اندر احوالات چمن ورزشگاه حافظیه

رئیس هیات فوتبال فارس: ما تنها مجری و برگزار کننده مسابقات هستیم، گرچه بیش از آن چیزی که در حیطه وظایف است، کار انجام داده‌ایم/ قسمت اول

اندر احوالات چمن ورزشگاه حافظیه

علی جمشیدپور – خبرنیوز/ غلامعلی هنرپیشه با 53 سال سن و مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی از سال 93 به سمت ریاست هیات فوتبال استان فارس منصوب شد. در مورد شرایط این روزهای فوتبال استان فارس با ایشان به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید. 

* چه فعالیت‌های ورزشی در گذشته داشته‌اید؟

در سال 62 در رده نوجوانان عضو باشگاه فوتبال برق شیراز بودم. در باشگاه های عقاب و فجر شهید سپاسی نیز سابقه فعالیت دارم. در سال 66 در رده جوانان ایران به عنوان آقای گل مسابقات انتخاب شدم. سپس در تیم فوتسال صدرای شیراز به ورزش ادامه دادم و پس از آن به عنوان مربیگری همین تیم انتخاب شدم.

* مدارک مربیگری را تا چه درجه‌ای اخذ کرده‌اید؟

مدرک مربیگری درجه A فوتبال را کسب کردم. همچنین مدرک لول 3 فوتسال در آسیا را نیز اخذ کردم. در حال حاضر نیز مدرس رسمی کنفدراسیون آسیا در بخش فوتسال هستم.

* چگونه به سمت کارهای مدیریتی در فوتبال کشیده شدید؟

به دلیل اینکه زمینه شغلی بنده در آموزش و پرورش است، چندین سال به عنوان رئیس انجمن فوتبال و فوتسال آموزش و پرورش استان بودم. در سال 89 به عنوان مربی تیم ملی دانش آموزان ایران در مسابقات آسیایی انتخاب شدم که موفق شدیم مقام سوم آسیا را کسب کنیم. پس از این فعالیتها به مرور از مربیگری فاصله گرفتم و به سمت کارهای مدیریتی سوق پیدا کردم. چند سالی با سمت‌های مختلف مانند: مسئول کمیته جوانان هیات فوتبال، مسئول کمیته فوتسال هیات فوتبال و ... در هیات فوتبال فارس فعالیت داشتم تا اینکه از سال 93 به عنوان رئیس هیات استان مشغول خدمت هستم.

*هیات فوتبال استان فارس در رده چندم کشوری قرار دارد؟

در این چند سال حضور بنده 3 مرتبه جزو هیات های برتر در سطح کشور شناخته شده‌ایم. در آخرین ارزیابی که صورت گرفته پس از خوزستان، هیات فوتبال استان فارس در رده دوم کشوری قرار گرفته است.

* در مورد وظایف هیات فوتبال و هجمه های این چند وقت اخیر به وضعیت نامناسب زمین بازی و ... توضیح مختصری می‌دهید؟

اگر بخواهیم طبق اساسنامه هیات فوتبال صحبت کنیم، ما تنها مجری و برگزار کننده مسابقات هستیم و مسئولیت آماده سازی زمین بر عهده هیات فوتبال نیست. لذا در مورد مسائل دیگر نمی‌توانیم ورود کنیم. گرچه بیش از آن چیزی که در حیطه وظایف هیات فوتبال است، ما کار انجام داده ایم. یک توضیح مختصر در این باره عرض کنم؛ در شهرهای دیگر اگر تیم فوتبالی بخواهد بازی انجام دهد باید به ازای هر بازی مبلغی نیز به هیات فوتبال استان پرداخت کند. به طور مثال برای هر بازی در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد، چیزی حدود 450 میلیون تومان باید پرداخت شود، حتی از جانب تیم همان شهر. ما در شیراز یک ریال هم بابت بازی تیم شهرمان تقاضا نکردیم و نمی‌کنیم، حتی حقوق عواملی که برای برگزاری هر مسابقه زحمت می‌کشند نیز از هیات فوتبال تأمین می‌شود.

