والیبال استان فارس به کجا می رود ؟

والیبال استان فارس به کجا می رود ؟

والیبال استان فارس چند صباحی است که حال و روز خوشی ندارد و این پرسش از سوی کارشناسان و پیشکسوتان این رشته مطرح می شود که با وجود استعدادهای زیاد و پیشینه خوب، این ورزش ریشه دار به کجا می رود؟ چرا مجمع انتخابی این هیات طولانی شده و تکلیف آن مشخص نیست؟

والیبال فارس از گذشته های دوربا حضور ستارگانی همچون فریبرز استخری، قاسم توکلی، برادران سجادی، شهره سجادی، سید احمد عندلیب، محمد حسین نجاتی، علی سجادی، رهبراسفندیاری، بهروز فدایی، امین رضوی، رضا محمودیان و یوسف کاظمی همیشه در سطح ملی مطرح بوده است.

همچنین در بخش بانوان نیز مینا روستا، پوران زارع، نگار کیانی، مریم حبیبی، الهام فلاح در تیم های ملی بانوان حرف هایی زیادی برای گفتن در کشور داشته و پرچم والیبال فارس را در گذشته بالا نگه داشته اند.

کارشناسان براین باور هستند برخی مشکلات این رشته که اساسی است ناشی از عدم حمایت مالی بوده که از حضور و بروز استعدادها در رده اول لیگ های کشور محروم کرده است.

هشت سال دوری از لیگ برتر، سرنوشتی همچون فوتبال

این پرسش مطرح می شود که استان فارس در لیگ برتر آقایان در سال های ۹۳ و ۹۴ حضور داشته و با گذشت حدود هشت سال حسرت به دل علاقه مندان بیشمار این رشته باقی مانده و دقیقا والیبال به سرنوشت فوتبال دچار شده است.

والیبالیست های بانوان فارس دوست دارند در کنارخانواده باشند

همچنین تیم والیبال بانوان فارس که چندین سال با نام های مختلف در مسابقات لیگ برتر حضور داشت هم اینک کجاست ؟ چرا که از دل این تیم، فارس همیشه چندین بازیکن به تیم های مختلف ملی معرفی کرده است، اینکه استانی با داشتن اینهمه استعداد چرا بحق خود نرسیده جای سئوال دارد.

سال های اخیر حاشیه ها در والیبال فارس از متن پیشی گرفته است

پیشکسوت والیبال فارس با بیان اینکه در سال های اخیر در حقیقت حاشیه ها در والیبال فارس از متن پیشی گرفته و حرکت را کند کرده است گفت : اگر اتحاد والیبال فارس و منافع جوانان را محور قرار دهیم،همه در کنار هم می توانیم به این مجموعه کمک کنیم.

دلسوزان والیبال کجا هستند ؟

منوچهر اسدی پویا در مصاحبه با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: والیبال فارس امروز نیازمند دلسوزانی است که به دور از حاشیه به فکر جوانان باشند.

وی اضافه کرد: وقتی والیبال فارس رتبه اول را در آموزش کشور به دست می آورد پس می توانیم در میدان هم نتیجه‌های خوبی بگیریم مشروط به اینکه همدل و یک صدا به فکر پیشرفت کار باشیم و مسئولین استان نیز در امر جذب حامی مالی هم نیم‌نگاهی به والیبال فارس داشته باشند.

رئیس اسبق هیات والیبال فارس با اظهار اینکه معضل اصلی والیبال فارس عدم حمایت هاست، بیان داشت: اگر واقع‌بینانه بخواهیم قضاوت کنیم در عین داشتن استعدادهای خوب در همه زمانها والیبال فارس هیچگاه آنچنان که باید به حق خود در میادین کشوری نرسیده است و این معضل تنها با حمایت و اتحاد حل می شود.

اسدی پویا افزود: اگر نگاهی به وضعیت والیبال در سایر استانها داشته باشیم بیشتر بحال والیبال فارس دلمان می سوزد.

باید افسوس خورد و گریه کرد

این کارشناس ورزشی نویس گفت: با توجه به اینکه بعنوان مدرس در کلاس های مربیگری والیبال از طرف فدراسیون به استان های مختلف سفر کرده ام در حقیقت برخورد مسئولین و بخش اقتصادی دیگر استانها را دیده و با والیبال فارس مقایسه میکنم فقط باید افسوس خورد و گریه آور توصیف کرد.

