انتشار نخستین عکس جیمز وب از یک سیاره فراخورشیدی

انتشار نخستین عکس جیمز وب از یک سیاره فراخورشیدی

تلسکوپ فضایی جیمز وب برای نخستین بار به‌عنوان رصدخانه فضایی برتر جهان، تصاویر جدیدی از یک سیاره دور گرفت. این تصاویر اولین عکس‌های این تلسکوپ از سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی محسوب می‌شود.

عکاسی از سیارات دور بسیار دشوار است، زیرا نور ستاره میزبان این سیاره‌ها، تصاویر را آلوده می‌کند.

برای حل این مشکل، تلسکوپ فضایی جمیزوب  با ابزارهایی به نام تاج‌نگار برای مسدود کردن نور ستاره‌ها مجهز شده است.

ناسا با استفاده از فناوری تصویربرداری در اعماق فضا، از HIP ۶۵۴۲۶ b، یک سیاره فراخورشیدی با اندازه ۶ تا ۱۲ برابر مشتری، عکس گرفت.

آرین کارته، محقق فوق دکتری در دانشگاه سانتا کروز و رهبر تیمی که این عکس‌ها را تجزیه و تحلیل کرده است، می‌گوید: «به‌دست آوردن این تصویر مانند حفاری برای یافتن گنج فضایی بود.»

HIP ۶۵۴۲۶ b کاندیدای خوبی برای تصویربرداری است، زیرا از ستاره میزبان خود بسیار دور است؛ حدود ۱۰۰ برابر دورتر از فاصله زمین از خورشید ما.

یک وبلاگ ناسا توضیح می‌دهد که با این حال، نور در ابتدا تصویر را فرا گرفت، زیرا HIP ۶۵۴۲۶ b  ده هزار بار ضعیف‌تر از ستاره میزبان خود است.

کارته ادامه داد: «در ابتدا تنها چیزی که می‌توانستم ببینم نور ستاره بود، اما با پردازش دقیق تصویر توانستم آن نور را حذف کنم و سیاره را کشف کنم.»

ساشا هینکلی، دانشیار فیزیک و نجوم در دانشگاه اکستر و رهبر تیم رصد نیز می‌گوید: «واقعا تأثیرگذار بود که تاج‌نگارهای وب چقدر برای سرکوب نور ستاره میزبان کار می‌کردند.»

ناسا در یک توییت اشاره می‌کند که تصاویر جدید این سیاره فراخورشیدی ممکن است برای افراد عادی مانند لکه‌های پرزرق و برق به نظر برسد.

HIP ۶۵۴۲۶ b اولین بار در سال ۲۰۱۷ با استفاده از تلسکوپ زمینی در شیلی کشف شد، اما آن قدر کوچک بود که نمی‌شد، مطالعه خاصی روی آن انجام گیرد. تصاویر سیارات فراخورشیدی از زمین تنها نقاطی از نور را نشان می‌دهند. طبیعتا تلسکوپ فضایی جیمز وب برای گرفتن عکس‌هایی با وضوح بالا از فضای دور بهتر است.

اما این اولین بار نیست که یک تلسکوپ مداری از یک سیاره فراخورشیدی عکس می‌گیرد. این تمایز ابتدا متعلق به تلسکوپ فضایی هابل است که سیاره فراخورشیدی HD ۲۰۹۴۵۸ b را در سال ۲۰۰۰ مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید .. 

جیمزوب تصاویری بی نظیر از مشتری ثبت کرد