بی‌اعتنایی به آثار باستانی و طبیعی شوشتر

افزون بر تاریخ کهن و پر فراز و نشیب، وجود رودخانه و منطقه حفاظت شده شوشتر، این شهرستان از جاذبه طبیعی نیز بهره‌مند است

بی‌اعتنایی به آثار باستانی و طبیعی شوشتر
تاریخ کهن و جاذبه های طبیعی

بر اساس اطلاعات سازمان ملل از هر ۱۰ نفر روی کره زمین یک نفر درآمد خود را از طریق صنعت گردشگری تامین می‌کند و اکثر دولت‌ها نیز تلاش می‌کنند تا با وسعت دادن زیرساخت ها؛ ساخت جاده، توسعه حمل و نقل و ساخت هتل‌ها یا اقامتگاه‌های بومی زمینه را برای جذب گردشگران فراهم آورند.اما جذب گردشگر مستلزم وجود مناطق جذاب برای آنان است؛ به جرات می‌توان گفت که استان خوزستان نقطه بکری در ایران و منطقه شگفت انگیزی برای جهانیان است که تمام جذابیت‌های گردشگری از طبیعت (جنگل و رودخانه و کوه و دریا) تا مناطق تاریخی (از قدمت ۳ هزار سال تا ۱۰۰ سال) را در خود جای داده، اما آنچه جای تاسف دارد، استفاده نشدن از این ظرفیت‌های عظیم است.
شوشتر یکی از شهرستان‌های استان خوزستان است که آثار مدرن و تاریخی به خوبی و با حفظ هویت گام به گام در کنار یکدیگر رشد کردند و حالا مردم و مسئولان محلی سعی دارند با حفظ گذشته، آینده خود را بسازند. ۱۳ آثار باستانی این شهر تحت عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر، در دهه ۸۰ خورشیدی در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۵ تیرماه ۱۳۸۸ در شهر سویل اسپانیا به صورت یکجا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این منطقه از تاریخی کهن برخورددار است و بر اساس اکتشافات و حفاری‌های باستانی، تاریخ شوشتر دستکم به ۲ هزار سال می‌رسد که در دوره‌های مختلف مورد هجوم قرار گرفته است. افزون بر تاریخ کهن و پر فراز و نشیب وجود رودخانه و منطقه حفاظت شده در این شهرستان، شوشتر از جاذبه طبیعی نیز بهره‌مند است.

استفاده ۵ درصدی از ظرفیت‌های گردشگری شوشتر!

سرپرست پایگاه میراث جهانی شوشتر در خصوص استفاده از ظرفیت های این شهرستان گفت: تنها از ۵ درصد ظرفیت گردشگری این شهرستان استفاده می‌شود و مابقی ناشناخته مانده است. محمدرضا بهادری افزود: به عنوان مثال سازه‌های آبی شوشتر با خدمات اقامتی و رفاهی و صنایع در آن محدوده، امتیازی برای جذب گردشگران است. وی ادامه داد: طی ۲ سال اخیر به خاطر پاندمی کرونا و محرومیت از پذیرش گردشگر، متوجه تاثیر این موضوع در صنعت و اقتصاد جوامع محلی شده‌ایم، هر چند به تازگی برخی سایت‌های میراث فرهنگی بازگشایی شده و گردشگرانی از کشور‌های اروپایی؛ سوئیس و آلمان رفت و آمدشان شروع شده است.

لزوم معرفی مقصد گردشگری به جامعه هدف

بهادری با بیان اینکه با رفع محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در مجموع وضعیت گردشگری نیز در شوشتر بهبود یافته، اظهار داشت: سعی داریم با یک برنامه ریزی مدون، ظرفیت‌های پذیرش گردشگر را نیز افزایش دهیم. وی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف مشکلاتی وجود دارد، ادامه داد: یکی از موضوعات، معرفی مناطق گردشگری است؛ باید یک مقصد گردشگری به جامعه هدف معرفی گردد هرچند این مساله مستلزم گذر زمان است.