بازارچه های نوروزی صنایع دستی پولی شد!

اخذ 7 میلیون تومان برای هر غرفه

بازارچه های نوروزی صنایع دستی پولی شد!
بازارچه نوروزی از اول فروردین شروع به کار می‌کنند

فاطمه مقدم/ پس از چانه زنی های فراوان برای واگذاری غرفه های بازارچه های نوروزی به صورت رایگان به هنرمندان صنایع دستی بالاخره غرفه های صنایع دستی با قیمت حدودی 7 میلیون تومان در اختیار هنرمندان و انجمن های مختلف قرار خواهد گرفت.

  بیش از یک دهه است که همزمان با نوروز در حوالی آرامگاه حافظیه و تخت جمشید ‏غرفه‌هایی در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار می‌گیرد تا محصولات خود را به‌طور مستقیم در ‏اختیار علاقه‌‌مندان و گردشگران بگذارند. این غرفه ها در سال های گذشته با هزینه 2 تا 4 میلیون ‏تومانی که در واقع تنها هزینه برپایی غرفه و نگهبانی بود در اختیار هنرمندان قرار گرفته می شد اما از ابتدای اسفند ماه امسال زمزمه هایی از اخذ اجاره های 15 میلیون ‏تومانی از هنرمندان صنایع دستی شنیده شد و هنرمندان را در بیم و امید نگه داشت. بالاخره «مدیرانی دقیقه نودی» تکلیف این غرفه ها را با چند روز تاخیر در آخرین روزهای اسفند مشخص کردند و این تاخیر، برگزاری بازارچه نوروزی را با 5 روز اختلاف از 25 اسفند ماه به اول فروردین ماه عقب انداخت.   

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس از برپایی بازارچه‌های نوروزی با هزینه 7 میلیون تومانی برای هر غرفه خبر داد.

بهزاد احمدی با اشاره به اینکه این بازارچه‌ها با هدف ارائه صنایع دستی استان به مسافران و گردشگران و البته حمایت از صنایع دستی برپا می‌شود؛ افزود: هرچه تلاش کردیم که شهرداری را به عنوان مسئول دبیر خانه شهرجهانی صنایع دستی راضی به واگذاری رایگان غرفه ها به هنرمندان کنیم راه به جایی نبردیم و در نهایت شهرداری با تخفیف قائل شدن برای هنرمندان به واگذاری هر غرفه با اجاره 2 میلیون تومانی تا پایان بیستم فروردین موافقت کرد. 

احمدی با اشاره به اینکه کار اجرایی این بازارچه با رای هنرمندان صنایع دستی و نمایندگان آنها به اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس سپرده شده است اظهار داشت: مدیر عامل اتحادیه صنایع دستی هزینه برآورد شده برای بر پایی هر غرفه را از هزینه فضای غرفه تا برق و نگهبانی 4 میلیون 900 هزارتومان برای هر غرفه عنوان کرده است و این هزینه با بررسی های ما جز به جز به تایید رسیده است. با این حساب هر هنرمند برای هر غرفه ای که به مدت 20 روز در اختیارش خواهد بود باید حدود 6 میلیون 900 هزارتومان هزینه بپردازد که پرداخت این هزینه با توجه به روزهای بارانی نوروز و همزمانی با ماه مبارک رمضان که هر دو عاملی بر استقبال کمتر از این غرفه ها می شود چندان منصفانه به نظر نمی آید. 

سرپرست معاونت صنایع دستی با تاکید براینکه شهرداری به عنوان مسئول دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی موظف به حمایت از هنرمندان است، تصریح کرد: امیدوار بودیم بتوانیم مسئولین شهرداری را مجاب کنیم تا مبلغ اجاره را از هنرمندان نگیرند که موفق نشدیم با وجود آنکه در سالهای گذشته اجاره ای بابت خیابان از هنرمندان گرفته نمی شد و هنرمندان تنها موظف به پرداخت هزینه های غرفه سازی بودند اما امسال این 2 میلیون تومان هم به هزینه هنرمندان اضافه شده است و به هر رو از شهرداری برای تخفیف در هزینه اجاره بهای مد نظرشان سپاسگزاریم. 

وی با اشاره به استقبال بسیار زیاد هنرمندان از غرفه های فروش صنایع دستی نوروزی گفت: از میان تعداد بسیار زیاد متقاضیان که شامل 14 انجمن مختلف استان چون انجمن هنرهای سنتی، انجمن صادر کنندگان، انجمن بهزیستی ، انجمن کمیته امداد و...، اتحادیه صنایع دستی که شامل 60 اتحادیه صنایع دستی است، 500 هنرمند متقاضی برای گرفتن غرفه ها و 37 شهرستان هم که هرکدام یک متقاضی دارند، ما اولویت را بر هنرمندانی گذاشتیم که کارهای فاخر دارند و کسانی که همیشه مشغول به کار بودند نه کسانی که صرفا برای نوروز کار کردند و جز آن به هر شهرستان یک غرفه و به هر انجمن نیز غرفه ای واگذار خواهد شد. 

احمدی با اشاره به اینکه اجرای بازارچه به صورت تمام کمال بر عهده اتحادیه صنایع دستی خواهد بود خاطر نشان کرد: اداره میراث فرهنگی تنها در تایید مجوز هنرمندان دخالت خواهد کرد آرامگاه حافظ با 7۰ غرفه و تخت جمشید با ۱۱۰ غرفه است میزبان هنرمندان صنایع دستی خواهند بود. غرفه های جلوی ارگ نیز به شهرداری سپرده شده است و اصلا به ارائه صنایع دستی نخواهند پرداخت. همچنین در آرامگاه سعدی غرفه‌های ویژه دائمی فروش صنایع دستی وجود دارد و هنرمندان دارای مجوز صنایع دستی شیراز در این مکان در تمامی طول سال به فروش صنایع دستی می پردازند و برگزاری بازارچه ای بیرون این آرامگاه هیچ محملی نداشت. 

سرپرست معاونت صنایع دستی فارس در پاسخ به این سوال که آیا امسال هم شاهد برگزاری غرفه های فروش اغذیه و پفک هندی و اسباب بازی های پلاستیکی در حوالی حافظیه خواهیم بود، گفت: به هیچ وجه در غرفه های اطراف حافظیه که پر ترددترین غرفه های بازارچه های نوروزی است اجازه ارائه هیچ محصولی جز صنایع دستی داده نخواهد شد. 

گفتنی است بازارچه نوروزی از اول فروردین شروع به کار می‌کنند که تا پایان 20فروردین ماه از ۹ صبح تا ۱۰ شب و برپا خواهند بود.