جولان «شوتی»ها در جاده‌های خوزستان

۶۲ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌هاست

جولان «شوتی»ها  در جاده‌های خوزستان
خودروهای شوتی

   سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه خوزستان در حاشیه دومین نشست شورای راهبردی کاهش تصادفات استان که باحضور استاندار و مسئولان مربوطه برگزار شد، گفت: ۶۲ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها است و در این ۵ سال محور اهواز -اندیمشک بیشترین محور تصادفات بوده و برخلاف تمام اقدامات انجام شده، اما همچنان مشکلات پابرجا است. وی علت تصادفات در محور اهواز اندیمشک را دور برگردان‌های غیر مجاز، درختان و تردد‌هایی که در این محور‌ها انجام می‌شود عنوان کرد و افزود: در محور  بهبهان- رامهرمز نیز شدت تصادفات بالا است.

سرهنگ دولتشاهی با بیان اینکه تخلفات به شدت افزایش داشته است، اظهار داشت: ۱۸ هزار کیلومتر جاده در استان داریم، ولی برای و تابلو گذاری و خط کشی با مشکل مواجه هستیم. رئیس پلیس راه خوزستان  تصریح کرد: توسعه راه‌های روستایی انجام شده، ولی در بحث ایمن سازی کاری انجام نشده و فرهنگ ترافیک نیز در آن مناطق متفاوت شده و اتفاقا از زمانی که راه‌های روستایی توسعه یافته تلفات و مشکلات افزایش یافته است.

وی در خصوص جاده ایذه بیان کرد: این جاده  بسیار خطرناک و حادثه خیز است، اما کاری انجام نشده و زمانی بومی محلی بوده، اما حالا ۴ یا ۵ شهرستان مرکزی ما در این محل تردد می‌کنند و کاری برای ایمن سازی انجام نشده است. سرهنگ دولتشاهی با اشاره به این نکته که در روز ۲ هزار خودروی شوتی در خوزستان حرکت می‌کند، گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد  تصادفات در کانال‌های زهکشی آب بوده که به دلیل هیچگونه علایمی جایگذاری شده اند.

 «شوتی» پدیده‌ای اجتماعی-اقتصادی در  ایران است که در آن افراد به قاچاق کالا یا انسان به وسیله خودرو با سرعت‌های غیرمجاز می‌پردازند. این خودروهای سواری خودروی شوتی نامیده می‌شوند. تصادف خودروهای شوتی به دلیل سرعت‌های بسیار بالا است. خودروهای شوتی معمولاً با سرعت‌های غیرمجاز بالاتر از ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند که گاهی تا ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.