قصاص «آرمان»

حکم متهم به قتل غزاله شکور بامداد امروز اجرا شد

قصاص «آرمان»
آرمان عبدالعالی

شهرام ذاکری فرد/ قصاص آرمان عبدالعالی؛ در پی تقاضا و عدم گذشت خانواده غزاله شکور و علیرغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی دستگاه قضایی و فعالان اجتماعی طی سالهای اخیر به منظور جلب رضایت اولیای دم که تا آخرین لحظات هم ادامه داشت، سحرگاه امروز سوم آذر ماه،حکم در زندان رجایی شهر اجرا شد. آرمان عبدالعالی به اتهام قتل  غزاله شکور  در سال ۹۲، در سن ۱۷سالگی، به اعدام محکوم شده بود. دیوان‌ عالی کشور یک‌بار با فرجام‌خواهی عبدالعالی موافقت کرد ولی دادگاه تجدیدنظر دوباره او را متهم شناخت.

پدر و مادر غزاله شکور

                                                                                                                                                                   پدر و مادر غزاله

ناپدید شدن مرموز

غزاله در تاریخ 12 بهمن ماه سال 1392 برای مراجعه به دکتر از خانه بیرون رفته و هیچگاه به خانه بر نمی‌گردد. ناپدید شدن مرموز غزاله به سرعت در دستور کار پلیس قرار گرفت. در روند تحقیقات و در بررسی آخرین تماس های غزاله ماموران به پسر جوانی مشکوک شدند که غزاله قبل از ناپدید شدن چندباری با او تماس گرفته بود. آرمان و غزاله ساعتی قبل از دیدارشان، سیزده پیامک و یک تماس تلفنی با هم داشته‌اند. در همان مراحل ابتدایی بازجویی صحبت های ضد و نقیض آرمان، ماموران را بیش از پیش مشکوک کرد و نهایتاً با بررسی های بیشتر مشخص شد که آرمان پسر 17 ساله آن زمان آخرین کسی بوده که غزاله را ملاقات کرده. آرمان در هنگام قتل، هفت روز کمتر از هجده سال داشته و همین باعث شد که دادگاه پرونده را نیازمند تحقیقات بیشتر بداند.
آشنایی آرمان و غزاله از آنتالیای ترکیه آغاز شده بود. این دوستی ادامه پیدا کرد و در تهران هم چندباری همدیگر را ملاقات کردند. آرمان با وجود اینکه چند ماهی از غزاله کوچکتر بود، به او علاقه مند شد و حتی چندباری پیشنهاد ازدواج را با او مطرح کرد، اما دختر جوان با این خواسته مخالف بود. در بازجویی های اولیه، آرمان ماجرای قتل غزاله را اینگونه بیان کرده بود: «من وقتی دیدم کسی در خانه نیست، غزاله را به خانه دعوت کردم. اما وقتی آمد و گفت که قصد دارد برای همیشه مرا فراموش کند، خیلی عصبانی شدم. بین ما مشاجره لفظی در گرفت و وی را (به سمت تخت) هل دادم، سرش به جایی (گوشه تخت) خورد، سپس با میله بارفیکس چند ضربه به او زدم. آنجا بود که متوجه شدم غزاله نفس نمی‌کشد». وقتی آرمان مطمئن می‌شود که غزاله نفس نمی‌کشد، آشفته و هراسان پیکر بی‌جان او را در 15 لایه کیسه زباله می‌پیچد و به نزدیک‌ترین سطل زباله در خیابان می‌اندازد سپس به خانه بازگشته و سعی می‌کند همه آثار جرم را از بین ببرد.

هرگز پیدا نشد

 آرمان بعداً در دادگاه، ماجرای قتل غزاله را به نحو دیگری تعریف می‌کند؛«غزاله را تا جلوی در خانه بدرقه کردم اما همین که در را بستم صدای افتادنش را روی پله‌ها شنیدم. از ترس، جنازه را به داخل خانه آوردم. فرش‌ها را کنار زدم و با دست خونی میله بارفیکس را برداشتم و به گوشه‌ای از اتاق پرتاب کردم. بعد جسد را با یک لایه مشما پوشاندم و در چمدانی که از انباری خانه آورده بودم گذاشتم و آن را به نخستین سطل زباله نزدیک خانه انداختم. بعد آمدم و لکه‌های خون روی پله‌ها و داخل را شستم». وکیل آرمان می‌گوید: تنها مدرکی که علیه موکلم وجود داشت، اعتراف او بود که بعد از گذراندن 70 روز انفرادی انجام شده و بجز آن هیچ مدرک دیگری علیه آرمان وجود نداشت. به رغم همه تلاش‌های انجام شده هیچ جسدی کشف نشد. آرمان کمتر از 18 سال داشته، اما برای او پرونده شخصیت تشکیل داده نشد. همچنین ماده 91 که مشمول افراد کمتر از 18 سال است درباره او رعایت نشد؛ اما مهمترین نکته این است که اکثریت قضات صادر کننده حکم از رای اولیه خود برگشتند. از طرفی نوع قتل مشخص نیست. ممکن است قتل شبه عمد یا عمد باشد و حتی ممکن است اصلاً قتلی اتفاق نیفتاده باشد» ...

مادر غزاله رضایت نداد

مهر سال جاری حجت الاسلام‌والمسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور در پاسخ به سوالی درباره پرونده آرمان عبدالعالی گفت: همچنان در تلاش هستیم که در این پرونده رضایت خانواده مقتوله را بگیریم. وی افزود: درباره اینکه این فرد مجرم است یا نه، نباید قضاوت کنیم زیرا این پرونده جزییات بسیار دارد و مسائل مختلفی در حاشیه این پرونده مطرح است بنابراین قضاوت در این پرونده سخت بود.
صادقی اظهارداشت: دهها قاضی در این پرونده ورود کردند و پرونده با دقت بررسی شده و دو مرتبه به دیوان عالی کشور رفته است.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور تاکید کرد: «مردم درباره حکم صادره تردید نکنند زیرا براساس شواهد موجود حکم قتل صحیح است، هرچند طبیعتاً ناخواسته بوده و قاتل هدف قبلی نداشته و این اتفاق پیش آمده است».
***
هرچه بود پس از ۸ سال، تلاشها برای کسب رضایت مادر غزاله شکور نافرجام ماند و سحرگاه امروز در زندان رجایی شهر حکم قصاص آرمان اجرا شد.