گره کور وام مسکن روستایی

گره کور وام مسکن روستایی

 پرداخت وام مسکن روستایی همچنان با موانع زیادی روبه‌رو است و متقاضیان در صف انتظار این تسهیلات به سر می‌برند. 

بحث افزایش تسهیلات ساخت مسکن به 200 میلیون تومان این روزها دغدغه بسیاری از روستاییان است و با وجود وعده‌هایی که مسئولان داده بودند، اما همچنان این وام در کش‌ و قوس تصمیمات سازمان برنامه بودجه و وزارت راه‌وشهرسازی قرار دارد.

8 آبان ماه بود که بنیاد مسکن اعلام کرد، در جلسه هیئت دولت، بانک مرکزی مکلف شد که نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه آن‌ها برای پرداخت تسهیلات ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر با ضمانت سفته زنجیره‌ای اقدام کند.

پس از آن اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مصاحبه‌ای تاکید کرد: تمامی دست‌اندازها و موانع تسهیلات مسکن روستایی با مصوبه هیئت دولت رفع شده است.

وی افزود: در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر امکان استفاده از وام مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی با سود ۵ درصد و با ضمانت سفته زنجیره‌ای مهیا شده است.

اما با وجود آنکه تسهیلات ۲۰۰میلیون تومانی مسکن روستایی در هیئت‌دولت به تصویب رسیده، اما هنوز کارشکنی‌هایی در این بخش وجود دارد. به‌طوری که در تسهیلات مسکن روستایی اعلام شده بود به هیچ عنوان نباید ضمانت‌نامه از متقاضیان دریافت شود و ضمانت برای این تسهیلات به‌صورت سفته زنجیره‌ای است.

همچنین علی‌رغم تشکیل پرونده و معرفی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سیستم بانکی از پرداخت وام ۲۰۰میلیون تومانی مسکن روستایی خودداری می کند و حتی به متقاضیانی که وام ۱۰۰میلیونی را دریافت کرده‌اند و منتظر مرحله دوم این وام هستند هم مبلغی پرداخت نشده است.