بیشتر رشته‌های ورزشی فارس از بی‌حمایتی آسیب دیده‌اند

گفت و گوی اختصاصی «خبرنیوز» با نماینده های سبک هان مودو در فارس و شیراز

بیشتر رشته‌های ورزشی فارس از بی‌حمایتی آسیب دیده‌اند
امین علوی تبار نماینده سبک هان مودو در استان فارس

علی جمشیدپور - «خبرنیوز» / امیدوارم برایتان پیش نیاید که در جایی به تنهایی قدم بزنید و ناگهان گرفتار زورگیرها شوید،چرا که اولین فکری که بعد از آن زورگیری به ذهنتان خطور می کند این است، چرا نتوانستم از خود دفاع کنم. کاش طی این سال ها حداقل زمانی را برای فراگیری دفاع شخصی اختصاص می دادم تا در لحظات حساس به کمکم بیاید.

اما هنوز برای خیلی ها دیر نشده است که از اتفاقات ناگوار که برای دیگران رخ داده است درس عبرت بگیرند و در پی یادگیری یکی از سبک های دفاع شخصی برآیند.

هان مودو؛ رشته ای کره ای در ورزش های رزمی که اصولی از هنرهای رزمی فراگیر است و طیف گسترده ای از تکنیک های دفاع شخصی و قفل مفصل را شامل می شود و این تأکید ویژه ای بر نظم، تعادل و هماهنگی دارد و از سه کلمه هان ( ملت خوشبین )، مو ( هنرهای رزمی ) و دو ( شیوه ) تشکیل شده است.در هان مودو 9 رده یا کمربند وجود دارد که از آغاز تا پایان این رده ها به حداقل 5 سال زمان نیاز است.

فرصتی دست داد تا با نماینده سبک هان مودو استان فارس که از قهرمانان صاحب نام کشور است به گپ و گفت بنشینیم؛

امین علوی تبار با 34 سال سن ورزش را از 4 سالگی با ژیمناستیک آغاز کرد و اکنون نماینده سبک هان مودو در استان فارس است و چگونگی ورود خود به این ورزش را اینگونه شرح می دهد.

به دلیل علاقه زیادی که به دفاع شخصی داشتم از همان زمان کودکی به این رشته ورزشی علاقه مند شدم و پس از فراگیری فنون آن ابتدا به برادرم رضا، هان مودو را آموزش دادم که هم اکنون نماینده این رشته در شیراز می باشد. همچنین به دلیل آینده نگری که برای آموزش این رشته به بانوان داشتم از خواهرم کمک گرفتم و ایشان اکنون به عنوان نایب رئیس هان مودو استان فارس فعالیت می کنند. شایان ذکر است که هان مودو از سال 1390 تحت نظر هیات انجمنهای ورزش های زرمی استان فارس آغاز به فعالیت کرد.

نماینده سبک هان مودو در استان فارس ضمن بیان این مطلب که ماهیت ورزش های رزمی از اهمیت ویژه ای برخوردار است بیان کرد: رسالت هنرهای رزمی تکامل است و بنده معتقدم وقت انسان ها ارزشمند است و باید بدانیم برای چه چیزی زمان می گذاریم. گاهی برای سلامتی و گاهی برای شرکت در مسابقات ورزشی؛ اما نکته ای که باید آن را مد نظر قرار دهیم میزان فایده ای است که آن رشته برای ما دارد.

علوی‌ تبار با اشاره به این موضوع که گستردگی هان مودو باعث شد تا به این رشته گرایش پیدا کنم، افزود: در هان مودو محدودیت وجود ندارد. بنا به انتخاب سبک می توان در مبارزات استایل آزاد، دفاع شخصی و قفل مفصل و ... شرکت کرد و این گستردگی سبب علاقه من به این رشته ورزشی شد.

وی با تأکید بر اهمیت یادگیری دفاع شخصی برای بانوان عنوان کرد: فراگیری دفاع شخصی برای بانوان ضروری است. از این رو با کمک خواهرم موفق شدیم تا حرکات و فن های هان مودو را به خوبی به بانوان انتقال داده و هم اکنون تیم بانوان هان مودو استان فارس به صورت حرفه ای همسطح با تیم آقایان فعالیت دارد.

نماینده سبک هان مودو در استان فارس افزود: از سال 1396 پرچمدار هان مودو در کشور بوده ایم و با وجود فعالیت استان های مشهد، یزد، اصفهان و چند استان دیگر به جرأت می توانم بگویم استان فارس در بخش مبارزات و دفاع شخصی همیشه در کشور رتبه اول را کسب کرده است.

همچنین باید به این نکته اشاره کنم که مهد هان مودو بانوان کشور شیراز می باشد.

علوی‌ تبار با اذعان به این موضوع که ورزش هیچگاه آنگونه که باید حمایت نشده است عنوان کرد: مسئولین ورزشی استان به این امر واقف هستند که فقط از چند رشته ورزشی به خصوص حمایت صورت گرفته و بیشتر رشته ها از بی حمایتی آسیب دیده اند و مشکلات بیشماری در حمایت از آن ها وجود دارد که نمی دانیم علت آن چیست.

لذا به جرأت می توانم بگویم که برخی از مسئولین که در ورزش حضور دارند شایستگی مسئولیت در ورزش را ندارند.

