سلام بر تو، بانوی آب و آیینه

سلام بر تو، بانوی آب و آیینه

در دهمین روز از ماه ربیع الثانی سال ۱۴۰۱ که مصادف با ۱۴ آبان ۱۴۰۱ است، سالروز وفات و رحلت حضرت معصومه سلام الله علیه است.

حضرت فاطمه معصومه (س) در اوّلین روز ماه ذى القعده سال ۱۷۳ هـ ق،  ۲۵ سال بعد از تولد حضرت امام رضا (ع) در شهر مدینه منوّره چشم به جهان گشود.

از میان فرزندان بزرگوار حضرت امام موسى بن جعفر(ع)، دو فرزند ایشان یعنى حضرت امام على بن موسى الرضا (ع) و حضرت فاطمه کبری (ع) ملقّب به معصومه، از ویژگی های خاص برخوردار بوده اند تا ادامه دهنده خطّ امامت بعد از پدر باشند.

فاطمه معصومه سلام الله علیها ، فرزند امام موسی کاظم و خواهرامام رضا علیهم السلام ، در حالی که بشوق زیارت برادر راهی ایران شده بودند، در حوالی شهر ساوه کنونی دچار بیماری و به نقلی مسمومیت شدند. ایشان که در دهم یا دوازدهم ربیع الثانی سال 201 پیش از آنکه برادر را زیارت کنند چشم از جهان فرو بستند.

در هنگام بیماری شخصی بنام موسی بن خزرج به دیدار ایشان شتافت و از ایشان دعوت نمود به قم بیایند و پس از اندکی در سن 28 سالگی وفات یافتند. پیکر مطهر ایشان در باغ بلبلان به خاک سپرده شد که هم اکنون این مکان زیارتگاه عاشقان و محبان است و تربت پاک ایشان دارالشفای دلسوختگان است. این بنا ابتدا توسط موسی بن خزرج و پس از آن توسط یکی از فرزندان دختر امام جواد به نام زینب ، بپا گردید. 

از القاب معروف ایشان می توان به : معصومه، کریمه اهل بیت، طاهره، حمیده، بَرَّه (نیکوکار)، رشیده، تقیه، نقیه، رضیه، مرضیه، سیده، اُخت الرضا ، صدیقه کبری اشاره کرد.

روز رحلت حضرت معصومه دهم ماه ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری بوده و پس از رحلت حضرت معصومه (س) زنان آل سعد بی بی فاطمه معصومه را غسل دادند و کفن کردند و سپس جسم مطهر آن حضرت به باغ موسی بن خررج (محل فعلی حرم مطهر ایشان) برده شد