طرح محرمانه آمریکا و لهستان برای تصرف بخشی از اوکراین

طرح محرمانه آمریکا و لهستان برای تصرف بخشی از اوکراین

مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه گفت: آمریکا و لهستان در حال طرح‌ریزی برای تصرف و جدا کردن قسمت‌هایی از غرب اوکراین هستند.

«سرگئی ناریشکین» مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه روز پنجشنبه اظهار کرد: آمریکا و لهستان به‌دنبال تصرف بخشی از اوکراین هستند.

ناریشکین افزود: «بر اساس اطلاعات دریافت شده توسط سرویس اطلاعات خارجی روسیه، واشنگتن و ورشو در حال کار کردن بر روی برنامه‌هایی جهت کنترل نظامی و سیاسی سنگینی را بر "قلمروهای تاریخی" اوکراین هستند».

این مقام روس اظهار کرد: بر اساس اطلاعات به‌دست آمده، مرحله اول این «اتحاد دوباره» شامل ورود نیروهای لهستانی به غرب اوکراین با شعار «دفاع در برابر تهاجم روسیه» خواهد بود. در حال حاضر دولت «جو بایدن» در حال بحث بر روی جزئیات مأموریت آینده است.

ناریشکین همچنین اضافه کرد: «بر اساس توافقات اولیه، این عملیات بدون فرمان ناتو انجام خواهد شد اما "ائتلاف کشورهای ذی‌نفع" آن را پیش خواهند برد. ورشو هنوز نتوانسته مشارکت‌کنندگان بالقوه برای این ائتلاف را گرد هم آورد».

به گفته او، برنامه‌ریزی آن‌ها شامل استقرار به اصطلاح نیروهای حافظ صلح در مناطقی از اوکراین است که احتمال ورود نیروهای نظامی روسیه به آن‌ها وجود دارد و تدریجاً نیروهای رزمی ارتش لهستان، این نواحی را از دست گارد ملی اوکراین خارج کنند.

بر اساس اطلاعات به‌دست آمده توسط سرویس اطلاعات خارجی روسیه، این طرح مشابه نقشه‌ای است که لهستان در جنگ جهانی اول نیز بخش‌هایی از اوکراین را تصاحب کرد تا به اصطلاح جمعیت آن را از «تهدیدات بلشویک‌ها» محافظت کند.

اظهارات ناریشکین در حالی مطرح شده که لهستان قصد دارد ظرف چند روز آینده به بهانه برگزاری رزمایش، بخشی از نیروهای خود را در مجاورت مرزهای اوکراین مستقر کند.

«بوریس جانسون» هفته گذشته پس از ورود به هند گفته بود: «ما در حال حاضر در حال آموزش کار با سامانه‌های دفاعی ضدهوایی به اوکراینی‌ها در لهستان هستیم و در واقع در انگلیس نیز در حال آموزش کار با خودروهای زرهی به آن‌ها هستیم».

مشاور وزیر دفاع لهستان و یکی از فرماندهان یگان‌های چند ملیتی در اشغال عراق در مصاحبه‌ای گفت:جانسون با اشاره به تعلیم نیروهای اوکراینی در خارج از مرزهای اوکراین مرتکب اشتباه بزرگی شده است.

فرمانده سابق نیروی زمینی لهستان افزود: رفتار نخست‌وزیر انگلیس «شدیداً غیرمسئولانه بوده و چنین اظهاراتی می‌تواند به عواقب فاجعه باری منتج شود.