در حوالی دروازه کازرون شیراز

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری: برای انتقال مغازه‌ها به بازار پروتیین همه جوره پای کار هستیم، اصناف هم پای کار بیایند

در حوالی دروازه کازرون شیراز
وضعیت فعلی دروازه کازرون به هیچ وجه قابل قبول نیست

سهیلا رفیعی نژاد/ با توجه به اینکه وضعیت دروازه کازرون با توقعی که از شهر گل وبلبل می رود همخوانی ندارد چند سالی است که حرف انتقال مغازه های این ناحیه از شهر، که محل خرید میوه و ماهی و برخی اقلام دیگر بسیاری از مردم شیراز است زده شده و در این خصوص تا کنون فعالیتهای قابل توجهی هم انجام گرفته، اما به تاخیر افتادن این امر از گذشته تا کنون نشانگر وجود موانع و مقاومت هایی از سوی مغازره داران این منطقه است.

این فاصله زمانی همچنین بیانگر اهمیت پای کار بودن ارگان ها  و اتحادیه های مربوطه است. با این وجود به نظر می رسد بالاخره همه چیز برای این کار و پایان دادن به بوی ناخوش ناشی از ماهی و میگو و ضایعات میوه ها  در دروازه کازرون فراهم است و البته اینکه چند ماه دیگر به این هدف مطلوب برسیم هم دقیق مشخص نیست.  رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز در این خصوص گفت: از دو ماه پیش تا کنون پیگیری جدی به این منظور داشته ایم و در این خصوص کارگروهی برای رفع موانع انتقال مغازه های دروازه کازرون به مجتمع ساخته شده د ر خیابان کارگر ،با حضور اتاق اصناف و  اتحادیه های  مربوطه تشکیل شده است. پژمان شفیعی افزود: پیگیری های شهرداری ادامه دارد و تاکید شهردار نیز بر عملیاتی شدن پروژه ساماندهی مغازه های دروازه کازرون به منظور بهبود وضعیت مغازه های این منطقه از شهر است.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیرازافزود: به منظور سرعت بخشیدن به این کار با اتحادیه قصابان ، مرغ  فروشی ها ، پروتیینی ها و اتحادیه عرقیات معطرشیراز صحبت شده است. شفیعی عنوان کرد: البته اکثر مغازه داران دروازه کازرون چند دهه در آن رسته به شکل خانوادگی فعالیت دارند  و  با توجه به  سالها فعالیت در آن منطقه جابجا کردن مغازه ها کمی سخت است.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری شیراز گفت: البته وقتی طرحی برای رفع مشکلات ترافیکی و بهبود منظر شهری مصوب می شود، این منظور با تعامل به سرانجام می رسد و درغیر اینصورت هم  با وجود مقاومت ها، افراد مجبور به همکاری برای توسعه شهر می شوند. شفیعی با بیان اینکه در این منطقه از شهرداری قرار است مباحث عمرانی پیاده شود، عنوان کرد: در وهله اول با تشکیل کارگروهی از اصناف خواسته ایم که پیشنهادهای خود را در خصوص انتقال مغازه های دروازه کازرون  به بازار پروتیین  بدهند  و بگویند  برای رفتن به این مجتمع چه پیشنهاد و شرایطی  باید فراهم شود و  در عین حال هدف ما تسهیل این جابجایی می باشد و همه سعی مان را  هم می کنیم که سرعت بخشیده شود. اما در حال حاضر زمان دقیقی را در مورد جابجایی مغازه های دروازه کازرون به بازار پروتیین نمی توانیم اعلام نماییم، تا ببینیم اصناف چه کار می کنند. شفیعی پروژه بازار پروتیین را قابل توجه دانست و گفت: این مجتمع می تواند هم رونقی برای کسب وکار مغازه داران باشد وهم برای مردم  و به لحاظ دفع پساب ها،پسماندها و ضایعاتی که  در حال حاضرایجاد می شود کارسازباشد. در عین حال ساکنان منطقه هم آرامش و آسایش بیشتری خواهند داشت . علاوه بر این بر کاهش ترافیک دروازه کازرون هم تاثیر مثبتی می گذارد. او عنوان کرد: وضعیت فعلی دروازه کازرون به هیچ وجه قابل قبول نیست؛  پیاده روها ، بحث پساب ها وپسماندها همه و همه مشکل ساز است و  مسایلی از جمله سینی هایی که  برخی مغازه داران برای فروش میوه اجاره می دهند، پیاده روها را اشغال کرده و ضایعات میوه ها نیز فضای نامطلوبی ایجاد کرده است. این مقام ممسوول شهرداری شیراز عناون کرد:  با توجه به امکاناتی که در مجتمع یادشده در نظر گرفته  شده ، امکان راه اندازی  هایپرهای مدرنی در این بازار جود دارد و علاوه بر این بر بحث محیط زیست و کاهش آلودگی های آن منطقه هم  تاثیر مطلوبی می گذارد .  