شهرداری شیراز نه، شهرداری سایر شهرها آری

اسدی پویا بیان داشت: متاسفانه در تاریخ والیبال فارس تاکنون هیچ مسئول استانی و یا شهرداری به والیبال این استان کمک نکرده این در حالی است که اکثر تیم های لیگ کشور را شهرداری ها تشکیل می دهند که می توان به شهرداری تبریز، شهرداری مشهد ،شهرداری زاهدان و.. اشاره کرد، مضاف به اینکه سازمان همیاری شهرداری ها در حداقل ها در این استان گامی برای والیبال برداشته اند.

فریاد والیبالی ها را هیچ کس نشنید

مدرس فدراسیون والیبال اشاره کرد: از نظر موسسات اقتصادی نیز تیم های لیگ برتر کشور هر کدام تحت پوشش یک بخش اقتصادی هستند اما متاسفانه افزون بر نیم قرن است که دراین استان فریاد والیبالی ها را هیچ کس نشنیده است .

مسئولان فدراسیون و اداره کل ورزش فارس باید پاسخ دهند

اسدی پویا افزود: اینکه گفته می شود چرا والیبال فارس با سرپرستی اداره می‌شود را باید مسئولین فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان فارس جواب دهند، تا آنجا که اطلاع دارم یکی از دلایل، تغییرآیین نامه انتخابات هیات ها بوده که ناگزیر شدند فراخوان مجدد بزنند و پس از آن تغییرات مدیریتی در اداره کل ورزش و جوانان فارس مدتی موضوع را به تاخیر انداخت.

وی اضافه کرد: اینکه چندی است که فدراسیون منتظر نامه اداره کل فارس برای برگزاری مجمع است دراین جهت فکر نمی‌کنم بشود هیات والیبال یا سرپرست آن را محکوم کرد و منطقی نیست به یک نفر انتقاد کنیم چرا که نزدیک به ۲ سال است به صورت سرپرستی اداره می شود و انجام انتخابات از عهده هیات والیبال فارس خارج است و دیگران باید این کاررا انجام دهند.

نبود حامی مالی دلیل خروج بازیکنان از استان فارس است

عضو تیم ملی والیبال بانوان با اظهار اینکه نبود حامی مالی ( اسپانسر) که بتواند مانع خروج بازیکنان ملی پوش از استان شود، گفت: این امر دلیل اصلی کوچ بازیکنان فارس به سایر استان هاست.

مریم حبیبی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: از ۱۴سالگی والیبال را شروع کردم و ۶سال هست که به صورت جدی و حرفه ای در این ورزش فعالیت دارم و از ۱۶ سالگی هم به عضویت تیم های ملی در آمدم و هم اینک عضو تیم پیکان تهران هستم که قهرمان لیگ برتر شده است.

ورزشکاران فارس دوست دارند در کنار خانواده باشند

وی با اینکه همه بازیکنان ملی پوش استان فارس قطعا دوست دارند برای تیم شهر و استان خودشان بازی کنند در کنار خانواده باشند، اظهار داشت: متاسفانه استانی که پنج ملی پوش والیبال بانوان دارد همانگونه که اشاره کردم به دلیل نبودن حامی مالی آنها با ترک دیارشان نمی توانند برای استان فارس افتخار آفرینی کنند.

بازیکن تیم پیکان تهران در مورد علت ناکامی تیم والیبال بانوان فارس که در لیگ برتر حضور داشت، هم گفت: تا جایی که اطلاع دارم بازیکنان حدود ۴۰ در صد از قرار دادشان را دریافت نکردند، قطعا هر بازیکنی که قرارداد می بندد روی پول آن حساب می کنند و بدقولی اسپانسر هم خیلی اتفاق تلخی بوده که بازیکنان با آن مواجه بوده اند.

بازیکن ملی پوش والیبال : پدرم از مسئولان دعوت می کرد به استقبال بیایند

حبیبی در مورد برگزار نشدن مجمع انتخابی هیات والیبال فارس هم گفت: بهتر است این انتخابات مهم هر چه زودتر انجام شود تا والیبال فارس از بلاتکیفی که به ضررآن است خارج تا فردی که به عنوان رییس هیات انتخاب می شود بتواند برنامه خود را پیاده کند و در نهایت هم پاسخگو باشد.