* ورزشگاه پارس چرا به این شکل افتتاح شد؟

متأسفانه در زمان رئیس جمهور وقت، این ورزشگاه با نواقص بسیاری تحویل داده شد. شرکت توسعه و تجهیز هم دیگر برای رفع این مشکلات ورود نکرد تا به این مرحله برسیم که عملاً این ورزشگاه  با چنین بودجه هنگفتی پس از 22 سال، هنوز قابلیت برگزاری یک بازی استاندارد را ندارد. البته این چند وقت اخیر صحبت‌هایی با شرکت توسعه و تجهیز برای برطرف کردن مشکلات چمن و نواقص ورزشگاه پارس صورت گرفته که به لطف خدا به سرانجام خوبی خواهد رسید.

* از شرایط ورزشگاه حافظیه و اتفاقاتی که حول این ورزشگاه رخ داد بگویید.

در ابتدا که مشخص شد تیم فجر به لیگ برتر صعود کرده زمان زیادی برای بازسازی و آماده کردن حافظیه نداشتیم. با جلساتی که با مدیر کل وقت اداره ورزش و جوانان برگزار کردیم تصمیم بر این شد که با سازمان لیگ وارد مذاکره شویم و با هر سختی بود موفق شدیم مجوز برگزاری بازی های تیم فجر در ورزشگاه حافظیه شیراز را کسب کنیم. ورزشگاه حافظیه هم دارای نواقصی بود که تا حد امکان برطرف شد اما باز هم این ورزشگاه به شرایط مطلوبی که مورد تأیید سازمان لیگ باشد دست پیدا نکرد. از طرفی تیم قشقایی که در لیگ دسته یک کشور حضور دارد نیز می بایست در حافظیه بازی کند. از همان ابتدا به مسئولین دو تیم فجر و قشقایی اعلام کردیم که چمن حافظیه کشش انجام دو بازی در هفته را ندارد، چه برسد به اینکه تمرین هم برای دو تیم در این چمن در نظر بگیریم. رفته رفته با انجام فقط بازی های لیگ برتر و دسته یک، کیفیت چمن افت محسوسی کرد تا تمامی کسانی که برای انجام بازی به شیراز می‌آمدند به حق از وضعیت نامطلوب چمن ورزشگاه حافظیه ناراضی باشند. البته این موضوع بر می‌گردد به سالهای گذشته که باید تمهیداتی در جهت آماده سازی این ورزشگاه برای انجام بازیها در نظر گرفته می‌شد که متأسفانه اینچنین نبود و نشد. شایان ذکر است بعد از تصمیم مسئولان تیم فجر برای برگزاری بازی‌ها در ورزشگاهی خارج از شیراز و اتفاقی که در این چند هفته اخیر رخ داد و حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها بلامانع اعلام شد، مجددً مسئولین فجر سپاسی تصمیم گرفتند که به شیراز برگردند و با حمایت و پشتیبانی یار دوازدهم سعی بر بهبود نتایج کنند. در این خصوص با صحبت‌هایی که برای بازسازی چمن حافظیه انجام شده بود، دکتر صفرپور تأکید بر حمایت صد درصدی از باشگاه فجر داشتند و گفتند که فعلاً برای بازسازی دست نگه دارید تا تکلیف بازی‌های باقی مانده لیگ برتر مشخص شود. البته طی جلسات و صحبت‌هایی که با مسئولین و کادر فنی تیم فجر داشتیم، شرایط چمن را برایشان توضیح دادیم که تغییری نکرده و به همان حالت گذشته است تا خدایی نکرده حرف و حدیثی باقی نماند.

* در رابطه با تمرین تیم فوتبال قشقایی شیراز در معابر عمومی بفرمایید.

تا جایی که بنده در جریان هستم هیات فوتبال شیراز کمال همکاری را با تمامی تیم‌ها داشته است. به نقل از هیات فوتبال شیراز این موضوع را عنوان می‌کنم که باشگاه قشقایی در خواستی مبنی بر تمرین در چمن حافظیه داشته‌اند که با این شرایط نابسامان چمن حافظیه، حتی به تیم فجر هم اجازه تمرین داده نشده است. البته از طرف هیات فوتبال شیراز زمین چمن شهید دستغیب به باشگاه قشقایی پیشنهاد شده بود که قبول نکردند.