تولید کیت شناسایی ویروس از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی

تولید کیت شناسایی ویروس از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی کیت استخراج ویروسی را با قابلیت استخراج اسید نوکلئیک نمونه‌های سرم خون، پلاسما و بزاق عرضه کردند.

عضو هیئت مدیره این شرکت‌ دانش بنیان در خصوص ویژگی‌های کیت استخراج ویروسی، گفت: در این روش از مواد خطرناک مثل فنل و کلروفرم استفاده نمی‌شود و RNA ویروس به ستون سیلیکایی متصل می‌شود، در حالی که آلودگی‌ها از آن عبور می‌کنند.

محمدباقر محمودی، ادامه داد: سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس یک RNA ویروس تک رشته‌ای است که عامل بیماری COVID-۱۹ است و از همین شیوه در تشخیص کووید استفاده می‌شود و در این کیت استخراج ویروسی ابتدا ساختارهای سلولی و محافظ ویروس‌ها لیز شده و سپس ژنوم استخراج شده توسط روش ستون سیلیکا جداسازی می‌شود.

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، محمودی با بیان اینکه بافر لیز کننده این کیت به صورت ویژه‌ای برای تخریب ساختارهای محافظ ویروسی بهینه شده است، اظهار کرد: کیت ایران‌ساخت از همان کارآیی نمونه خارجی برخوردار است، اما قیمتی به مراتب ارزان‌تر دارد. به واسطه تولید کیت استخراج ویروسی حدود ۴۰ فرصت شغلی ایحاد شده است.

مدیر حوزه دانش‌بنیان ضمن اشاره به چالش‌های پیش روی تولیدات دانش‌بنیان توضیح داد: با وجود چالش‌های پیش رو اما کیت استخراج ویروسی به کشور افغانستان صادر شده است و همچنین با تولید کیت استخراج ویروسی حدود ۱۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور رقم خورد.