بوشهر، رکورددار تجرد قطعی در کشور

چشم انداز روشنی برای ازدواج نیست

بوشهر، رکورددار تجرد قطعی در کشور

آمارهای مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در نشست خبری اش خوشایند نبود، از رتبه اول دختران بوشهری در تجرد قطعی، تا کاهش تولد نوزادان و ازدواج در کنار افزایش طلاق.

اسکندر پاسالار که به مناسبت سالروز صدور اولین شناسنامه ایرانی در سوم دی ماه 1297 شمسی در جمع خبرنگاران حضور یافته بود، به بیان آمار وقایع حیاتی استان تا آذرماه پرداخت.

آخرین جمعیت استان

به گفته پاسالار، آخرین برآورد جمعیتی استان بوشهر یک میلیون و 208 هزار و 805 نفر است که 72 درصد شهرنشین و 28 درصد ساکن روستا هستند. 

وی افزود: 53 درصد جمعیت استان مرد و 47 درصد را زنان تشکیل می دهند.

کاهش زاد و ولد

مدیرکل ثبت احوال بوشهر در ادامه آمار وقایع چهارگانه استان تا پایان آذرماه را چنین اعلام کرد: تولد 9 هزار و 640 نفر (کاهش 6.5 درصدی). از این تعداد 51 درصد پسر و 49 درصد دختر هستند که باعث شده نسبت جمعیتی استان به ازای هر 100 دختر، 100 پسر باشد.

بیشترین ولادت های سالانه استان در شهریورماه و کمترین در اسفند است

80 درصد فرزندآوری ها در دهه نود برای مادران زیر 30 سال بوده که سال جاری به 50 درصد کاهش یافته و منجر به کاهش تولد نوزادان و در آینده پیری جمعیت می شود.

بیشترین فراوانی اسامی در سالجاری: فاطمه، زهرا، زینب، رستا و رقیه (دختران) و محمد، حسین، علی، امیرعلی و امیرحسین (پسران)

علت های فوت محرمانه است!

پاسالار همچنین با اشاره به رشد 5.2 درصدی آمار فوتی های استان در هشت ماه امسال ادامه داد: نسبت جنسیتی نیز مشخص می کند در مقابل مرگ یکصد زن در استان 131 مرد فوت می‌کنند.

مدیرکل ثبت احوال بوشهر در پاسخ به سوال خلیج فارس پیرامون دلایل اصلی مرگ و میر در استان بیان کرد: این آمار را نمی توانیم ارائه کنیم!

از سال گذشته و با تشدید مرگ و میرهای کرونایی، سازمان ثبت احوال در ارائه آمار دلایل مرگ و میر محافظه کار شد.

کاهش ازدواج

وی همچنین با اشاره به ثبت 3 هزار و 91 ازدواج تا آذرماه، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال 9 درصد کاهش یافته است.

به گفته پاسالار، میانگین سن ازدواج پسران در بوشهر به 28 و دختران به 23 سال رسیده که نشان دهنده تاخیر در ازدواج ها می باشد.

مدیرکل ثبت احوال تاکید کرد: در 80 درصد ازدواج های استان سن مرد بیشتر است، 10 درصد هم سن خانم و 10 درصد هم کوچکتر هستند.

افزایش طلاق

پاسالار از افزایش 5 درصدی طلاق در استان خبر داد و گفت: تا پایان آذرماه هزار و 32 طلاق در استان ثبت شده که بیشتنرین آنها مربوط به سال اول یا دوم زندگی بوده است.

به گفته وی، بررسی آمار استان نشان می دهد زوجینی که طلاق می گیرند میانگین زندگی مشترک شان 9 سال بوده است.

بالاترین آمار تجرد قطعی کشور مربوط به بوشهر است

مدیرکل ثبت احوال استان در ادامه، به بالاترین آمار تجرد قطعی کشور در بوشهر اشاره کرد و افزود: طبق سرشماری سال 95، دخترانی که به سن 50 سال رسیده و شانس ازدواج شان کم است، در بوشهر 7.9 درصد جمعیت می باشد که رتبه اول از این نظر داریم و نیازمند آسیب شناسی است.

کودک همسری را قبول ندارم

پاسالار در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آمار کودک همسری در استان گفت: ما چنین عبارتی را قبول نداریم، چون هرکسی که در سن پایین ازدواجش ثبت شده، مجوزهای پزشکی قانونی درباره حکم رشد یا رای مرجع قضایی را دارد.

وی با این حال به آمار تفکیکی ازدواج دختران زیر 13 سال استان اشاره نکرد و تنها اعلام کرد: بیشترین فراوانی ازدواج استان برای پسران بین 25 تا 29 سال و دختران 15 تا 19 ساله است.

135 هزار بوشهری در انتظار کارت ملی هوشمند

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در این نشست خبری با اشاره به اینکه 801 هزار نفر جمعیت استان واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند هستند، گفت: 135 هزار نفر بوشهری در انتظار دریافت کارت ملی هوشمند هستند

وی ادامه داد: با توجه به قول وزیر کشور، قرار است بخش عمده این کارت ها در چند ماه آینده صادر و تحویل شود، هرچند حدود 4500 مارت ملی هوشمند نیز در استان صادر شده اما کسی برای دریافت آنها به ثبت احوال مراجعه نکرده است.