برخی مسئولان استان از وضعیت والیبال فارس اطلاعی ندارند

این بازیکن ملی پوش با بیان اینکه انتظار داریم مسئولان استان فارس از والیبال که سابقه خوبی درکشور دارد حمایت بیشتری کنند تا مانع خروج بازیکنان به ویژه بانوان والیبالیست شوند، افزود: امیدوارم این اتفاق بیفتد و براین باور هستم در صورتیکه تمام بازیکنان ملی پوش و مطرح فارس در استان خود حضوریابند آنگاه می توانیم تیمی در حد قهرمانی در کشور داشته باشیم.

پدرم از مسئولان دعوت می کرد برای استقبال بیایند

حبیبی اضافه کرد: برخی مسئولان استان فارس زمانی که از مسابقات آسیایی برمیگردیم شاید آنها ببینیم، پدرم با مسئولان تماس می گرفت و از آنها دعوت می کرد که برای استقبال به فرودگاه بیایند،این کوچکترین کاری است که یک مسئول برای تشویق ورزشکاران می تواند انجام دهد.

چه کسی جوابگوی شرایط تاسف بار والیبال فارس است ؟

پیشکسوت دیگر والیبال فارس با اظهار اینکه چه کسی جوابگوی شرایط تاسف بار والیبال فارس است در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سکانداران ورزش استان فارس چرا در مقابل گلایه ها سکوت کرده اند، چرا مجمع انتخابی هیات تشکیل نمی شود؟

نعمت الله گودرزی ادامه داد: اینکه چه کسی رئیس و یا در کادر هیات باشند اهمیت ندارد اما آنچه برای جامعه والیبال اهمیت دارد ارایه کار مناسب، فعال کردن میدان رقابت و توجه به شهرستان هاست که متاسفانه به فراموشی سپرده شده اند.

وی اضافه کرد: والیبال فارس که قرار بود برای همه باشد متاسفانه این امر محقق نشده است و مسابقات بزرگسالان که اوج رقابت در یک استان است بطور کلی به فراموشی سپرده شده است.

چرایی شرکت نکردن تیم والیبال بانوان فارس در لیگ برتر

رییس اسبق هیات والیبال شیراز ادامه داد: سالها بود که سه ماهه آخر سال زمان برگزاری لیگ استان در والیبال فارس بود اما در ۲ سال گذشته هیچ کاری انجام نشده و خبری از لیگ استان نیست.

نه داوری مانده نه مربی

گودرزی گفت: با برخوردهایی که در این سال ها با زحمتکشان توپ و تور فارس شده است اگرهم بخواهند لیگی شروع کنند نه داوری مانده و نه مربی ها میل و رغبت به کار دارند.

وی افزود: والیبال فارس حدود ۱۸ ماه است به صورت سر پرستی اداره می شود در حالیکه طبق آیین نامه و اساسنامه هیاتها اگر بیش از چهار ماه طول بکشد تخلف صورت گرفته و متاسفانه هیچکس نه در اداره کل ورزش وجوانان فارس و نه در فدراسیون والیبال جوابگو نیست.

فارس استان برتر در حوزه پژوهش و آموزش

سرپرست هیات والیبال فارس هم به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه فدراسیون والیبال نگاه ویژه ای به آموزش و پژوهش دارد، استان فارس از این منظر از سوی فدراسیون به عنوان استان برتر انتخاب شد.

میثم خضری ادامه داد: فارس پس از تهران در برگزاری آمار سیمنارها و کلاس های داوری و مربیگری در رتبه دوم قرار دارد و مقرر شد این استان به عنوان مرکز آموزش و حتی استعداد یابی جنوب کشور انتخاب شود ضمن اینکه کلاس مربیگری بین المللی هم در شیراز برگزار کردیم.

فدراسیون می خواست تحولی در والیبال فارس صورت گیرد

وی اضافه کرد: بنا به دعوت معاون وقت توسعه ورزش فارس و اینکه فدراسیون می خواست تحولی در والیبال فارس صورت گیرد از شهریور ماه ۱۴۰۰ به عنوان سر پرست منصوب شدم و برای برگزاری مجمع فراخوان زدیم اما به یکباره آیین نامه مجمع هیات ها تغییر پیدا کرد و سپس ناگزیر شدیم فراخوان دوم را صادر کنیم.

خضری ادامه داد: با توجه به اینکه ۲نفر نامزد رییس هیات شده بودند و آماده برگزاری انتخابات بودیم اما به ناگاه مدیریت ورزش و جوانان فارس تغییر کرد و یکی از کاندیدها هم به دلیل تغییر آیین نامه که سابقه پنج سال مدیریت را نداشت از این رو تنها یک کاندیدا باقی ماند.

