نجات حادثه دیدگان «متروپل» توسط سگ‌های زنده‌یاب هلال‌احمر یا سگ‌های خانگی ؟

نجات حادثه دیدگان «متروپل» توسط سگ‌های زنده‌یاب هلال‌احمر یا سگ‌های خانگی ؟

امدادرسانان هلال‌احمر می‌گویند: سگ‌های زنده‌یاب برای موفقیت در عملیات‌ امدادونجات مصدومین از زیر آوار باید تمرینات خاصی دیده باشند.

پس از اینکه ساختمان 10 طبقه متروپل در آبادان فروریخت، بلافاصله مردم داوطلب کمک شدند و خود را به محل حادثه رساندند تا در کنار نیروهای امدادی، هلال‌احمر، اورژانس، پلیس، آتش‌نشانی و نیروهای نظامی و انتظامی و سایر دست‌اندکاران، در عملیات آواربرداری و کمک به حادثه‌دیدگان مشارکت داشته باشند.

امروز در حالی حادثه متروپل به ششمین روز رسیده است که افراد زیادی توسط تیم‌های زنده‌یاب از زیر آور نجات پیدا کردند و در این میان برخی از شهروندان آبادانی‌ نیز طی این روزها، سگ‌های خود را برای کمک به محل محبوس‌شدگانِ زیر آوار فاجعه برج دوقلو، به متروپل آوردند.

البته امدادرسانان هلال‌احمر ضمن ادای احترام به احساس مسئولیت شهروندان آبادانی از این افراد خواسته‌اند تا به همراه سگ‌هایشان محوطه متروپل را ترک کنند چرا که این جانداران برای موفقیت در عملیات‌ امدادونجات مصدومین از زیر آوار باید تمرینات خاصی دیده باشند و سگ‌های آموزش ندیده‌حتی ممکن است به افراد مصدوم آسیب برسانند.

نادر گل محمدی رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر(آنست)،  با بیان این که حضور افراد با سگ‌های عادی برای تجسس نه تنها کمک نمی‌کند بلکه مختل کننده روند عملیات نجات است، اظهار داشته است: در بسیاری از مواقع دیده شده که مردم از روی دلسوزی سگ خود را که آموزش‌های اولیه را دریافت کرده‌اند، وارد عملیات‌های تجسس می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود در کار تیم‌های امدادی وقفه ایجاد شود.

مهدی ولی‌پور رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر با اشاره به اعزام سه تیم با ۶ قلاده سگ از سایر استان‌های کشور برای کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان متروپل آبادان اظهار داشته است: این تیم‌های زنده‌یاب از استان های کرمانشاه، فارس و اصفهان برای پشتیبانی و جایگزینی با سگ های پیشین به آبادان اعزام شدند و در حال انجام عملیات جست‌وجو هستند.

وی افزود: تیم هلال احمر کرمان هم در حالت آماده باش است تا در صورت ادامه‌ عملیات به خوزستان اعزام شود. ولی‌پور این را هم گفت که از هموطنان تقاضا می‌شود از آوردن سگ‌های خانگی به محل حادثه جدا خودداری کنند.

سالانه به طور متوسط ۱۰۰ عملیات نجات از سوی سگ‌های زنده‌یاب برای نجات افراد گرفتار در انواع حوادث و سوانح در کشورمان انجام می‌شود.

هم اکنون در ایران ۸۰ قلاده سگ زنده‌یاب در هلال احمر وجود دارند که در مواقع حوادث به کارگیری می‌شوند.