تغییرات سفرهای نوروزی و چند توصیه مهم به مسافران

بسیاری از کسانی که هر سال تعطیلات نوروز را در خارج از کشور می‌گذارندند به دلیل افزایش قیمت تورها، بلیت هواپیما و نرخ ارز، سفرهای داخلی را ترجیح داده‌اند

تغییرات سفرهای نوروزی و چند توصیه مهم به مسافران
مسافران در سفرهای خارجی باید توجه و مراقبت بیشتری داشته باشند

یک راهنمای گردشگری با توصیه به مسافران برای انتخاب آگاهانه مقصد سفر و محکم‌کاری در قرارداد با آژانس‌های مسافرتی و هواپیمایی گفت:‌ سفرهای نوروز ۱۴۰۲ متأثر از افزایش هزینه‌ها به‌ویژه در نرخ ارز و بلیت هواپیما، با تغییرات قابل توجهی مواجه شده است؛ بیشتر کسانی که هر سال به خارج از کشور می‌رفتند نوروز را در داخل کشور و یا در خانه می‌گذرانند.

بابک نعمت‌پور ـ راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ در ارزیابی وضعیت سفر در نوروز ۱۴۰۲، اظهار کرد: بررسی‌ها و گفت‌وگو با همکاران نشان می‌دهد در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ در مقایسه با سال‌های گذشته، ‌سفرهای زمینی در داخل و به خارج از کشور بیشترین استقبال را داشته است. بیشتر تورها نیز با توجه به افزایش قیمت بلیت هواپیما، زمینی برنامه‌ریزی شده است. با این همه، استقبال از سفر و تورهای گردشگری، چه خارجی و چه داخلی، بسیار کمتر از نوروز گذشته بوده است. به هر حال قیمت‌ها با افزایش قابل توجهی مواجه شده‌اند.

او ادامه داد:‌ وضعیت قیمت تورها و سفرهای خارجی و همچنین سختگیری در صدرو ویزای شنگن باعث شده مسافران نوروزی بیشتر به کشورهایی که ویزا را آسان‌تر صادر می‌کنند، گرایش پیدا کنند که کشورهای آسیای شرقی بیشترین تقاضا را داشته و در این بین، ترکیه و شهرهای نوظهور آن، از جمله ترابزون بیشترین طرفدار را داشته، این درحالی است که سفر زمینی با تور به شهر ترابزون حدود ۱۵ میلیون تومان تمام می‌شود و تورهای هوایی به ترکیه تا ۴۰ میلیون تومان هم قیمت دارد.

نعمت‌پور همچنین گفت: اطلاع دارم بسیاری از کسانی که هر سال تعطیلات نوروز را در خارج از کشور می‌گذارندند به دلیل افزایش قیمت تورها، بلیت هواپیما و نرخ ارز، سفرهای داخلی را ترجیح داده‌اند و یا در خانه می‌مانند. همین حالا، سفر سه روزه شیراز با هواپیما بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان برای یک نفر تمام می‌شود.

این راهنمای گردشگری با اشاره به سفرهای اقساطی که از سوی برخی آژانس‌های مسافرتی به اجرا گذاشته شده، با درنظر گرفتن نوسانات نرخ ارز، بروز مشکل برای مسافران و مجریان این سفرها را محتمل دانست و اظهار کرد:‌ نوسانات نرخ ارز شرایط کاملا نامطمئنی را برای سفرهای خارجی پدید آورده است و مسافرانی که از تورها و یا خدمات اقساطی، به‌ویژه در سفرهای خارجی استفاده می‌کنند باید توجه و مراقبت بیشتری داشته باشند. به این دسته از افراد توصیه می‌شود حتما قیمت را نهایی و تثبیت کنند و با آژانس قرارداد داشته باشند، چون ممکن است قیمت‌ها در گذر زمان تحت‌تاثیر نوسان ارز قرار گیرد و با مازاد هزینه مواجه شود، در این مواقع بیشتر، مردم دچار خسارت می‌شوند.

نعمت‌پور همچنین توصیه کرد: ‌حتما انتخاب مقصد آگاهانه و با تحقیق صورت گیرد، انتخاب مقصد سفر با توجه به روحیات شخص باشد، اگر اهل صبح زود بیدار شدن و ماجراجویی و فعالیت‌های پرهیجان نیستید سراغ چنین مقاصدی نروید تا حداقل با این هزینه‌ای که قرار است صرف کنید، بهتان خوش بگذرد و در پایان پشیمان برنگردید. آگاهانه تصمیم بگیرید و اگر قرار است قسطی سفر کنید، حتما تمام هزینه و قیمت را نهایی کنید و قرارداد محکمی بنویسید.