تالاب حله و نایبند در بحران

تالاب حله و نایبند در  بحران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه تالاب حله و نایبند در وضعیت بحرانی قرار دارند، گفت: طرح نجات این تالاب‌ها تدوین و این فرآیند برای نایبند از پارسال اجرایی شده است.

فرهاد قلی‌نژاد روز دوشنبه ۱۶ آبان در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: استان بوشهر از منابع غنی انرژی برخوردار است که به تبع آن صنایع بزرگ پیرامون آن شکل گرفته است؛ توسعه شتابان این صنایع گاهی اوقات صدمات و آسیب‌هایی را به دلیل نادیده گرفتن اصول زیست محیطی به محیط زیست وارد می‌کند.

وی بابیان اینکه شرق عسلویه بیش از همه این آلاینده‌ها متاثر شده است، تصریح کرد: بیشترین میزان آلایندگی ناشی از گازهای خطرناک سولفور و اکسید گوگرد بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به فعالیت ۲۸۵ دودکش در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌های جنوب استان بوشهر، اضافه کرد:  پروژه حذف و به صفر رساندن فلرینگ در پالایشگاه‌ها که مصوبه هیات وزیران در سال ۹۹ است، اکنون در مرحله مناقصه قرار دارد.

قلی‌نژاد با اشاره به اینکه ۳۰ پرونده قضایی برای صنایع عسلویه تشکیل شده است، بیان کرد: امسال جمع‌آوری و تعطیلی انبارهای روباز گوگرد عسلویه و احداث انبارهای مکانیزه گوگرد قسمتی از آلودگی هوای این شهرستان را کاهش داد.

وی با بیان اینکه حتی یک ریال از عوارض آلایندگی به خارج از استان نرفته است، گفت: این عوارض تنها به چهار شهرستان دیر، جم، کنگان و عسلویه تخصیص یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به کمبود ۱۲۰ نیرو در این سازمان عنوان کرد: در مجموع ۱۸۰ نیروی اداری و محیط بان دارد در حالی که در چارت سازمانی ۳۲۰ نفر نیروی انسانی است.

قلی‌نژاد با اشاره به اندازه کافی تامین نشدن حق آبه تالاب حله در ۲۰ سال اخیر گفت: تامین نشدن حق آبه این تالاب به عنوان تنها تالاب آب شیرین استان بوشهر، آن را به کانون گرد و غبار در فصل‌های خشک سال تبدیل کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به ثبت خورهای آبراه‌ بردستان، لشکری و سلطانی در فهرست‌تالاب‌های کشور، خاطر نشان کرد: تالاب‌های حله، نایبند، مند و دیر نخیلو پیش‌تر در این فهرست ثبت شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با تاکید بر اینکه تالاب حله و نایبند در وضعیت بحرانی قرار دارند، ادامه داد: طرح نجات این تالاب‌ها تدوین و این فرآیند برای نایبند از پارسال اجرایی شده است.

قلی‌نژاد با اشاره به اینکه هفت شهرستان استان بوشهر به ایستگاه سنجش آلودگی هوا مجهز شده‌اند، اظهار کرد: راه‌اندازی ایستگاه سنجش آلودگی در دیر، تنگستان و جم در اولویت قرار دارد.