چند توصیه برای تغذیه سالم در سفرهای نوروزی

لزوم رعایت نکات بهداشتی تغذیه در سفرهای نوروزی

چند توصیه برای تغذیه سالم در سفرهای نوروزی
تا حد امکان از مصرف غذاهای آماده و نیمه آماده پرهیز شود

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی تغذیه در سفرهای نوروزی، گفت: در صورت بروز مسمومیت و اسهال، مقدار زیادی آب و دوغ بدون گاز مصرف کنید.

ندا فرح‌بخش اظهار کرد: مسافران از زمان آغاز سفر تا بازگشت به خانه باید سعی کنند از تمام گروه‌های غذایی به طور متناسب، متعادل و متنوع استفاده کنند تا نیازهای بدن به صورت کافی تامین شود.

وی افزود: به منظور جلوگیری از کم آبی بدن و یبوست، باید روزانه حدود هشت لیوان آب نوشیده و از میوه‌ها، غلات فیبردار و نان سبوس‌دار استفاده شود و تا حد امکان از آب معدنی استفاده شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه باید تا حد امکان از مصرف غذاهای آماده و نیمه آماده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر پرهیز شود، ادامه داد: در صورت استفاده از غذاهای کنسروی، پیش از مصرف به ظاهر، تاریخ تولید و انقضای درج شده روی قوطی توجه شود و حتما قبل از باز کردن در آن، قوطی به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده شود.

فرح‌بخش بیان کرد: پیشنهاد می‌شود در سفر از انواع خشکبار و مغزدانه‌ها، شیر و میوه‌های تازه به جای چیپس، پفک و نوشیدنی‌های گازدار استفاده شود.

وی اضافه کرد: هنگام تهیه غذا در سفر، از پخته شدن کامل غذا اطمینان پیدا کنید و به دلیل کمبود وقت و عجله، هرگز غذاها را به صورت نیمه پخته مصرف نکنید. توصیه می‌شود به جای مصرف غذاهای سرخ شده، از غذاهای آبپز و تنوری استفاده و از خوردن دسرهای شیرین و چرب مانند کیک‌ها و کارامل‌ها پرهیز شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه در صورت بروز مسمومیت و اسهال، مقدار زیادی آب و دوغ بدون گاز مصرف کنید، گفت: پیشنهاد می‌شود حتما از لبنیات پاستوریزه استفاده شود و از مصرف لبنیات فله‌ای به دلیل خطر ابتلا به تب مالت خودداری شود.

فرح‌بخش با تاکید بر شست‌وشو و ضدعفونی میوه‌ها و سبزی‌ها قبل از استفاده، بیان کرد: نکات بهداشت فردی در سفر رعایت شود و دست‌ها پیش از صرف غذا و میان وعده، با آب و صابون شست‌وشو داده شوند.

وی بیان کرد: هیچگاه غذاهای پخته شده بیش از دو ساعت در دمای محیط رها نشود و مواد غذایی نیز باید درون ظروف دربسته نگهداری شوند.