۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار دستاورد سفر وزیر آموزش و پرورش به فارس

۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار دستاورد سفر وزیر آموزش و پرورش به فارس

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۴۰۰ میلیارد برای پروژه‌های آموزشی استان فارس تصویب شد، گفت: همچنین ۲۰ میلیارد هم برای تجهیزات داده می‌شود.‌

یوسف نوری عصر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش با اشاره به نقش تاثیرگذار آموزش و پرورش بر همه ابعاد زندگی و جامعه اظهارداشت: آموزش و پرورش در اشتغال، اقتصاد و تولید ناخالص نیز تاثیرگذار است امروز هنرستانی بیکار نداریم اما دکترای بیکار داریم.

وی با بیان اینکه اگر فعالیت دانش‌بنیان نباشد، تولید نیست و اگر تولید نباشد اقتصاد و اشتغالی نیز نیست، گفت: همه اعتقاد دارند که دانش‌بنیان باید از سن قبل از دبستان و دبستان شروع کرد و عدالت اجتماعی با عدالت تربیتی برقرار می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نرخ بازگشت سرمایه در آموزش و پرورش در دوره ابتدایی بیش از 15 درصد است ولی چون ملموس نیست سرمایه‌گذاری نمی‌شود، افزود: سند تحول در سال 90 تصویب شد اما گروهی سرکار آمدند و سندی آوردند که سبب عقب ماندگی سند تحول بنیادین شد.

وی با بیان اینکه در دوره گذشته سند 2030 بدون هیچ شرطی پذیرفته شد، بیان کرد: مشکل ما استفاده از الگوی تقلیدی است در حالی که ما یک نظام اعتقادی و ایدئولوژیک هستیم، برنامه‌های توسعه براساس آمایش سرزمین نبوده که سبب بی‌عدالتی در ابعاد مختلف شده است.

نوری با بیان اینکه استان البرز امروز پایین‌ترین سرانه را دارد، عنوان کرد: باید 8 و 3 دهم متر برای هر دانش‌آموز فضای آموزشی داشته باشیم اما آنقدر مشکل است که سرانه پرورشی و ورزشی فراموش شدند، در دوران کرونا مربی بهداشت نیاز داشتیم که نداشتیم و اکنون مشاور لازم است که نداریم.

وی با بیان اینکه باید در شورای آموزش و پرورش به صورت جدی تصمیم گرفته شود، افزود: نباید مراکز رفاهی و درمانی همانطور بمانند و بعد از 10 سال فرسوده شوند بلکه باید با مشارکت بخش خصوصی این مراکز تجهیز و به روز شود. نباید پول مدارس صرف اینها شود اکنون مدارس در اولویت است، املاک مدارس هم باید به نفع خود مدارس استفاده شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 8 هزار مدرسه کانکسی در کشور داریم گفت: در مدارس کانکسی بالای 10 نفر دانش‌آموز 20 درصد  اعتبار از سوی شما و 80 درصد وزارت خانه ورود می‌کند چرا که این مدارس جز اولویت‌های ما هستند.

وی با بیان اینکه 400 میلیارد برای پروژه‌های آموزشی فارس تصویب شد، گفت: این اعتبار برای مراکز درمانگاهی، رفاهی و بازنشستگان نیست بلکه باید برای پروژه‌های آموزشی از این اعتبار استفاده شود همچنین 20 میلیارد هم برای تجهیزات داده می‌شود.‌

نوری با اعلام آمادگی برای ایجاد 100 فضای ورزشی و تامین اعتبار 50 درصد از سوی معاونت تربیت بدنی گفت: 1500 میلیارد در سطح کشور برای فعالیت‌های تابستانی، پرورشی و آموزشی قرار داده شده است که آموزش تابستانی برای جبران مدت زمان آموزش غیرحضوری است‌.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از 300 گروه جهادی از درس دادن تا ساخت و ساز ساماندهی شدند، عنوان کرد: قرارگاه عدالت تربیتی در همه استان‌ها از جمله فارس هم تشکیل شده است.

نوری درباره گسترش نواحی در شیراز عنوان کرد: نامه بزنید و ما هم قول پیگیری می‌دهیم اما نمایندگان شما باید به گونه‌ای تدوین کنند که برگشت نخورد؛ همچنین در زمینه نیروی انسانی از طریق آزمون استخدامی 34 هزار و 813 نفر جذب می‌شوند و مصوبه دولت هم این است که نخبگان بدون آزمون جذب شوند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه روی تربیت معلم براساس سند تحول جدی هستیم، گفت: برش استانی سند تحول نیز می‌تواند تدوین شود که استان فارس در این زمینه ظرفیت دارد.

نوری با بیان اینکه باید به عشایر معلم ثابت دهیم اما باید از همان منطقه و عشایر باشد، از کمک به تامین نیروی مورد نیاز عشایر خبر داد و گفت: دانشگاه فرهنگیان نیز امروز کلنگ زده و ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در ساخت اماکن فرهنگیان می‌توانیم ورود کنیم اما برای بازنشستگان باید مقررات را بازنگری کنیم، گفت: نباید تفکیک کرد می‌توانیم از ظرفیت ساختمان‌ها و مراکز فرهنگیان برای بازنشستگان استفاده کرد. برای اردوگاه‌ها نیز به صورت تجهیزاتی می‌توانیم کمک کنیم اما رقم عمرانی را نمی‌توانم اکنون اعلام کنم.

وزیر آموزش و پرورش همچنین تصریح کرد: پیشنهاد استخدام معلمان قرآنی و مدارس امین نیز داده و پیگیری می‌شود.