عضو شورای شهر شیراز: پسماند از مسائل مهم کلانشهرهاست

عضو شورای شهر شیراز: پسماند از مسائل مهم کلانشهرهاست

رئیس کمیسیون سلامت، شورای اسلامی شهر شیراز، موضوع جمع‌آوری و دفع بهداشتی انواع پسماند را از مسائل مهم کشور به ویژه کلانشهرها دانست و بر لزوم اجرای دقیق طرح‌های مرتبط تاکید کرد.

مسعود زارعی پنج‌شنبه ۲۶ خرداد در هشتمین نشست کمیته تخصصی مدیریت پسماند کلانشهرهای کشور که به میزبانی شیراز برگزار شد، افزود: در حوزه مدیریت پسماند این فرآیند از ابتدا به صورت جامع اجرا نمی‌شود و دستگاه‌های اجرایی که باید در چرخه تولید وظایف خود را اجرا کنند کوتاهی کرده و اقدامات به خوبی اجرا نمی‌شود.

او عنوان کرد: شهر شیراز دارای طرح تفصیلی جامع است و از سوی دیگر در بخش واگذاری جمع‌آوری پسماند اقدامات منطقه‌ای به صورت مستقل به پیمانکاران در یک شرایط کاملا مشخص انجام شده، اما از آنجا که سایر دستگاه‌ها باید هماهنگی کنند تا این فرآیند به صورت کامل انجام شود با ایراداتی مواجه‌ایم که نخستین مشکل و معضل این است که صفر تا صد جمع‌آوری و تکمیل فرآیند به عهده سازمان پسماند نیست.

زارعی با بیان اینکه اگر متولی تام برای ساماندهی پسماند در نظر نگیریم و به صورت بین بخشی اقدامات انجام شود این مشکل همواره وجود خواهد داشت، گفت: در سطح شهر این موضوع را مشاهده می‌کنیم که برخی با ادعای داشتن مجوز اقدام به فرایند جمع‌آوری ضایعات و پسماند می‌کنند و هرچند رقم دقیقی از این افراد در دست نداریم اما براساس اطلاعات موجود تعداد این افراد از ۸۰ تا ۳۰۰ نفر است که فعالیت آنان ساماندهی شده نیست و به روش اصولی زباله‌ها را جمع آوری نمی‌کنند.

او اضافه کرد: براساس اعلام نظر دادستان هیچ یک از این افراد دارای مجوز نیستند و وجاهت قانونی ندارند و اگر کسی دارای مجوز باشد باید استعلامات لازم را اداره کل محیط زیست دریافت کرده باشد از سوی دیگر براساس اعلام محیط زیست شهرستان شیراز تاکنون هیچ مجوزی مبنی بر فعالیت افرادی که نسبت به جمع‌آوری ضایعات سطح شهر اقدام می‌کنند، صادر نشده است.

زارعی خاطرنشان کرد: رشد قارچ گونه ضایعاتی‌ها به معضلی بزرگ برای شهر شیراز تبدیل شده به گونه‌ای که در بازدیدهای صورت گرفته از مراکز جمع‌آوری این ضایعاتی‌ها گروه‌های بسیاری از بانوان و آقایان در محیط‌های مسکونی اقدام به جمع‌آوری زباله می‌کنند که این اقدام خود به عنوان شکل‌گیری یک چرخه معیوب است.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: آمار تکان دهنده‌ای در این حوزه داریم که برخی افراد از سایر شهرها برای انجام این فعالیت به شهر شیراز می آیند این در حالی است که دادستانی و سایر دستگاه‌های متولی با تشکیل یک کارگروه در راستای پیشگیری از این اقدام با حرکت جامعی ورود کرده‌اند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با تاکید دوباره بر این موضوع که متولی این موضوع تنها باید سازمان پسماند باشد، ادامه داد: انجام این کار باید به صورت اصولی پیگیری و دنبال شود.

زارعی همچنین به وجود سگ‌های بلا صاحب اشاره و بیان کرد: دو موضوع  ضایعاتی‌ها و حضور سگ‌های بلا صاحب در سطح شهر دو معضلی است که شهر شیراز با آن مواجه است. سگ‌های بلاصاحب به شدت در حال افزایش است و گروه‌های بسیاری از انجمن حمایت از حیوانات وجود دارند که در این مسیر تمایل به کمک و همکاری دارند و نیاز است تا با مشارکت و تجربه‌ای که سایر کلانشهرها دارند تبادل تجربه در خصوص ساماندهی این حیوانات انجام شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز در ادامه این نشست تصریح کرد: قصه پر غصه مدیریت پسماند که تاکنون علی‌رغم همه تلاش‌ها مغفول مانده، تنها با برگزاری این نشست‌ها رفع نخواهد شد.

غلامرضا غلامی گفت: همه تلاش ما در سازمان متبوع این است که اگر سازمان مدیریت پسماند حتی ۱ تا ۵ درصد در جمع‌آوری پسماند و تفکیک از مبدأ به ما کمک کند کار بزرگی کرده است.

او تاکید کرد: اگر بتوانیم تمام دستگاه‌های اثر گذار در شهر را متوجه این موضوع کنیم که مدیریت پسماند در شهر و کلانشهرها در شمار موضوعات زیست محیطی است، اقدامی بزرگ انجام خواهد شد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز با تاکید بر اینکه راهی جز تغییر نگاه برای رسیدن به یک محیط زیست پایدار و سالم نداریم، عنوان کرد: بدترین شیوه دفن زباله در سایت‌ها انجام می‌شود.

غلامی اظهار کرد: مصداق این مهم را می‌توان با نگاهی اجمالی به سایت‌های دفن زباله مشاهده کرد.

او با بیان اینکه با محیط زیست سالم فاصله بسیاری داریم، تاکید کرد: باید به سمتی پیش رویم که بتوانیم فرهنگ شهروندی را نسبت به زباله و پسماندها تغییر دهیم و در واقع در فضای اجتماعی نیازمند ایجاد یک اقناع عمومی و تغییر فرهنگ در این باره هستیم.

معاون شهردار شیراز خاطرنشان کرد: در کلانشهر شیراز شاهد مدیریت مطلوب پسماند هستیم و اقدامات خوبی طی سال‌های اخیر توسط سازمان متبوع ارائه شده‌ اما در عین حال برای رسیدن به توسعه پایدار نیازمند اقدامات اثرگذارتری هستیم.

غلامی همچنین بیان کرد: امروز اگر هزاران دستگاه تفکیک خریداری کنیم برای تفکیک، خشک و جداسازی زباله‌ها تاثیر گذاری آن به اندازه این نیست که افراد جامعه را در شهر آگاه کنیم.

او مجددا تصریح کرد: بهترین کارخانه تفکیک زباله در منزل است و می‌طلبد تا دستگاههای مختلف برای تغییر نگاه و فرهنگ در این باره با ما همکاری کنند، چراکه بهترین کار در حوزه پسماند تفکیک زباله از مبدأ در منازل است.

غلامی اظهار کرد: اگرچه در کلانشهر شیراز مدعی یکی از بهترین مدیریت جمع آوری، تفکیک، دفن زباله و ایمن سازی زباله‌ها هستیم اما  تنها ۹.۶۴ درصد از زباله‌ها از مبدا تفکیک می‌شوند که این برای ما قانع کننده نیست.