پایان یک رویای شیرین

ستاره‌هایی که دیگر رنگ جام جهانی را نمی‌بینند

پایان یک رویای شیرین

ریحانه اسکندری/ تیم ملی فوتبال ایران در سومین دیدار خود در دور گروهی جام جهانی به مصاف آمریکا رفت که با نتیجه ۱-۰ شکست خورد و از جام جهانی حذف شد. تیم ملی در حالی مغلوب یانکی ها شد که با یک تساوی می توانست به مرحله بعد صعود کند.

با حذف تیم ملی از جام جهانی رویای این رقابت ها برای چند بازیکن مطرح ایران هم به پایان رسید. بازیکنانی که با توجه به سن و سال آنها بعید است به جام جهانی ۲۰۲۶ برسند. در ادامه به بررسی پایان رویای جام جهانی برای چند ستاره تیم ملی می پردازیم:

احسان حاج‌صفی

کاپیتان باتجربه تیم ملی ایران با ثبت چندین رکورد منحصربه‌فرد توانست به کارش در جام جهانی پایان بدهد. او هم رکورد بیشترین تعداد بازی در جام جهانی را در بین بازیکنان ایران با انجام ۹ بازی در ۳ دوره متوالی به‌دست آورد و هم از نظر میزان دقایق، با ثبت بیش از ۷۰۰ دقیقه حضور در میدان مسابقه رکوردی جالب‌توجه را از خود به جای گذاشت. حاج‌صفی ۳۲ ساله با ثبت این آمار و ارقام به نظر می‌رسد به نقطه پایانی حضورش در جام جهانی رسید و با توجه به میانگین سنی بالای تیم ملی و نیاز به جوان‌گرایی برای دوره بعدی، کار احسان حاج‌صفی در جام جهانی با ثبت چندین رکورد تمام شده به نظر می‌آید.

 

کریم انصاری‌فرد

به نظر می‌رسد شماره ۱۰ تیم ملی ایران بعد از ۳ دوره متوالی، در جام جهانی ۲۰۲۶ بر تن بازیکن دیگری خواهد بود. کریم انصاری‌فرد هیچگاه در جام جهانی جایگاه ثابتی در ترکیب ایران نتوانست به‌دست آورد، با این‌حال اما توانست یک‌بار گلزنی مقابل تیم ملی پرتغال را در این رقابت‌ها تجربه کند و یک گل در جام جهانی را به کارنامه فوتبالی خود بیفزاید. انصاری‌فرد در ۳۲ سالگی تجربه حضور مقابل تیم‌های ولز و آمریکا را در جام جهانی ۲۰۲۲ به‌دست آورد اما نتوانست در ترکیب ایران تاثیرگذار باشد و بر شمار گل‌هایش در ادوار جام جهانی اضافه کند و با توجه به فاصله ۴ ساله تا جام جهانی ۲۰۲۶ و ۳۶ ساله شدن او، این مهاجم تاثیرگذار هم در کنار ۴ بازیکن کلیدی دیگر ترکیب تیم ملی رویاپردازی‌اش در مهم‌ترین آوردگاه فوتبالی به نقطه پایانی می‌رسد.

 

وحید امیری

مدافع-وینگر تیم فوتبال پرسپولیس با گذر از روزهای مصدومیت امیدوار بود در ۳۴ سالگی به عنوان باتجربه‌ترین بازیکن ایران بتواند در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به میدان برود اما شرایط بر وفق مراد امیری پیش نرفت و او نتوانست در هیچ یک از دیدارهای تیم ملی در ترکیب حضور پیدا کند تا آخرین حضور امیری در جام جهانی به سال ۲۰۱۸ بازگردد. با این وصف او که در دوره رقابت‌ها ۳۸ ساله خواهد بود، با تجربه بازی در یک دوره جام جهانی به رویاپردازی‌هایش برای حضور در مهم‌ترین آوردگاه فوتبال ملی پایان داد.

 

شجاع خلیل‌زاده

مدافع باتجربه تیم ملی ایران که در مرحله مقدماتی عضو ثابت خط دفاعی بود، با وجود گمانه‌زنی‌هایی که درباره عدم دعوت کارلوس کی‌روش از او مطرح بود اما سرانجام به تیم ملی دعوت شد ولی در جام جهانی حتی یک دقیقه هم فرصت بازی به‌دست نیاورد. خلیل‌زاده ۳۳ ساله که امید زیادی داشت تا به رویای بازی در جام جهانی رنگ واقعیت ببخشد، در نهایت موفق به انجام این کار نشد تا با توجه به سن‌وسالش و ۳۷ ساله شدن در دوره بعدی جام جهانی، شانس حضور در جام جهانی را برای همیشه از دست بدهد.

 

رامین رضاییان

رضاییان یک جام جهانی رویایی را پشت سر گذاشت، او تا چند ماه قبل شانسی برای حضور در این رقابت‌ها نداشت اما آمدن کارلوس کی‌روش همه معادلات را تغییر داد تا این مدافع راست به فهرست تیم ملی اضافه شود و بعد از نیمکت‌نشینی در دیدار مقابل انگلیس، در مصاف با ولز و آمریکا حضوری فعال در ترکیب ایران داشت و موفق شد در دیدار با ولز گل هم بزند تا در ۳۲ سالگی تجربه متفاوتی را در جام جهانی به‌دست آورد. او که در جام جهانی ۲۰۱۸ هم نمایش‌های خوبی در ترکیب تیم ملی ایران داشت، به نظر می‌رسد به پایان راه خود در جام جهانی رسیده و با توجه به شرایط سنی‌اش احتمالا با تجربه حضور در ۲ جام جهانی و البته یک‌بار گلزنی، پرونده حضور او در این رقابت‌ها بسته شود و بعید به نظر می‌رسد که رامین رضاییان در دوره بعدی هم بتواند همراه تیم ملی باشد.