وجود ۴ گسل فعال زلزله در فارس

۴ گسل فعال و خطرناک در استان شامل گسل کره بس از خانه زنیان تا غرب فیروزآباد، گسل سبزپوشان شیراز، گسل کازرون و گسل سروستان وجود دارد که شهرستان‌های اطراف را در معرض خطر قرار می‌دهد

وجود ۴ گسل فعال زلزله در فارس

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس اعلام کرد که چهار گسل فعال در این استان شناسایی شده و حدود ۱۳ شهرستان فارس جزو مناطق پرخطر محسوب می‌شوندرحیم آزادی یکشنبه ۵ دی در یک کنفرانس خبری که به مناسبت روز ملی ایمنی و مقابله‌ها با زلزله با حضور تعدادی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی فارس برگزار شد، گفت: در بحث زلزله شهرستان‌های رستم، ممسنی، کازرون، فراشنبد، شیراز، کوهچنار، فیروزآباد قیروزکارزین و شهرستان‌های جنوبی مانند لارستان، خنج، مهر، لامرد و گراش در وضعیت پرخطر قرار دارند.

آزادی خاطرنشان کرد: ۴ گسل فعال و خطرناک در استان شامل گسل کره بس از خانه زنیان تا غرب فیروزآباد، گسل سبزپوشان شیراز، گسل کازرون و گسل سروستان وجود دارد که شهرستان‌های اطراف را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر از سال ۹۸ تاکنون شاهد رخدادهای فراوان در سطح استان و کشور بودیم که این رخدادها از جمله سیل، زلزله، آتش‌سوزی، فرونشست زمین، آفت‌های کشاورزی و سرمازدگی سبب آسیب و ضرر بخشی از مردم شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس همچنین با بیان اینکه در ۳ سال گذشته ۲ هزار رخداد طبیعی در استان داشتیم که منجر به اعلام ۱۰۰ اخطاریه شده است، گفت: بیشترین خسارت در سیل، زلزله و آتش‌سوزی‌ها است که باید برای کاهش خسارت پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

آزادی با اشاره به مشکلات خدمات‌رسانی در زمان بحران، عنوان کرد: تداخل کاری و عدم هماهنگی دستگاه‌ها حتی کمک مردم بدون هماهنگی سبب مشکل در خدمات‌رسانی می‌شود که برای این منظور دوره‌های آموزشی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بیمه شدن تجهیزات دستگاه‌های دولتی و سرمایه‌های مردم از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام شود، بیان کرد: از ۹۸ تاکنون به ترتیب ۲۲۲ زلزله بیش از ۳ ریشتر، ۱۵۱ زلزله بیش از ۳ ریشتر و ۵۳ زلزله بیش از ۳ ریشتر در استان رخ داده است‌.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس همچنین با بیان اینکه هر سال اعتباراتی برای پیشگیری و مقابله با حوادث در نظر گرفته می‌شود، افزود: اعتبارات قبلاً در اختیار مدیریت بحران استان قرار می‌گرفت اما در حال حاضر اعتبارات در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد تا در موقع ضرورت خود وارد عمل شوند و ما هم نظارت می‌کنیم تا اعتبارات در جای خود هزینه شودآزادی با اشاره به کمک‌های داوطلبانه مردم در حوادث و مشکلاتی که برای آنها ایجاد می‌شود، گفت: در گذشته خلاء قانونی برای کمک و بیمه داوطلبان وجود داشت که این خلا رفع شده و داوطلبان هم بیمه می‌شوند و هم مستمری به خانواده آنها تعلق می‌گیرد.