مدیریت «کت و شلواری» نتوانست مشکل ۲ متر سیل بند را حل کند!

۴ هزار و ۵۰۰ نفر در معرض سیل و آبگرفتگی

مدیریت «کت و شلواری» نتوانست مشکل ۲ متر سیل بند را حل کند!
خطر ورود سیلاب به شادگان

لایروبی نشدن نهر‌های شادگان پس از بارندگی روز‌های اخیر موجب شده ۱۸ روستا در معرض خطر سیلاب قرار بگیرند.

پس از بارش روز‌های گذشته در استان میزان بارش در شهرستان شادگان به مدت ۶ ساعت به ۴۵.۷ میلی متر رسید که این حجم از بارندگی در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

به همین دلیل بارندگی سبب آبگرفتگی در خیابان‌ها شد تردد را برای مردم دشوار کرد، علاوه بر این وضعیت بیش از ۱۸ روستای بخش مرکزی شادگان بحرانی شد و هر لحظه احتمال شکسته شدن سیل‌بند‌ها و ورود آب به خانه‌های مردم می‌رود.

آب وارد ۵ روستا شادگان شد

امید صبری پور فرماندار شادگان در این رابطه با بیان اینکه آب فقط وارد یک تا ۲ روستا شده است، گفت: ۱۷ تا ۱۸ روستا در معرض خطر هستند که تعداد ۱۰ روستا بیش از سایر روستا‌ها در معرض خطر بوده و آب وارد ۴ تا ۵ روستا شده است.

هوشنگ مهمدی‌کرتلایی بخشدار مرکزی شادگان نیز اظهار داشت: در روستای نهر جدید احتمال خطر سیلاب وجود داشت، اما مهار شد و در مابقی مناطق خطر شکاف سیل بند‌ها را داشتیم وجود داشت که ترمیم کردیم و اکنون خطری وجود ندارد که بخواهد به خانه‌های روستایی خسارت وارد کند.

وی با تاکید بر اینکه آب وارد هیچ کدام از خانه‌هایی روستایی نشد، افزود: در نقاطی که سیل بند‌ها شکسته شد با روستا‌ها فاصله داشت و در کنار مزارع کشاورزی بود.

مدیریت کت و شلواری نتوانست ۲ متر سیل بندر را رفع کند

اما سید سعد بعاج رئیس شورای جهادی شهرستان شادگان با انتقاد از مدیریت ضعیف منابع آبی در شهرستان شادگان، توضیح داد: پیش از بارش باران، سازمان آب و برق بدون اینکه فرمانداری را در جریان بگذارد اقدام به رها سازی آب کرده بود که تقارن رهاسازی آب با بارش باران سبب شد آب انهار بالا بیاید و سیل بند‌ها در برخی مناطق خراب و اراضی کشاورزی زیر آب برود.

وی با بیان اینکه بی برنامگی سازمان آب و برق خوزستان در رها سازی آب و عدم اطلاع به فرمانداری کنترل اوضاع پس از باران را با مشکل مواجه کرد، گفت: به منظور جلوگیری از سیلاب گروه‌های جهادی و فرمانده سپاه شهرستان وارد عمل شدند و تا حدودی جلوی سیلاب را گفتند.

رئیس شورای جهادی شهرستان شادگان ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان آب و برق با حجم بسیار بالایی از سد تنظیمی گُرگُر و سد تنظیمی رامشیر آب رها سازی کرده بود گروه‌های جهادی امکانات خاصی جهت جلوگیری از پیشروی آب را نداشتند تا وارد خانه‌های مردم نشود.

بعاج با انتقاد از اینکه دستگاه‌های متولی اگر بیل مکانیکی در اختیار ندارند می‌توانند کرایه کنند، اضافه کرد: قسمتی از اراضی کشاورزی روستای بوزی دهستان قطرانی کاملاً زیر آب رفت و در روستای آبشار جدید (نهر جدید) به گونه‌ای آب وارد زمین‌ها شده است که حتی یک بیل مکانیکی نمی‌تواند وارد زمین‌ها شود.

