادیه صنف رستوران داران و سفره خانه‌های سنتی شیراز تصریح کرد: بعد از شیوع بیماری کرونا نظارت واحدهای بهداشتی بر واحدهای صنفی به شدت افزایش یافته اما این در حالیست که عرضه کنندگان سیار غذا بدون هیچ مزاحمتی شهر را به تصرف خود درآورده و هر نهادی به دلیل خاصی از برخورد با آنان طفره می‌رود. فانی بیان داشت: علاوه بر این شب‌ها در بعضی از خیابان‌های شیراز بساط انواع آش ها، ذرت، فلافل، کباب‌ها، دل و قلوه و جگر، فست فودها و کافه‌های سیار بدون هیچ محدودیتی برپاست. وی گفت: بازرسین این اتحادیه در این مورد بازرسی‌های خود را به شدت افزایش داده‌اند اما متأسفانه این بازرسان به تنهایی و بدون همکاری سایر ارگان‌های ذیربط توان برخورد با این متخلفین را ندارند.

دبیر اتحادیه صنف رستوران‌ها و سفره خانه‌های سنتی شیراز تاکید کرد: واحدهای صنفی تحت پوشش این اتحادیه تمامی تکالیف خود را به صورت کامل در برابر نهادهای ذیربط انجام می‌دهند اما این افراد سودجو نه اجاره‌ای می‌پردازند و نه پاسخگوی نهادهایی چون بهداشت، اماکن عمومی، امور مالیاتی، بیمه، شهرداری و اداره کار هستند. فانی متذکر شد: طبق آنالیزهای موجود و بر اساس قیمت مواد اولیه موجود در بازار نه فقط بعضی از این قیمت‌ها با هیچ منطقی مطابق نیست بلکه بسیاری از واحدهای دارای مجوز را نیز به تعطیلی و ورشکستگی کشانده است. این مقام مسئول تاکید کرد: بعضی از این عرضه کنندگان در قالب شبکه‌های سازمان دهی شده غذاها را از افراد خاصی تحویل و در ازای فروش آنها پورسانت خود را دریافت می‌کنند. به گفته دبیر اتحادیه رستوران داران و سفره خانه‌های سنتی شیراز در شرایط کنونی و شیوع سویه جدید بیماری امیکرون برخورد قاطع نکردن با این تهدیدکنندگان سلامت عمومی می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

فانی ادامه داد: متأسفانه طبق اخبار واصله بعضی از تولیدکنندگان غذاهای خانگی برای کاهش قیمت تمام شده محصولات خود از مواد اولیه فاسد شده و بی کیفیت استفاده کرده و همین موضوع سلامت عمومی جامعه را به شدت تهدید می‌کند. وی یادآور شد: هم اکنون بیش از ۸۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب اعم از رستوران، بیرون بر، سفره خانه سنتی، خوراک بدون برنج، قهوه خانه‌های سنتی، تالار و باغات مجالس، تشریفات مجالس و غیره تحت پوشش این اتحادیه فعالیت نموده و بیش از چهارصد واحد نیز در شرف دریافت پروانه کسب می‌باشند.