وی با ذکر این موضوع که وضعیت اقتصادی به گونه ای شده است که هم مربی و هم ورزشکار تحت فشار هستند، افزود: وقتی 70 درصد از مربیان ورزشی تنها راه کسب درآمدشان همین آموزش رشته ورزشی است دیگر نمی توان از آن ها انتظار داشت که فی سبیل الله کار کنند و در آن سو ورزشکارانی که با عشق به ورزش پا می گذارند گاهی برای پرداخت شهریه باشگاه به مشکل بر می خورند که این نیز باعث می شود یا ورزشکار ورزش را کنار بگذارد یا مربی شهریه را نگیرد و به سختی در جهت امرار معاش خود به شغل دیگری روی آورد.

در اینجا از متولیان ورزش تقاضا می کنم با حمایت از مربیان و ورزشکاران در جهت روی آوردن جوانان به ورزش، مربیان را یاری کنند.

نماینده سبک هان مودو در استان فارس با اشاره به این موضوع که معضل مربیان بدون تخصص جامعه ورزشی بالاخص ورزش های رزمی را تهدید می کند، گفت: اینکه روزانه با انبوهی از تبلیغات آموزش ورزش های رزمی روبرو می شویم جای سئوال دارد.

وقتی فردی خود را به عنوان مربی معرفی می کند و حتی فرق بین دفاع شخصی و قفل مفصل را نمی داند و از نا آگاهی خانواده ها و جوانان سو استفاده و مرتکب خطاهای زیادی می شود به عدم نظارت صحیح مسئولین ورزشی بر می گردد.

علوی‌ تبار در پایان ضمن تشکر از حمایت تمامی کسانی که در این عرصه از هیچ کمکی دریغ نکردند اضهار داشت: در این جا لازم است بگویم که در هر کاری اگر همراه داشته باشیم موفق خواهیم شد و در هان مودو برادرم همراه همیشگی من بوده است که صمیمانه از او و همیاری اش سپاسگزارم. همچنین خوشحالم که بر پایه و اساس نظم و ادب، از هان مودو خانواده ای ساخته ایم که به آن می بالیم.

رضا علوی تبار، نماینده سبک هان مودو شهرستان شیراز

در ادامه رضا علوی تبار که از سال 79 در رشته های ورزشی مختلف فعالیت داشته و هم اکنون با 27 سال سن نماینده سبک هان مودو شهرستان شیراز می باشد از شرایط این رشته ورزشی صحبت کرد.

نماینده سبک هان مودو شهرستان شیراز ضمن بیان اینکه حمایت خانواده مشوق اصلی ما برای رسیدن به موفقیت ها بود بیان کرد: اگر حمایت های مادی و معنوی خانواده نبود هیچگاه من در کنار برادر و خواهرم موفق نمی شدم این جایگاه در هان مودو را کسب کنم. 

رضا علوی تبار با تأکید بر اینکه استعداد یابی از ارکان اصلی پیشرفت هر رشته ورزشی است اظهار کرد: مربی باید توانایی استعدادیابی را داشته باشد.وقتی مشتاقان ورزش به ما مراجعه می کنند باید بتوانیم آن ها را به صورت صحیح راهنمایی کنیم و به آن ها بگوییم که آیا به درد این رشته می خورند یا در زمینه ورزشی دیگری می توانند موفق باشند.

وی با اشاره به اینکه معضل بزرگ ورزش در رابطه با جذب اسپانسر و حامی مالی است ابراز داشت: متأسفانه اکثر کسانی که توانایی حمایت مالی را دارند به سمت جایگاه و افرادی می روند که پیوست آن برایشان اسم و رسمی داشته باشد. 

علوی تبار اضافه کرد: اگر با کمک حامیان مالی شرایطی را برای حضور ورزشکاران از سنین پایین در مسابقات کشوری فراهم نکنیم قطعا نمی توان انتظار داشت که آینده ورزشی موفقی داشته باشیم.

نماینده سبک هان مودو شهرستان شیراز ضمن تقاضا از خانواده ها برای تشویق فرزندانشان به روی آوردن به ورزش افزود: اصلی ترین نکته ای که باید عنوان کنم این است که خانواده ها باید با چشمان باز رشته ورزشی را انتخاب و سپس با تحقیق کافی در رابطه با باشگاه و حتی مربیان آن باشگاه برای آینده ورزشی فرزندان خود برنامه ریزی کنند.

علوی تبار در ادامه از برگزاری کلاس های آموزشی برای مربیان خبر داد و گفت: دوره های متفاوت دانش افزایی در سبک هان مودو و همچنین کلاس های مربوطه با روانشناسی ورزشی برای مربیان شاغل در این رشته در فارس برگزار می شود که این موضوع به روند پیشرفت هان مودو فارس و شهرستان شیراز کمک شایانی کرده است.

وی افزود: نیاز امروز جامعه ورزشی حضور افراد متخصص و کارآمد است که این امر با توجه به نتایج این روزهای ورزش ما میسر نشده است.

نماینده سبک هان مودو شهرستان شیراز در پایان با بیان اینکه کرونا آسیبی به بدنه ورزش زد که جبران آن سال ها زمان می خواهد ابراز داشت: شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم اما برای برخی افراد این تازه شروع سختی بود و هم اکنون که در شرایط کنترل این اپیدمی قرار گرفته ایم مربیانی را می بینیم که به ناچار برای امرار معاش از حیطه مربیگری دور شده و روی به شغل های کاذب آورده اند که می طلبد مسئولین با نگاه حمایتی و کارشناسانه خود این افراد را برای ارتقا ورزش دوباره جذب کنند.