خانه والیبال فارس به مزایده گذاشته بر خلاف خانه بسکتبال

وی افزود: قرار بود مجمع در بهمن ماه امسال برگزار شود اما یک مجمع فوق العاده از سوی فدراسیون برگزار شد برای همین هم مجمع استان فارس برگزار نشد و اختلافی هم بین فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان فارس هم نیست.

وی بیان داشت: این امیدواری وجود دارد مجمع هیات والیبال استان فارس از بیستم تا پایان فروردین ۱۴۰۲ برگزار شود و مکاتبات لازم هم با فدراسیون صورت گرفته است.

مسابقات استانی برگزار شده است

سرپرست هیات والیبال فارس تاکید کرد: در این مدت که سرپرست هستم از تمام از بزرگان والیبال فارس دعوت کردم تا اداره هیات که به صورت سر پرستی است مانع از روند پیشرفت والیبال نشود و مسابقات لیگ استان برگزار کردیم و سرمربی تیم ملی هم برای استعداد یابی دوبار به شیراز آمد ضمن اینکه میزبان مسابقات نوجوانان و جوانان کشوری هم بودیم.

چرایی شرکت نکردن تیم بانوان فارس در لیگ برتر

وی در مورد تیم والیبال بانوان فارس هم که در لیگ برتر حضور داشت گفت: برای حضور این تیم در لیگ برتر با یک حامی مالی مذاکره کردیم اما چون بحث سرپرستی هیات به وجود آمد و آنها نمی دانستند با چه کسی قرار داد ببندند منصرف شدند برای همین هم تیم بانوان نتوانست در لیگ برتر حضور یابد.

خضری اضافه کرد: نمی خواهم هیچ کس را متهم کنم چون ۲ سال کرونا بود و هیات قبلی فعالیت نداشت و چیزی هم به ما تحویل ندادند برای همین کار سخت شد اما با این حال والیبال در دورافتاده ترین منطقه فارس فعال است و تاکنون هم از ۱۸ شهرستان بازدید کرده ایم.

والیبال استان فارس به کجا می رود ؟ پاسخ مسئولان 

سرپرست والیبال فارس افزود: پس از ۱۷ سال میزبان مسابقات کشوری در رده نوجوانان و جوانان در سه مرحله شدیم و حتی پس از سال های زیادی در لیگ آینده سازان کشور میزبانی کردیم.

خضری با بیان اینکه وضعیت والیبال فارس طوری بود که نمی توا نستیم در لیگ دسته یک تیم داشته باشیم برای همین هم فدراسیون قول داد تا فارس در زیر گروه مسابقات کشوری در سال ۱۴۰۲ شرکت کند و با ایجاد انگیزه در نزد علاقه مندان به والیبال و حتی حامی مالی بتوانیم در آینده تیمی خوب در لیگ برتر والیبال بزرگسالان داشته باشیم.

وی گفت: آیین نامه مجمع انتخابی هیات که در آن مقرر شده کاندیدا هیات باید پنج سال سابقه مدیریت داشته باشند باید تغییر کند چرا که ممکن است فردی توانایی ریاست هیات را داشته باشد اما به دلیل نداشتن پنج سال سابقه مدیریتی نتواند به والیبال کمک کند برای همین هم تنها یک کاندیدا وجود دارد که نمی شود رقابت کرد.

خانه والیبال فارس به مزایده گذاشته شده بر خلاف خانه بسکتبال

خضری گفت:متاسفانه خانه والیبال فارس به مزایده گذاشته شده دراین باره دفاع کردیم و کوتاه هم نمی آییم چرا که خانه والیبال با قیمت های گزاف و سر سرسام آور به مزایده گذاشته شده و ما هم توان شرکت با توجه به برنامه ها، نداریم ضمن اینکه خانه بسکتبال و ژیمناستیک دراختیار هیات های مربوطه قرار گرفته است.

مجمع هیات والیبال پس از عید نوروز برگزار می شود

مدیر کل ورزش و جوانان فارس هم به خبرنگار ایرنا گفت: موضع ما در باره والیبال مشخص است هر چند فدراسیون ابتدا همراهی نمی کرد.

حیدر صفر پورافزود: چندی پیش با محمدرضا داور زنی رییس فدراسیون مذاکره کردیم و مجمع انتخابی هیات والیبال فارس پس از عید نوروز ۱۴۰۲ بر گزار می شود.