مدیرکل ارشاد فارس: ارائه در قالب هنر، پیام‌ها را ماندگار می‌کند

مدیرکل ارشاد فارس: ارائه در قالب هنر، پیام‌ها را ماندگار می‌کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت:هر پیامی، هر دعوتی، هر انقلابی، هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود و فرقی هم بین پیام های حق و باطل نیست.

حمیدرضا قانعی شامگاه پنجشنبه در آیین آغاز به کار نمایشگاه محفل انس به مناسبت هفته بزرگداشت سعدی شاعر بلندآوازه شیرازی اظهار کرد: هنر با محتوا پایان نمی یابد، قالب نیز ارزش بسیار دارد. ظرف نازیبا، مظروف زیبا را زشت جلوه می دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: شعر زیباترین قالب برای همه پیام های نوین  و مایه گسترش و نفوذ این پیام‌ها تا همه جای خطه وسیع دل ها و جان های  انسانی است و شاعران و سخن سرایان آگاه، همیشه توانسته‌اند والاترین معارف انسانی را در کتیبه روزگار با نقشی جاودانه، به نسل های بعد از خود بنمایانند.

قانعی بیان کرد: کلام سعدی با آنکه سرشار از مضمون‌های بلند معنوی و نکته‌های ژرف اجتماعی است، از دیدگاه زیبایی شناختی و هنری نیز سرشار است و از همین رو این شاعر بزرگ به شایستگی در مقام استاد مسلّم سخن، بر ستیغ شعر فارسی ایستاده است. سعدی را باید نماد خردورزی، کرامت و منزلت انسانی دانست. 

وی در رابطه با هنر خوشنویسی گفت: خوشنویسی تقریباً در تمام فرهنگ‌ها به چشم می‌خورد اما در مشرق زمین و به‌ویژه در سرزمین‌های اسلامی و ایران اهمیت بسیاری در میان هنرهای بصری دارد.

قانعی با بیان اینکه خوشنویسی اسلامی و بیش از آن خوشنویسی ایرانی تعادلی است میان تمامی اجزاء و عناصر تشکیل دهندهٔ آن، افزود: تعادل میان مفید و مورد مصرف بودن از یک سو و پویایی و تغییر شکل یابندگی آن از سوی دیگر و تعادل میان قالب و محتوا که با آراستگی و ملایمت تام و تمام می‌تواند شکل مناسب را برای معانی مختلف فراهم آورد.

وی با اعتقاد به اینکه خوشنویسی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است، بیان کرد: به نظر می‌رسد برای درک و لذت بردن از تجربه بصری خوشنویسی باید بدانیم که خوشنویس افزون بر نگارش یک متن، سعی دارد اثری هنری با ارزش‌های زیبایی شناختی خلق کند.

قانعی افزود: عشق و علاقه وصف‌ناپذیر انسان به تلفیق خط و زیبایی در میان تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف کاملا مشهود است. این ظرفیت عظیم هنر خوشنویسی همواره موجب شده است هنرمندان داشته های ارزشمند خود در ادبیات و بطور خاص در شعر نامداران را تلفیق کنند و آثاری بدیع خلق نمایند. 

این مقام مسئول ادامه داد: شیفتگی مسلمانان نسبت به کتابت قرآن، موجب گشت آنان تمام توانِ خود را برای هرچه زیباتر نوشتن آن به کار گیرند و امروز در این مقام و مجال این دو هنر بار دیگر برای تعالی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی دست در دست هم نهاده اند تا به بهانه گرامیداشت یادروز سعدی شیرین سخن، شیرینی زبان فارسی و بهره مندی از کلام سعدی را دوچندان نمایند.