تاثیر استفاده از آینه در فضای خانه

تاثیر استفاده از آینه در فضای خانه

طراحی دکوراسیون در هر دوره‌ای از تاریخ، سبک‌ها و روش‌های خاصی داشته است. در هر سبک از وسایل و المان‌های ویژه‌ای استفاده می‌شود اما استفاده از برخی عناصر در دوره‌های مختلف رواج داشته است. آینه کاری در دکوراسیون خانه تاثیر بسزایی روی فضای شما دارد. در ادامه به معرفی چند کاربرد جالب آینه در دکوراسیون منزل می‌پردازیم:

افزایش ارتفاع و مساحت

از مهمترین کاربرد جالب آینه در دکوراسیون خانه، به خصوص خانه‌هایی که فضای کوچکی دارند، بزرگ نشان دادن محیط است. آینه به شرطی که در جای مناسب نصب شود، ذهن بیننده را فریب می‌دهد و حس وسعت فضا را به او منتقل می‌کند. آینه‌های قدی بزرگ این کار را به نحو بهتری انجام می‌دهند. به هر فضایی که می خواهید آن را از لحاظ بصری گسترش دهید، آینه اضافه کنید.

نصب آینه روی دو دیوار کنار هم، انعکاس نور را بیشتر می‌کند و باعث امتداد فضا می‌شود. باید اطمینان حاصل کنید که بازتاب آینه‌ها تصویر نامطلوب ایجاد نکرده و بازتاب یک دکور زیبا باشد.

پوشاندن عیب‌های محیط

یکی دیگر از کاربردهای آینه در طراحی فضا این است که می‌تواند برخی از نواقص و ایرادات محیط را پوشش بدهد. برای مثال فرض کنید مجبور هستید، بخشی از فضای پذیرایی یا نشیمن آپارتمان خود را به دلیل کم بودن فضای در دسترس به کمد تبدیل کنید. وجود کمد در نشیمن و پذیرایی، یا یک انباری که در باریک آن رو به فضای مشرف به پذیرایی و نشیمن باز می‌شود تا حدی از یکدستی و زیبایی فضا کم می‌کند. در این مواقع با در نظر گرفتن دری آینه‌ای یا به عبارت دیگر اتصال آینه روی در کمد و انباری می‌توانید هم فضا را بزرگ‌تر نشان بدهید و هم کمد و انباری و… را از دید پنهان کنید.

افزایش نور محیط

اگر قسمتی از خانه شما تاریک و بی روح است، از آینه استفاده کنید. انعکاس نور در آینه باعث ایجاد روشنایی و چرخه انرژی در این محیط می شود. در این حالت احساس می‌کنیم اتاق نور بیشتری دارد و روشن‌تر است.

یکی از راهکارها، قرار دادن آینه در قسمتی است که نور لامپ‌ها را بازتاب دهد. می‌توانید آینه دیواری را پشت آباژور یا دیگر چراغ‌های دکوراتیو نصب کنید یا آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که نور لامپ‌های سقف را بازتاب دهد.

کاربرد جالب آینه برای ایجاد انگیزه

زمانی که انسان‌ها خودشان را در حال انجام دادن فعالیتی که برایشان ارزشمند است می‌بینند، انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند. متخصصین با استفاده از همین نکته، به نصب آینه در ورزشگاه‌ها روی آورده‌اند.

آینه‌های نصب شده در باشگاه یا ورزشگاه‌ها به منظور بیشتر شدن نور یا بزرگ تر جلو دادن فضا نبوده، بلکه این آینه‌ها برای ایجاد انگیزه بیشتر در ورزشکاران نصب می‌شوند.

افزایش جلوه‌های بصری و هنری

 افزایش جلوه‌های بصری و هنری با آینه‌ها نیز از چند کاربرد جالب آینه در دکوراسیون منزل بوده که تاثیر زیادی در زیباسازی منزل شما خواهد گذاشت.

هنر آینه کاری یک هنر باستانی در ایران بوده که غالبا در مساجد و مکان‌های مقدس از آن استفاده می‌شود. همچنین به جهت وجود آینه‌های رنگی و خواص خارق العاده آنها در انعکاس نور، از آینه‌ها جهت زیبا سازی و طراحی دکوراسیون استفاده می‌شود.

در کنار تمام مزایای استفاده از آینه در دکوراسیون داخلی، توجه داشته باشید که در نصب آینه افراط نکنید. تکثیر بیش از حد تصاویر ممکن است در شما ایجاد استرس یا سرگیجه کند.