شفیعی گفت: به منظور راه اندازی سریعتر مجتمع بازار پروتیین ، هر دستگاه و صنف وسازمانی  وظایفی را بر عهده دارد  و بهداشت و اتاق اصناف هم  باید پای کار بیایند . ما وضعیت  دروازه کازرون را نمی توانیم انکار کنیم، اما ضرورت ساماندهی آن هم به طور جدی  احساس می شود. هم شورای شهر و هم شهردار این اهتمام را دارند که انتقال مغازه های دروازه کازرون به بازار یادشده  اتفاق بیفتد،  اما  در حال حاضرزمان دقیقی نمی شود برای آغاز آن اعلام کرد وباید همکاری و مساعدت دیگر دستگاهها هم باشد  و پای کار بودن آنها هم  مهم است.   در این باره انتظار می رود، اتحادیه ها هر چه سریعتر برای  کمک اعلام آمادگی کنند.  رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری شیراز گفت: ما تمام تلاش مان این است که با نظر خود اتحادیه ها این کار انجام شود و هدف،جابجایی به دلایل یادشده است و  املاک شان قرار نیست از آنها گرفته شود. حتی اگر لازم باشد تسهیلاتی  را  هم ایجاد  می کنیم . شفیعی افزود: در هر حال اتحادیه ها واتاق اصناف  باید پای کار بیایند و منتظریم تا  آنها پیشنهادات خود  را اعلام کنند. در این باره برای روسای اتحادیه های مربوطه بر اساس مزیت های رقابتی و مدیریت کسب  و کار ورفع آلایند گی و مزاحمت هایی که  در محدوده دروازه کازرون به دلیل فعالیت مغازه ها برایمردم  وجود دارد توضیح دادیم و امیدواریم کسبه هر چه زودتر پای کار بیایند. او اضافه کرد: همگام با حوزه عمرانی ما داریم مذاکراتمان را  در این باره انجام می دهیم و پیشرفت فیزیکی ساختمان مجتمع هم قابل توجه است. رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز نیز گفت:  در خصوص پروژه بازار پروتیین شیراز، وارد مرحله عملیاتی شده ایم  وجلسات  مربوطه به صورت منظم برگزار می شود. شفیعی افزود: در این خصوص با حضور روسای اتحادیه بازدید از بازارچه انجام شده  و  در مورد نحوه انتقال منتظر پیشنهادات اتحادیه ها هستیم ، که بر اساس نظرات ضابطه هایی را  تعیین و اعلام نماییم.  وی گفت: در حال حاضر مغازه هایی مانند ماهی فروشی ، مرغ فروشی ، سوپر میوه  ،عطاری ، فروشگاه خشکبار  و  نانوایی  در این محدوده فعال هستند که تعداد آنها به 134 مغازه می رسد و از آنجا که ساختمان شهرداری در مرحله پیشرفت  90 درصدی است، به منظورتامین امکان انتقال مغازه ها باید اتاق اصناف و اتحادیه های مرتبط پای کار بیایند.

 او در پاسخ به سووالی در خصوص اینکه چند سال صحبت ساماندهی دروازه کازرون می شود اما فاصله بسیاری بین آن حرفها تا عمل بوده نیز افزود: دلیل اصلی تاخیر در ساماندهی مغازه های دروازه کازرون این بوده است که برخی اتحادیه ها و اتاق اصناف وبرخی دستگاههای دیگر پای کار نبوده اند تا  در این خصوص به ما کمک کنند. رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری عنوان کرد: ساماندهی مغازه های یادشده علاوه بر رفع مشکلاتی مانند کاهش ترافیک و حفظ منظر شهری، از نظر ثبات شغلی برای برخی فعالان و  رونق بیشتر کسب و کارهای آن منطقه نیز می تواند تاثیر داشته باشد. او گفت: در این خصوص تا کنون دستگاههای بسیاری  در شیراز ورود کره اند و معتقدم به منظور سرعت بخشیدن به انتقال صنوف دروازه کازرون به مجتمع پروتین ، خرد جمعی مدیریت شهری باید اتفاق بیفتد . به گفته شفیعی بر اساس مصوبه شورای شهر و تاکیدات شهردار شیراز،جلسات وپیگیری ها برای سرعت بخشیدن به  انتقال مغازه های دروازه  کازرون  به بازار پروتیین بطور جدی پیگیری می شود.  

 پروژه بازار پروتیین شهرداری 47 هزارو 220 متر، در 5 طبقه  در مراحل پایانی احداث است.