توضیحات شهردار دزفول درخصوص تخریب خانه تاریخی آذرباد  

توضیحات شهردار دزفول درخصوص تخریب خانه تاریخی آذرباد    

شهردار دزفول درخصوص تخریب خانه تاریخی آذرباد با استفاده از دستگاه‌های شهرداری توضیحاتی ارائه داد و گفت: شهرداری حتما حسب وظیفه برای جبران بی‌دقتی و ناهماهنگی صورت گرفته اقدام لازم را انجام می‌دهد.

محمد حسن عیسی زاده روز یکشنبه با ابراز تاسف و عذرخواهی بابت این بی‌دقتی و ناهماهنگی صورت گرفته از شهروندان و دوستداران میراث فرهنگی افزود: ماشین آلات شهرداری اقدامی در راستای تخریب این خانه نکرده بودند چراکه سقف خانه پیش از ورود دستگاه‌ها به دلیل فرسودگی فروریخته بود.

وی ادامه داد: هیات امنای مسجد امیرالمومنین(ع) نیز که قصد الحاق خانه آذرباد به مسجد را داشته‌اند برای جمع آوری نخاله‌های ساختمانی درخواست کمک کرده بودند که دستگاه‌های سازمان پسماند شهرداری نیز اقدام به همکاری در زمینه تخلیه نخاله‌های ساختمانی کرده‌اند.

شهردار دزفول گفت: متولی و متصدی مستقیم یعنی شهرداری منطقه ۲ نیز مجوزی برای تخریب صادر نکرده و در جریان موضوع هم نبوده است.

وی این اتفاق را حاصل یک بی‌دقتی و ناهماهنگی دانست و افزود: دیوارها و سقف این خانه پیش از حضور دستگاه‌های سازمان پسماند ریخته شده بود و با هدف جمع آوری نخاله‌های ساختمان این همکاری با هیات امنای مسجد صورت گرفته است.

مسائل قانونی بافت قدیم یک بار برای همیشه برطرف شوند

شهردار دزفول در ادامه یکی از دلایل بی‌توجهی مالکان نسبت به خانه‌های تاریخی را ضعف قانونی در این زمینه دانست و بیان کرد: بافت تاریخی دزفول بواسطه مسایل قانونی با مشکلاتی مواجه است که باید این مسائل یک بار برای همیشه برطرف شوند.

وی ادامه داد: مالکان خانه‌های تاریخی نمی‌توانند اقدامی برای مرمت و بازسازی خانه‌ها انجام دهند، در نتیجه قیمت این خانه‌ها که ارزش معنوی بسیار بالایی هم دارند کاهش می‌یابد.

عیسی زاده با تاکید بر اینکه اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعد از ثبت ملی خانه‌های تاریخی باید مکلف به خرید این آثار تاریخی باشد، بیان کرد: شهرداری در جریان اجرای طرح‌های شهری در صورت وجود یک خانه در مسیر اجرا، آن زمین یا ملک را خریداری می‌کند که باید چنین اقدامی نیز بعد از ثبت ملی خانه‌های تاریخی توسط اداره میراث فرهنگی صورت گیرد.

وی رها کردن خانه‌های تاریخی بعد از ثبت ملی را نادرست خواند و افزود: میراث فرهنگی باید این خانه‌ها را با قیمت مناسب از مالکان خریداری کند یا به جای آنها ملک تحویل دهد.

عیسی زاده اظهارداشت: برخی مالکان خانه‌های تاریخی به دلیل مشکلات قانونی برای تعمیر و بازسازی با ایجاد مانع برای خروج آب باران از سقف، اقدام به تخریب خانه‌ها می‌کنند که باید با ارائه راهکارهای مناسب جلوی چنین اقداماتی گرفته شود.

وی افزود: هزینه نگهداری و تعمیرات خانه‌های تاریخی نیز با توجه به اینکه کارگر و معمار خاصی می‌طلبند، بالا است که در این زمینه نیز اداره میراث فرهنگی باید به مالکان کمک کند.

شهردار دزفول بیان داشت: این آمادگی در شهرداری دزفول وجود دارد تا برای رفع این مشکل نشست‌هایی با دستگاه‌های مربوطه نظیر میراث فرهنگی، نظام مهندسی و فرمانداری برگزار کند تا بتوان از ظرفیت بافت قدیم به بهترین شکل ممکن استفاده و در راستای حفظ آن تلاش کرد.

وی افزود: تمام فعالیت‌های عمرانی بافت که در شهرداری باید برای آنها تصمیم گرفته شود ابتدا به میراث فرهنگی ارجاع داده می‌شوند در نتیجه شهرداری هیچ اقدامی تا قبل از مجوز میراث فرهنگی انجام نمی‌دهد.

خانه تاریخی و ثبت ملی آذرباد دزفول روز جمعه با استفاده از دستگاه‌های شهرداری دزفول تخریب شد که این موضوع واکنش‌های زیادی داشت.

بافت قدیم دزفول دارای ۲۴۰ هکتار وسعت است که تعداد زیادی خانه و مسجد تاریخی در این بافت وجود دارد که در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.