چرا سما (دختر اصفهانی) در شیراز مفقود شده؟

چرا سما (دختر اصفهانی) در شیراز مفقود شده؟

محمدهادی جعفرپور- وکیل دادگستری/ یک ماه و چند روز پس از خبر مفقود شدن سما(دختر اصفهانی ) ویدیویی از پدر وی در فضای مجازی وبرخی خبرگزاری ها منتشر و به اصطلاح خیلی زود وایرال و پربازدید شد. به موازات این امر برخی دوستان رسانه ای و مخاطبان عزیز خاطرات وکیل در راستای کمک و همراهی با خانواده سما دست به کار شده با ارسال پیام وتماس تلفنی امر کردند بهتر است بنده هم راجع به این موضوع مطلبی منتشر کنم بلکه در حل این مشکل و رفع نگرانی خانواده ی سما سهم اندکی داشته باشم.

بنابراین تصمیم گرفتم مطلب این هفته خاطرات وکیل را به خبر گم شدن سما اختصاص داده از تمامی مخاطبان عزیز خاصه همشهریان گلم بخواهم از طریق بازنشر این یادداشت قدمی هرچند کوچک در پیدا شدن سما و کم کردن نگرانی خانواده عزیز وی بردارند.راجع به اقدامات قضایی-انتظامی پیرامون قضیه حسب اخبار و اطلاعات منتشر شده و فیلم اخیر که از صحبتهای پدر سما منتشر شد، چنین برمی آید سما در محدوده خیابان معالی آباد( در محدوده ی پل معالی آباد ورودی تاچارا )در تصاویر دوربین مداربسته سطح شهر دیده شده اما در یک لحظه در نقطه کور قرار گرفته، هیچ یک از دوربین ها او را نگرفته اند!! پیش از هر مطلبی لازم است از تلاش خالصانه دستگاه انتظامی و دادستانی محترم شیراز خاصه معاونت محترم دادسرای جنایی یاد کرده ضمن سپاس خالصانه،به ایشان دست مریزاد و خداقوت گفته،امیدوارم هرچه سریع تر تلاش این عزیزان به نتیجه ای مطلوبِ خانواده ی سما و جامعه برسد.واما بعد..

بالغ بر ده سال است که بیشترین ساعات شبانه روز را در خیابان معالی آباد می گذرانم از دارالوکاله به منزل و از منزل به مدرسه ی فرزندم وسر زدن به دوستان و خانواده جمع دلایلی است برای حضور مستمر در این خیابان که حسب شیاع و حرف مردم یکی از خیابان های بالاشهر شیراز است(من زاده ی درب شیخ هستم‌ و به بچه ی جنوب شهر بودن مفتخرم،لذا سوء تفاهم نشود لطفا)خیابانی که قیمت هر مترمربع آپارتمانش بیش از سی تا چهل میلیون تومان است و در معبر اصلی آن کلانتری واقع شده و ماموران خدوم و ساعی نیروی انتظامی مدام در حال گشت زنی هستند ظرف چند ماه گذشته شاهد حوادثی بوده که حکایت از درصد پایین امنیت دارد.

گرچه هر روز صبح‌ ،ازحوالی ساعت شش که قصد عزیمت به دفتر دارم تا پاسی از شب شاهد حضور گشتی های نیروی انتظامی در محدوده‌ی خیایان معالی آباد هستم اما بروز و ظهور برخی حوادث موید این نکته است که یگان انتظامی_امنیتی این محدوده نیاز به تقویت هم از حیث نیروی انسانی هم از منظر لجستیک دارد.

طی ده سال گذشته علیرغم اینکه جمعیت ساکنین و تعداد ساختمان‌های مستقر در این محدوده چندین برابر شده(از افتتاح چند مجتمع تجاری_اداری گرفته تا ساخت برج‌های بلندمرتبه و...)اما کمافی‌السابق وظیفه‌ی انتظام وامنیت‌بخشی منطقه بر عهده‌ی همان یک پاسگاه معروف به گلدشت معالی‌آباد بوده وهیچ تغییر محسوس وضروری در افزایش توان لجستیکی و نیروی انسانی تشکیلات انتظامی این منطقه دیده نشده است.علیرغم تلاش خالصانه‌ی یگان انتظامی کلانتری معالی‌آباد باید اذعان کرد موقعیت خاص این نقطه از شهر به گونه ایست که ضرورت تاسیس لااقل یک پاسگاه انتظامی وتفکیک جغرافیایی محدوده‌ی حفاظتی خیابان اصلی معالی آباد با خیابان‌های فرعی اطراف آن احساس می‌شود.

وجود پروژه های عمرانی عظیم و ساختمان های مسکونی و... در حال احداث،باغات شخصی و پذیرایی،مجمتع‌های اداری_تجاری و معبرهای متنوع متصل به خروجی شهر و سایر نقاط حاشیه ای شرایطی را فراهم آورده که از اقشار مختلف جامعه در این نقطه جغرافیایی مشغول فعالیت روزانه ویا سکونت مدام هستند لذا از منظر جرم‌شناسی وپیشگیری از بروز هنجارشکنی ‌ها و رفتارهای جرم‌زا لازم است تشکیلات انتظامی_امنیتی شهر با اتخاذ تدابیری، درصد امنیت این منطقه را افزایش دهند.

گرچه امکان پیشگیری صددرصدی حوادث و ارتکاب جرم امری غیر محتمل است اما می‌توان با لحاظ کردن برخی اقدامات مانع بروز حوادث مشابه شد که مهم‌ترین این اقدامات پس از تاسیس یک کلانتری در محدوده‌ی خیابان‌های فرعی معالی آباد ، تجهیز دستگاه انتظامی به نیروی انسانی و سخت افزار مورد نیاز ایشان است.

درپایان بنا به اظهارات پدر سما راجع به آخرین نقطه ای که موبایل سما آنتن داشته،تذکر این نکته ضروری است که محدوده ی جغرافیایی مکان مورد اشاره به گونه ایست که برای شناسایی و ردیابی وی نیاز به بسیج عمومی ارگان های مختلفی از جمله آتش نشانی با بهره مندی از سگ های زنده یاب،رصد کلیه دوربین های مداربسته اعم از دوربین بانک ها،مجتمع های مسکونی و...خیابان های اطراف،انتشار و تکثیر تصویر سما در سطح شهر خاصه منطقه ی مورد اشاره و بهره مندی از امکانات خاص موجود در فضای سایبر است.