وی تشریح کرد: زمانی که آب وارد این زمین‌ها می‌شود از آنجایی که جاده از زمین بلندتر است، آب به سمت خانه‌های مردم بازمی‌گردد و آن‌ها را زیر آب می‌برد، اکنون آب آنقدر پیشروی کرده که در حال گذشتن به آن سوی جاده است.

بعاج با تاکید بر اینکه مدیریت کت و شلواری ظرف این چند روز، با جلسات مکرر در فرمانداری نتوانست مشکل ۲ متر سیل بند را حل کند، گفت: مقرر شد به کمک گروه‌های جهادی خانه‌هایی که زیر آب رفته و یا سیل بند‌هایی که تخریب و یا نیاز به ترمیم دارند شناسایی و یک دستگاه بیل مکانیکی با هزینه ستاد فرمان اجرایی امام نیز کرایه کنید.

۴ هزار و ۵۰۰ نفر در معرض سیل و آبگرفتگی

رئیس شورای جهادی شهرستان شادگان با بیان اینکه تعدادی از خانه‌های روستای بیت داوود زیر آب رفته است، اعلام کرد: در روستای آبشار زندگی حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در معرض تهدید سیل و آبگرفتگی است، در حال حاضر ۱۶ روستا در معرض تهدید هستند که اکنون به فاصله ۴۸ ساعت سه روستای دیگر به آنها اضافه شد.

وی با اشاره به اسکان تعدای از اهالی روستا‌ها در چادر‌های هلال احمر بعد از بارندگی، گفت: علاوه بر این قرار است حسینیه‌ها و مساجد را نیز برای اسکان اهالی آماده سازی شوند.

بعاج با بیان اینکه وضعیت شهر شادگان دست کمی از مناطق روستایی ندارد، افزود: شبکه فاضلاب شادگان در مناطق حاشیه مانند کوی جهان‌آرا، کوی منتظری، پشت ترمینال اهواز و... با کمترین بارش پس زدگی فاضلاب وحشتناکی رخ داده و وارد خانه‌های مردم می‌شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش باران به تعداد ۷ روز متوالی در استان، هشدار داد: چنانچه این پیش‌بینی درست باشد قطعاً آب شهر را خواهد برد و ما دیگر نمی‌توانیم گروه‌های جهادی را برای کمک به مناطق ارسال کنم چرا که این افرا باید به فکر خانه‌های خود باشند.

شهرستان شادگان زیرساخت‌های لازم را ندارد

حجت السلام عبدالرحمن منصوری امام جمعه شهرستان شادگان نیز با بیان اینکه اکنون پس از بارش باران وضعیت شادگان مناسب نیست، گفت: شرایط شهرستان شادگان به لحاظ زیرساختی برای بارش مهیا نیست و لایروبی انهار زودتر از این‌ها باید انجام می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه با کمترین بارندگی در روز‌های آینده وضعیت از این چیزی که هست بدتر خواهد شد، افزود: در بارش اخیر خیابان‌های اصلی شهر دچار آبگرفتگی شد و ماشین آلات مناسب برای دفع آب‌ها را در اختیار نداریم.

امام جمعه شهرستان شادگان با اشاره به قاطی شدن آب باران با فاضلاب، اظهار داشت: از مسئولان استان درخواست داریم دستگاه لجن‌کش، جنتکس، بیل مکانیکی، تانکر و... را به شادگان اعزام و لایروبی‌ها به سرعت انجام شود.

سیل بند‌های روستایی باید تقویت شوند

منصوری با تاکید بر اینکه اولویت باید لایروبی انهار به صورت ویژه و فوق بحرانی در سطح شهر باشد، گفت: با این وضعیت قطعاً اگر باران دیگری در پیش داشته باشیم حجم خسارات در شهر و مناطق روستایی بالا خواهد بود و آب وارد منازل مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه سیل‌بند‌های روستایی باید تقویت شود، افزود: اگر وضعیت سیل بند‌ها به همین صورت باقی بماند قطعاً با بحران بزرگی مواجه خواهیم بود.