۹ سال چشم انتظاری تله کابین یاسوج

۹ سال چشم انتظاری تله کابین یاسوج

مردم کهگیلویه و بویراحمد منتظر افتتاح تله کابین یاسوج هستند و با وجود ۹ سال چشم انتظاری این طرح به بهره برداری نرسیده ولی به تازگی مسئولان از لزوم تکمیل این طرح سخن می گویند و بارقه امید در دل علاقمندان به گردشگری جرقه زده است.

یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد شهری که به نام پایتخت طبیعت معروف شده است اما از بسیاری زیرساخت های اولیه در زمینه توسعه گردشگری محروم است. یکی از مهم ترین زیرساخت ها تله کابین است اما با اینکه خط تله کابین خریداری شده این طرح همچنان نیمه کاره مانده است. بدون تردید با ساخت اینگونه زیرساخت ها، زمینه حضور گردشگران داخلی و خارجی افزایش خواهد یافت.

عملیات اجرایی تله‌کابین یاسوج پایتخت طبیعت ایران در مهرماه ۱۳۹۲ آغاز شده و با وجود گذشت حدود ۹ سال، این پروژه گردشگری پیشرفت فیزیکی قابل قبولی نداشته است. بر اساس گفته های سرمایه گذار این طرح، در همان روزهای آغازین شروع فعالیت ۲ و نیم میلیون یورو در زمینه خرید خط تله کابین توسط وی هزینه شده است و به گونه ای این سرمایه گذاری در تله ای از فراموشی سال ها رها شده بود.

صندوق توسعه ملی نیز با پیگیری های استاندار وقت و معاونان و مدیرکل میراث فرهنگی وقت مبلغ ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه و اجرای طرح اختصاص داد.

یک قسط آن به مبلغ پنج میلیارد تومان از این میزان آزاد سازی شد و پس از ۲ ماه تقاضای آزادسازی قسط دوم توسط سرمایه گذار داده شد اما مبلغی برای تکمیل طرح واریز نشد.

مسئولان بانک سپه در استان گفته اند که تاکنون سه الی چهار بار از این پروژه بازدید شده و کارشناسان پرداخت قسط دوم وام را منوط به پیشرفت فیزیکی طرح تا میزان تعیین شده عنوان کردند.

آنها تاکید کرده اند که مراتب در کمیسیون رفع موانع تولید استانداری طی ۲ مرحله عنوان و با حضور کارشناسان تهران، مجری و پیمانکار پروژه مقرر گردید تا متقاضی نسبت به فراهم نمودن شرایط لازم اقدام و بانک متعاقب آن پرداخت مابقی تسهیلات را از سر گیرد.

***

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ جاذبه طبیعی، اقلیم چهارفصل، مکان‌ های تاریخی، ویژگی‌ های مردم شناسی و آداب و رسوم گوناگون به عنوان یکی از مقاصد گردشگری کشور آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی در ایام مختلف سال است.

بر اساس آمارها کهگیلویه و بویراحمد سالانه پذیرای بیش از سه میلیون نفر گردشگر است.